Na wedstrijd in Dalfsen wist ik zeker dat ik nog een tweede 1200 grams kist van 4M wilde hebben. Het is de Volo light geworden. Zondag na de wedstrijd contact gelegd met de bouwer. Ze hadden er eentje op voorraad, ik had geluk. Maandag betaald, woensdag in huis. Niet gek van uit Litouwen. Het model wordt bijna compleet uitgeleverd. De bekabeling en stekkerverbindingen zitten er in. Ook het IDS systeem in de vleugel is ingebouwd. Net als de bevestiging voor de ballast in de romp. Verder zit er een aluminium motorspand, hoezen en tweede stukken ballast bij. Bijzonder aan de kist is de vierdelige vleugel en tweedelige romp. Vooral handig als je een keer per vliegtuig naar een event wil gaan. De vleugel is volschuim en voelt stabiel aan. De romp is lekker stevig en de losse onderdelen sluiten naadloos aan. De kwaliteit is wat je mag verwachten in deze prijsklasse, gewoon perfect. Meer info vind je op www.aerovolo.com .
Dat is ook Pascal, en bij eventuele schade aan het model hoef als je een beetje geluk hebt maar een relatief klein deel te vervangen.
Gisteren de Volo mogen aanschouwen, werkelijk een staaltje perfectie en ik heb al wat van dergelijke modellen gezien. Erg nauwkeurig gebouwd en met heel slimme details en uitstekende afwerking, een lust voor het (geoefende) oog. Nu nog zien of het ook zich vertaald in uitstekende vliegprestaties.
Vanochtend de kist uitgewogen met een zwaartepunt van 105mm. Op de site en op diverse forums zie je variaties tussen de 95 en 118mm. De Volo weegt vliegklaar 1152 gram. Gebruik een 1015 Schambeck voor 2S, een TP 870 lipo, YGE 60 regelaar en de GM 13 keer 8 prop. Nu maar wachten op een mooi rustig moment om de kist in gaan vliegen.
De afgelopen twee avonden onder perfecte omstandigheden de VOLO kunnen vliegen. Als basis heb ik de afstelling van de Ultima 1 genomen. Beide kisten hebben soortgelijke eigenschappen en de eerste indrukken van de VOLO zijn top. Bij extreem langzaam snelheden blijft die netjes vliegen. De bellen worden makkelijk opgepakt. De komende tijd veel uren maken om te zien hoe de kist zich in minder goede omstandigheden gedraagt. Uit eindelijk is dat wat het meest belangrijke is. Op mooie zomer avonden blijft alles boven. Normaal gesproken gaat de VOLO mee naar het WK voor de omstandigheden met weinig tot geen wind.
Gisteravond op tijdens de clubavond in Losser een aantal mooie vluchten kunnen maken. Was verrast met de vluchten rond 18:30 uur 19:00. Het was inmiddels bewolkt geworden en stuk kouder. Ook stond er nog aardig wat wind. De zon zou rond 20.00 uur onder gaan. De Volo richting de 200 meter gestuurd en tegen de wind in gehangen. Thermiekstand er in en hangen maar , om vervolgens te proberen de 10 minuten vol te maken. Beide vliegtijden waren zelf Fly-Off waardig. Ben er blij mee.
Hoop voor de bezitters dat de soep niet zo heet gegeten wordt maar leest als plotsklaps bij heldere hemel de productie gestaakt. https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=50130075&postcount=2484 Johnny
Een vrij logische stap lijkt mij, jammer dat er niet communiceert wordt. Ben benieuwd of meer bouwers gaan volgen.