Vraag over tekeningen

Discussie in 'Werkschepen' gestart door jasperm, 26 mei 2024.

1. jasperm

jasperm

Lid geworden:
    28 feb 2012
    Hallo mede modelbouwers,

Even voorstellen: Ik ben Jasper 43 jaar, na heel wat jaren niks gedaan te hebben met scheepsmodelbouw begint het weer te kriebelen en wil ik weer een mooi model gaan bouwen. Mijn oog is gevallen op het model van de "Nordic rescue tug" deze is nog vrij nieuw. Er is een bouwpakket in de handel echter vind ik het formaat aan de kleine kant en zou ik deze willen bouwen in schaal 1:50.

Link: Turk Model NORDIC Sleepboot 1:72 (modelshoponline.nl)

Nu is natuurlijk het probleem dat er hiervan lastig tekeningen te vinden zijn.
    Is er iemand hier op het forum die hiervan de tekeningen heeft en deze zou willen delen, tegen betaling, of is er iemand die uit het bouwpakket een tekening heeft van de spanten, dan kan ik deze zelf verder verschalen.

Benieuwd naar jullie reacties

2. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hallo Jasper, Kijk eens in deze link. Waarschijnlijk moet je je registreren om toegang te krijgen. Er wordt beschreven hoe de bouwer aan tekeningen is gekomen. Meestal zit er in een bouwpakket geen spantenplan. Hooguit kun je de spanten in de bouwdoos overtrekken en dan vergroten. Op zijn minst heb je een spantenplan en een algemeen plan met boven en zijaanzicht nodig. Voordeel van zo'n bouwverslag is dat je enig idee krijgt waar je tegenaan loopt en hoe een ander dat oplost. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://forum.rc-modellbau-schiffe....2-baubericht-notfallschlepper-nordic-in-1-50/

Laatst bewerkt: 26 mei 2024
  3. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bij een schaal van 1:72 heeft het schip een lengte van 1,082m.
    De breedte is 23cm, geschatte diepgang 10cm.
    De theoretische waterverplaatsing, gewicht, is ongeveer : 06 x 10,82 x 2,3 x 1 = ca. 15 kg.
    De factor 06, 6 is een empirische correctie waarde voor de rompvorm.
    Hele slanke schepen hebben 0,5 en hele vierkante schepen 0,7 of hoger.
    Eer schip van een meter met een gewicht van 15 kg is goed door één persoon te mannen, in en uit het water tillen.

Bij een schaal verkleining werken de grotere afmetingen tot in de derde macht door.
    Bij een schaal van 1: 50 wordt de lengte van het schip 1,56m, een factor 1,44 langer, dus ook breder en dieper.
    Ofwel 2,986 maal zo groot en dus zo zwaar.
    Dit geeft een scheepsgewicht van bijna 45 kg.
    Dit soort gewichten is door één persoon niet behandelbaar.

Mijn advies: het schip bouwen op de schaal 1:72, daar dit behandelbaar is.
    Groet. Henk.

Kijk ook hiereens: 1/72 Nordic Emergency Tug Boat # Turk Model TRK130 - Modelbouw Krikke

4. jasperm

jasperm

Lid geworden:
    28 feb 2012
    Hoi Klaas,
    Dank voor de informatie ik ga me registreren op de site en eens kijken,
    Het plan was om de spanten idd over te trekken en dan te verschalen maar het bouwpakket is behoorlijk aan de prijs, dus ik wil eerst verder kijken of ik een tekening kan vinden.

Groet, Jasper

5. jasperm

jasperm

Lid geworden:
    28 feb 2012

Hoi Henk,

Dank voor je informatie ik ben mij daar zeker van bewust, ik heb een model staan van de Rode Zee van 1,50 mtr en dit geeft dezelfde situatie.
    Ik vind 1:50 kwa formaat een erg mooie schaal om op te bouwen en dat geeft dan inderdaad het probleem gewicht dus ben het zeker eens met je punt.
    Ik neem het mee in mijn afweging.

Groet, Jasper

Deel Deze Pagina