Het gaat om dit model: https://www.modelbouwforum.nl/threads/blanik-van-lmmodel.281507/page-16 Een Blanik van Tsjechische makelij van EPP; plm. 2,7 m. spanwijdte. Na de eerste (zeer korte, omdat de vlieger het model niet onder controle kreeg) vlucht, de rolroeren er afgehaald en aangepast, zodat de uitslag naar beneden groter kon worden (was 15°, nu plm.25°). Er is bijna 50 gr. lood toegevoegd, en dat heeft de stabiliteit om de dwars-as goed gedaan. Het probleem zit 'm in de vleugels. Er is eigenlijk geen sprake van torsiestijfheid. Het materiaal is EPP, en er lopen twee carbonliggers over de hele lengte, boven en onder. De vleugels zullen niet snel breken, maar torsiestijf . . . Bij lage snelheden is er niet zoveel aan de hand, maar als de snelheid wat hoger wordt (bv. tijdens slepen, of op circuit met een paar tikjes down): dan wordt het vliegen van enigszins nette bochten toch een beetje een uitdaging, lijkt het. (Dit probleem is op Tsjechische fora ook al gemeld.) Resumé: - de torsiestijfheid is zeer gering, - de uitslag van de rolroeren is naar beneden bijna even groot als naar boven. Na een aantal vluchten blijven er een paar vragen: - wat betekent dit, aerodynamisch gezien? Wat gebeurt er met de vleugels, als er uitslag gegeven wordt? - wat is de beste set-up van de rolroeren, gezien de geringe/afwezige torsiestijfheid? Ik hoor het graag. jan.
Wat betreft de torsiestijfheid, die wordt een stuk hoger als je de vleugel bekleedt; dat kan met tape, wat vooral de levensduur gunstig beïnvloed, met bruin pakpapier en verdunde houtlijm, waar de boel ontstellend stijf van wordt, bij geringe gewichtstoename, of glasweefsel met parketlak, of epoxy, waarbij dit wel het meeste gewicht toevoegt, want je moet het glasweefsel vullen, met epoxy, of plamuur, voor je het oppervlak kunt aflakken. Mijn voorkeur zou bruin papier met verdunde houtlijm zijn... Een klein cameraatje, zoals een Mobius of Runcam, midden op de vleugel, gericht naar een tip kan je inzicht geven op wat er met de vleugel gebeurt als je uitslag geeft. Groeten, Jan.
Dank voor de suggesties, maar voor alle duidelijkheid: als je de vleugels gaat bekleden (en afwerken met plamuur, lak etc.), wordt het een kreng om te vliegen, echt een kanonskogel. Daarvan staan filmpjes op YouTube (Blanik van LM-Model) Ik ga het oppervlak niet behandelen. De stijfheid blijft dus zoals die is. Wat is dan de bijhorende, meest gunstige instelling van de rolroeren? Dat is de vraag. jan.
Is het stuurprobleem niet gewoon haakeffect? Dan zou je om te beginnen gewoon wat expo kunnen proberen.
Aileron differentiatie! De neergaande aileron moet minder ver naar beneden dan de opgaande omhoog gaat. Ik had het een keer precies verkeerd om. Dat vliegt best raar zompig......
Dank voor de suggesties. Dat hebben andere mensen ook al gesuggereerd, maar er loopt een carbon 'ligger' vlak onder het oppervlak, dus da's eigenlijk niet te doen . . . Creëren van differentiatie: uiteraard zinvol. Wie heeft een suggestie wat een goede startwaarde is: hoeveel graden of cm. uitslag omlaag, hoeveel omhoog? jan.
Hier https://www.modelbouwforum.nl/threads/blanik-van-lmmodel.281507/page-16 zijn een paar filmpjes toegevoegd. jan.
Hallo Jan, Dat het vlieggedrag zal veranderen als je het oppervlak glad en strak maakt, had ik wel gedacht, maar dat het een kreng om te vliegen zou worden had ik niet in de gaten. Ik heb een aantal filmpjes van de Blanik bekeken (ook die van jou), maar vond in de gauwigheid niks met betrekking tot het 'kanonskogel' probleem; heb je daar een link naar? Groeten, Jan.
Ik bedoel deze. (Overdrijven is ook een vak.) Deze (origineel van LM zelf) lijkt toch een stuk langzamer te vliegen. jan.
Hier staan de ervaringen van de testpiloot. https://www.modelbouwforum.nl/threads/blanik-van-lmmodel.281507/page-17 jan.
Die beide filmpje laten zich slecht vergelijken; de camera hoek t.o.v. de zwever is bij de landing totaal anders bij de eerste komt de zwever op de camera af en is de landing haaks op het camerastandpunt, bij de tweede kijkt je de zwever in z'n gat bij de landing. Daarnaast weet je de omstandigheden qua windsnelheid niet. Groeten, Jan.