In de handleiding van de Spirit van Great planes staat dat de vleugels, in mijn geval gekozen voor twee delen, gebalanceerd dienen te worden. Nadat ik de vleugels met de vleugelverbinder op een vlakke ondergrond had geplaatst, moest ik in de laatste rib W10 van de lichtste vleugel die omhoog komt gewicht aanbrengen. Nu is mijn vraag: Mijn bestaande Spectra heeft deze behandeling niet ondergaan, klaarblijkelijk, want er is een behoorlijk verschil. Moet ik dat nu gaan doen net als bij de Spirit? Dank voor de reactie alvast!
In principe is het niet nodig, echter om het even in jip en janneke taal uit te leggen, er kan gewicht verschil in een vleugel helft zitten wat er toe kan leiden dat de zware vleugel helft naar beneden helt en daardoor de koers van het model beïnvloed. De meeste bouwers kijken hier niet naar ik ben wel zon miere n...ker die het wel doet.
Hoi Ton, Elke vleugel moet worden uitgebalanceerd. Zelf doe ik dat altijd als de vleugel helemaal klaar is, maar nog niet bekleed. Dan steek ik een stukje bladlood dat in een driehoekje is geknipt aan de binnenkant van het vleugeluiteinde (randbogen) Wat is een goed nederlands woord? Tot ie goed in evenwicht is. Succes, JH
Ik ben het persoonlijk tot dusver altijd vergeten... Er zijn hier mensen op het forum die regelmatig vliegen met zo'n keycam op een vleugeltip geplakt. Vraag eens wat die merken van a-symmetrisch vlieggedrag...
Antwoord: niks dus. Je kan dus best eerst gaan vliegen, als het toestel niet rechtuit wil is het vroeg genoeg om de vleugel te balanceren!
persoonlijk doe ik het als de vleugel klaar is.... ik steek ze op de vleugel, en ik hang het toestel op.... je merkt al snel welke kant zwaarder is... soms is een simpel nageltje in de vleugeltip al genoeg... soms moet er lood aan te pas komen. als het verschil erg klein is, dan laat ik het zo. maar je merkt het wel duidelijk als het 10gr is bv. even over de keychain cam, daar voel ik duidelijk verschil in. (op een toestel van 7m is dit minder) maar het kan deels ook te maken hebben door de weerstand die het ding met zich meebrengt. maar ik moet vaak wat trimmen om de rechte lijn te behouden. hetzelfde als de vleugelhelften ongelijk zijn qua gewicht. maar het is geen noodzaak om dit tijdens de bouw te doen. (bespanning kan ook enkele grammen schelen.)
Ik doe het zelf alleen als ik er bij het vliegen last van heb. Twee vleugels zijn bijna nooit geheel identiek, het zou ook maar zo kunnen dat je juist een iets zwaardere vleugel nodig hebt om netjes rechtuit te vliegen Ik heb wel eens met vleugels gevlogen die het prima deden maar waar later wel 30 gram verschil tussen bleek te zitten. Nooit wat van gemerkt....
Dan zijn het sukkels stuk voor stuk die niet ballanceren uit pure eiegenwijsheid. . Juist bij overtrek zal het toestel dan niet zijn neusje laten zakken ,maar de zwaarste vleugel, en roepen ze allemaal tipstall. Juist daarom ,neem dat extra kwartiertje in de bouw .je hebt er alleen maar profijt van .
Nee Serge, die vleugel zou niet omlaag gaan, maar vooral naar voren (haakeffect; ik ken dat als zeilvlieger heel goed omdat je daar stuurt door gewichtsverplaatsing). En ook daar heb ik met RC nog nooit last van gehad (maar dat zal wel aan mijn gebrekkige beoordeling liggen). Arjan ook niet trouwens.
Beste Arjan en Bart, Zo gaat het ook als je veel routine hebt opgedaan. Ik ben een her (starter). Zie je me staan op het veld met een zender aan mijn nek en rechts een Spectra 1/2 of 3/4 vermogen en hup daar gaat de kist. Maar dan wijkt hij uit en moet ik gauw de zender pakken etc. Paniek, paniek! (Ik wil eigenlijk dat de kist eerst nog zweeft, dan heb ik tijd om de zender in mijn linker- hand omhoog brengen en met mijn rechterhand de knuppels bedienen.) Met vriendelijke groeten Ton
Haakeffect treedt alleen op agv. een verschillende instelhoek links en rechts, dus alleen bij assymmetrische instelhoeken. Een (groot) gewichtsverschil kun je met tegen-rolroer opheffen, en bij een twee-asser met tegen-richtingsroer. In beide gevallen vergroot je de instelhoek aan de zware vleugel. Bij de twee-asser hoef je dan geen richtingscorrectie meer uit te voeren (dat heb je immers al gedaan). Bij de rolroer kist moet dat nog wel, maar vaak is de afwijking te klein. Één trim-tandje stuurt dan weer teveel de andere kant op. Maar die vergrote instelhoek (voor zowel twee-asser als rolroerkist) zorgt er inderdaad wel voor dat je aan die tip dichter bij Cl-max vliegt. Dus zal de overtrek daar eerder beginnen. Hoeveel eerder hangt van vele factoren af, waaronder de grote van het gewichtsverschil. Dirk
Als je met een zeilvlieger dicht boven de grond vliegt (bijvoorbeeld boven het duin) en je geeft een zijdelingse uitslag (i.e. je verplaatst je gewicht opzij) dan kan je heel duidelijk waarnemen dat de eerste reactie van het toestel is, naar de niet-belaste kant draaien. Dat is de zeilvlieg-versie van haakeffect. Het ging over een assymmetrie van een paar gram (keychain-camera). Ik heb nog nooit gehoord dat gebruikers van die dingen contragewicht gebruikten. Met een GoPro ja, da's wat anders. (En natuurljk hangt het ook van het formaat van het model af).
@tcante In de 35 jaar dat ik modelbouw heb ik nog nooit bij ons op de vereniging mensen horen zeggen dat ze vleugels balanceren. Bij het invliegen van modellen van anderen let ik hier eerlijk gezegd ook niet op alleen bij een sterke afwijking. Ik zelf doe het met mijn modellen wel maar ik bouw ook letterlijk met een weegschaal ernaast. Ik zou mij er niet zo druk om maken en gewoon lekker vliegen en het is ook nog zo elk toe gebrachte gram gewicht is minder vliegtijd. Als je het goed wil doen moet je in de te lichte vleugelhelft ook geen gewicht bij plaatsen maar in de zware verwijderen.
Op het wetenschapsforum is al veel geschreven over het zwaartepunt. Het toestel hangt niet aan een touwtje in de lucht! Deze kist vloog super stabiel! Johannes
Eén van de voordelen van een li-re goed uitgebalanceerde kist is dat de kist zich minder gemeen gedraagt bij een stall. Bij een stall zal de kist eerder wegvallen over de zwaarste vleugel. Als de kist goed is uitgebalanceerd zal deze eerder doorzakken..
Een stukje onkunde sluit ik niet uit .Normaliter zul je in de praktijk tijdens het vliegen van 10 gram per vleugel verschil niks merken ,maar zodra je overtrek hebt zal de zwaarste vleugel als eerste wegvallen (lift in beide ontbreekt dan ) Dit lijkt op een tip overtrek ,maar is het niet . Een toestel welke goed in balans is zal over zijn neus wegvallen en dus eerder zijn vliegsnelheid oppikken en kost je de overtrek minder hoogte .Wat dus wel degelijk van belang kan wezen ,als hoogte een gebrek dreigt te worden .
daarom houdt ik de zender vast . met mijn gasknuppel hand gooi ik het toestel weg met afdoende vermogen (heel vaak volle polle dus). Nu heb je dus de zender in de hand vast met de duim op je hoogte en richting knuppel .Na het gooien gaat de rechterhand automatisch naar de zender terwijl je met de linkerhand al de belangrijkste functie kan bedienen ;je hoogteroer.
Serge, Je hebt (theoretisch) gelijk. Maar als er tussen de ene en de andere vleugel een heel gering verschil zit in bijvoorbeeld de tipverdraaiing kan het maar zo zijn dat juist de lichtste vleugel eerder overtrekt...en zou het dus maar zo kunnen zijn dat je het met balanceren van de vleugels nog veel erger maakt. Mijn stelling is dus ook: als je er tijdens het vliegen last van hebt kun je er naar gaan kijken, maar voor die tijd zou ik me er niet al te druk om maken. Maar goed, ieder doet het op zijn manier.
Is dat zo??? Als ik nu een een gewicht van 3 gram en een gewicht van 3 kg tegelijk laat vallen, welke van deze twee gewichten valt sneller? Johannes