Update : 0535
Hallo allemaal,
De stalen as van 20 mm afgedraaid op 15,01 mm, zodat het kegellager klemvast op de afgedraaide as gemonteerd wordt.
Bekijk bijlage 351030
Bekijk bijlage 351031
Bekijk bijlage 351032
De stalen as met het kegellager gemonteerd in de onder en bovenbehuizing van de draaitafel.
Bekijk bijlage 351033
Het kegellager spelingsvrij afgesteld/vastgeschroefd met een sluitring met een borgmoer.
Door deze constructie is het één geheel geworden en valt straks de draaitafel niet uit elkaar, als ik de dieplader ga optillen, om in de transportkist te plaatsen en uit de transportkist ga halen op een rij-demo.
@StefanF
Hopelijk is het voor jou nu duidelijk hoe het geheel gemonteerd is, jij je afvroeg je af hoe ik het ging monteren, omdat dacht dat het geheel uit elkaar zou vallen.
Bekijk bijlage 351034
In een later stadium wordt de bovenkant van de stalen as nog afgedraaid, zodat de klemvast in de uitgedraaide rand/uitsparing in de bovenbehuizing wordt gemonteerd, zodat de as niet kan meedraaien, bovendien wordt de as ook nog vastgeklemd aan de onderkant van het achterdek, door de as, 0.10 mm boven de bovenbehuizing te laten uitsteken.
Bekijk bijlage 351035
Zie de uitgedraaide uitsparing in de bovenbehuizing met de paspen van 15 mm.
Bekijk bijlage 351038
De draaitafel compleet :
1 draaitafel is nu geheel klaar en ga ik nu passen op de bovenarm, om te kijken of het klopt wat ik heb gemaakt, voordat ik de andere negen draaitafels ga draaien/maken en ga monteren.
Bekijk bijlage 351037
Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.
Hallo Pieter,
Ik heb even je topic doorgeworsteld (valt niet mee als het zo veel is) omdat ik het eigenlijk erg vreemd vind dat de servo van 65 kg die pendelassen niet gestuurd krijgt.
Ik heb de constructie van je draaipunten bekeken en denk dat een zwaardere besturing niet (alleen) de oplossing is.
Zie het als opbouwende kritiek, niet als het afvallen van je werk, maar je kunt soms blind voor een probleem door er niet meer naar te kijken.
Wat mij namelijk is opgevallen is het volgende:
1;Een kegellager is een open lager, dat houd in dat deze zonder montage van een tegenlager uit elkaar valt. Dit in tegenstelling tot een groefkogellager die constructief van zichzelf in elkaar blijft zitten.
Jij hebt als tegendeel om dit in elkaar te houden een zelfborgende moer waarmee je zoals je zelf schrijft de zaak strak heb gezet. Deze moer en kunststof ring draaien tegen het messing in en geven hierbij onwenselijk veel weerstand, weerstand die jij niet kunt gebruiken. Hier had ook een taats en of groeflagertje tussen moeten zitten om de boel op te sluiten en daarbij licht te blijven lopen.
2;Je hebt de lagerhuizen gedraaid en daarna gesoldeerd. Het kan zijn, aangezien messing niet vrij is van spanning, dat deze lagerhuizen niet meer exact rond zijn en dan de dunne buitenringen van de kegellagers bij het inpersen ook niet rond meer zijn. Zet je de lagers te strak, dus zonder speling, draaien ze ook niet soepel meer.
Ik zou je adviseren dit eerst eens grondig te bestuderen, en vooral met de hand voelen als er gewicht op staat hoe soepel de pendelassen draaien, dat kunnen wij op afstand helaas niet beoordelen, en dan eerst uitzoeken of de oorzaak van het zware sturen niet hiervandaan komt.
Want je wil wel veel gewicht op de trailer plaatsen, bij allemaal kogelgelagerde assen en draaipunten zou de weerstand nog steeds overbrugbaar moeten zijn.
Overweeg de bevestiging van de kegellagers nog eens, of draai ze voor de test eens wat losser om te kijken of de weerstand dan afneemt.