De Mal is klaar!
Ik heb nu de tweede helft van de mal afgemaakt. Alvorens het moedermodel te hebben behandeld met lossings-wax (4x) en 1 laag PVA, heb ik weer met grenen houten latjes de randen van de mal omkadert en deze vastgelijmd met enkele druppels secondenlijm.
Ook zichtbaar op de foto is de aangemaakte zwarte modelhars:
De modelhars is nu aangebracht met een zachte kwast, het is een dikvloeibare maar toch goed verdeelbare massa. Hierna zijn de glasvezelsnippers er over gestrooid om na 2 uur de overtollige losliggende snippers met een stofzuiger eraf te zuigen. De hars is nog wel zacht voor een goede hechting met de glasmat die erover gelamineerd gaat worden:
Nu worden alle scherpe hoeken "afgerond" met een papje aangemaakt met 24 uurs-epoxy gemengd met 50/50 glasvezelsnippers en wolvlokken. Dit mengsel kun je vrij "droog aanmaken" maar het moet nog wel verwerkbaar zijn op de mal. Zorg ervoor dat je geen luchtinsluitingen krijgt. Wordt de modelhars niet ondersteunt dan heb je kans op "inzakken" van je mal-oppervlakte (modelhars) zodra je er op drukt.
Nu kan de mal worden gelamineerd met glasmat. De volgende lagen zijn toegepast:
163-280-280-280-163 (gr/m2). Ook hier vond ik de zware mat beter te verwerken door dat deze beter blijft "liggen". Voor de laatste laag heb ik geen epoxy-hars meer toegevoegd, deze wordt onttrokken aan de onderliggende lagen.
Zorg er voor dat de glasmat overal aanligt zodat er geen luchtkamers ontstaan:
na het lamineren wordt er weer modelhars over het geheel gesmeerd.
Het is belangrijk om een homogene mal te maken daarom wordt de lagen ook symmetrisch opgebouwd qua glasmat zwaarte en weer afgewerkt met modelhars:
Nadat de mal een kleine 24 uur gedroogd heeft heb ik het eertse deel eraf gehaald.
Dit ging erg gemakkelijk, niet op de laatste plaats omdat het een goede lossende vorm heeft.
Het onderste deel ging wel wat moeilijker eraf, maar dat kwam deels door dat ik weinig geduld had en zo de mal nog geen 24 uur gedroogd had in ideale omstandigheden van 25 graden celcius omgevingstemperatuur. Ook is de vorm een stuk complexer dan de bovenste helft.
ondanks dat de originele kap van broos ABS is heb ik deze met weinig kleerscheuren uit de mal gekregen, maar hij gaat toch de prullenbak in, zijn werk als model zit er op. Maar goed dat ik deze opgeknapte motorkap niet ben gaan gebruiken op het model, deze is erg gevoelig voor scheuren.
De binnenzijde van de mal is (boven verwachting) superstrak. Ik heb maar op 2 plekjes kleine oneffenheden kunnen vinden (kleine luchtinsluitingen onder de modelhars). Hieronder enkele afbeeldingen van de complete mal:
De laatste stap is de mal schoonmaken en 2 klein oneffenheden wegwerken met modelhars. Hierna moet de mal weer met meerdere wax-lagen worden ingesmeerd om de producten goed te lossen. Deze wax behandeling zal niet bij elk te maken product opnieuw hoeven worden uitgevoerd.
De houten randen zouden er nu afgezaagd kunnen worden, maar ik weet nog niet of ik dit wel ga doen. Wat ik de volgende keer wel wil veranderen, is de stalen pennen in bussen te laten centreren, waarbij de bussen in de mal geharst worden. Nu glijden de pennen rechtstreeks in de hars laag en dit brokkelt op de randen af bij het insteken van de pennen.
De volgende actie is het maken van het eindproduct waar het eigenlijk om draait: de GFK motorkap!