Op een vorig bericht had ik een vraag gepost, hoe ailerons met bowdenkabels en 1 servo aan te sturen waren. Ik heb nu zelf ondervonden dat het moeilijk is om zonder wrijving via de bowdenkabels de sturing te laten werken. Ik ben van plan om 2 hitec HS-81 microservo's in te bouwen in de vleugel, dicht bij de ailerons. Heeft iemand suggesties of opmerkingen? thanx WVL
Als je gedifferenteerde uitslag wilt hebben, bouw dat dan in met je stuurhevels. Stuurstang afstand: afstand servo gat - roerhorn gat Scharnier afstand: afstand servo draaipunt - scharnierlijn roer. Zit de servo bovenin gebouwd: stuurstang afstand korter dan scharnier afstand. Zit de servo onderin: stuurstang afstand langer dan scharnier afstand. Tekening zou handig zijn :?
Ben blij dat ik een computer zender heb..... Als ik het met het verhaal van harold zou moeten doen... Heb het nu 3 maal gelezen, weet nog steeds niet wat hij bedoelt Tekening graag.
Inderdaad, een computerzender is toch makkelijk. Bijkomend vraagje: ik heb (goedkope) Jamara XT mini servo's gekocht. Heeft iemand hier goede (of slechte) ervaring mee?
Getekend is de servoschijf in de stand neutraal, de stuurstang is echter 45graden t.o.v. de neutraal verplaatst. Stel je maar eens voor wat de verticale beweging van de stuurstang is bij een uitslag van 45 naar links respectievelijk rechts. De uitslag naar boven is slechts 0.4 maal de uitslag naar beneden. Hetzelfde verhaal is ook op te hangen voor de plaatsing van het heveltje op een stuurvlak. Met een computerzender gooi je in het geval van rolroerdifferentiëring uitslag (of kracht) weg.
Bedankt Ron. Mooi plaatje. Goed punt over die servo kracht. Kom soms tegen dat mensen minder dan 50% van de totale servo weg gebruiken :? @wvl. Meeste servo's komen allemaal uit dezelfde fabriek. Die XT mini servootjes zijn bruikbaar voor rolroeren van behoorlijk grote vliegtuigen. Zeg tot 6.5 cc maat (of 16 cellen kisten als je "echte" motoren gebruikt ), maar dan niet 3D of erg snel.
Hoi, nog even ter info van Harold's tekst een tekening (tenminste ik hoop dat hij dit bedoelde met boven en onder) van servo inbouw bij rolroeren en flaps: in de pagina ervoor http://www.f3x.com/howto/modelassy.htm staat nog wat tekst en uitleg... Misschien draagt dit plaatje ook nog wat bij? Die van Ron is verder ook erg duidelijk volgens mij. Groet Bob
Alleen tekening A1.1 geeft de gewenste differentieëring, maar hier bij loopt de stuurstang bijna dwars door de achterlijst, wat constructief niet wenselijk is. Beter is het om de servo hevel en de rolroer hevel aan de zelfde kant van de vleugel te monteren. Als je ze beide aan de bovenkant van de vleugel hebt moet de servo hevel in neutrale stand iets naar achteren wijzen om de gewenste differentieëring te verkrijgen. Monteer je zowel de servohevel als de rolroer hevel aan de onderkant van de vleugel dan moet de servohevel in neutrale stand iets naar voren wijzen.
@Bert A1.1 is inderdaad voor rolroeren de juiste montage manier in dit geval. Of het constructief niet wenselijk is?! Tja ik bouw nu een zweefvliegtuig voor aan de helling, de Focus Extreme. Dit model wordt voor snelheid geoptimaliseerd... ik probeer alle hevels binnen het vleugelprofiel te behouden voor de minste luchtweerstand! Dus voor mij wordt het zelfs A1.1 met verkorte rolroerhevel en dus erg wenselijk dat alles binnen de vleugel ligt Groet Bob