Vraag Sleepboot bouwen

Hallo ik heb een vraag.

Ik heb vorig jaar een bouwtekening gekocht van een sleepboot.

Mijn vraag is
In de modelscheepsbouw wordt er altijd een bestaand schip gebruikt als voorbeeld,
of zijn er ook schepen die worden gebouwd die niet echt varen of hebben gevaard.

Van deze sleepboot (zie foto) heb ik een bouwtekening aangeschaft.

Mvg
Laurens

Bijlagen

• Screenshot_20250610_235409_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250610_235409_M365 Copilot.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Hallo Laurens.
Het bovenste plaatje is van een Wiesel speedboat van Graupner. Het onderste plaatje is van een fantasie sleepboot en valt voor mij in de categorie speelgoed. Maar ook een speelgoedboot kan mits goed gebouwd goed varen. Hopelijk is aangegeven welke motor en schroef erbij passen. Zie dat je mijn vorig advies ter harte hebt genomen. Simpel scheepje om te kijken hoe het bouwen en varen je bevalt. Maak een bouwverslag. Alle op- en aanmerkingen houd je op die manier bij elkaar. En als het scheepje klaar is heb je een mooi verhaal hoe een en ander verliep. Succes met de bouw! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo Laurens.
Het bovenste plaatje is van een Wiesel speedboat van Graupner. Het onderste plaatje is van een fantasie sleepboot en valt voor mij in de categorie speelgoed. Maar ook een speelgoedboot kan mits goed gebouwd goed varen. Hopelijk is aangegeven welke motor en schroef erbij passen. Zie dat je mijn vorig advies ter harte hebt genomen. Simpel scheepje om te kijken hoe het bouwen en varen je bevalt. Maak een bouwverslag. Alle op- en aanmerkingen houd je op die manier bij elkaar. En als het scheepje klaar is heb je een mooi verhaal hoe een en ander verliep. Succes met de bouw! Gr. Klaas.
Hallo Klaas,ja heb het advies ter harte genomen...was het vorige bericht alweer vergeten....maar toch ergens onthouden (gisteren weer gezien)

Er is niks aangegeven welke motor en schroef,alleen de schaal die is 1:40 maar de rest Is ook nog niet nodig want hier zit al een uitdaging in voor een eerste bouw.

Ben een metaalman die opeens in het fijne hout gaat maar dat gaat goed komen.

Dankjewel bedankt voor deze tips Klaas.
Wij gaan elkaar vast vaker online spreken

Heb je ook een linkje naar die tekening?
Als ik google, vind ik alleen een brandstofpomp met die naam...

Groeten, Jan.
Hallo Jan,Nee die heb ik niet,heb vorig jaar via MP een bouwtekening gekocht,zit wel wat een korte beschrijfing bij in de mail met de foto hoe hij er uit zou kunnen zien.

MP, via die man uit Mantgum, die veel tekeningen te koop aanbiedt?
Zoals: Haven sleepboot afmetingen v/h model :62x19 cm € 15,00

Groeten, Jan.

Kijk daar kan ik wat mee,
zijn foto`s van marktplaats eens door Google lens heen getrokken.
Het betreffende bootje heet " Le Remorqueur" uitgebracht door de Firma SOCLAINE
Schaal 1:10
Lengte 62cm
breed 19cm
prijs € 72,90 als bouwdoos in frankrijk
of

Het is een beginnersmodel voor bouwers vanaf 10 jaar.

Back