vraagje aan alle Rearwin piloten.

Vorige week heb ik mijn Rearwin ingevlogen en vanaf de eerste meters lag de kist mij als ware ze op maat gemaakt.
Een lekkere simpele kist om mee te raggen en acro te vliegen, dat is ook waar ik op gehoopt had en waarvoor ik ze gekocht heb.
Sleepkoppeling is ook voorzien om bij gelegenheid eens ee, sleep te doen, maar met een Roto 35Vpi is ze natuurlijk niet zo krachtig als diegene die er een 58cc of zelfs 62cc op zitten hebben. De motor is een juweeltje, loopt als een uurwerk en heeft niet de minste moeite om de kist van 9,5kg door de figuren te trekken wel moet er een beetje vloeiend gevlogen worden natuurlijk.
Wat me echter wel opvalt en stoort is dat de rolroeren redelijk wat naar recht moeten getrimt worden ik spreek hier over 4 à 5mm hetzelfde heb ik ook al gezien bij een andere Rearwin die bij ons op de club vliegt. Als ik met m'n arendsogen :wink: over de achterlijst kijk dan ziet de vleugel er toch wel recht uit, al moet ik zeggen dat het door het symetrische profiel en de glanzende bespanning niet makkelijk is. Als ik de vleugelhelften op een vlakke plaat leg lijken ze ook wel recht. Ik ga nu proberen om de hele zwik wat te torsen met mijn strijkijzertje maar door de dikke en toch wel stijve vleugel lijkt het succes me niet echt verzekerd.
Zijn er nog die dit vastgesteld hebben en hebben jullie er wat aan gedaan of nemen jullie het er maar bij.

Dirk

Dirk
Klopt, de vleugels zijn niet recht, die van mij niet en ook die van Evert niet.
Ik heb het idd opgelost door de struts op tactische plaatsen te verlengen en andere in te korten, zodat de vleugels geforceerd in de goede stand blijven.
Alles uiteraard na goed meten met een Robart Incidence meter, want dan alleen kun je zien dat er instelhoek verschil is tussen de linker en rechter vleugel.
Omdat de vleugels niet echt stijf zijn, reageren ze goed op deze behandeling en raak je het probleem kwijt.

Thanks,

Ik zal de instelhoeken eens nameten en indien nodig aanpassen wat geen probleem kan zijn, na een tiental vluchten vertonen de gaten voor de paspennen van de vleugel immers al flink veel speling, die moeten dus op een of andere manier hersteld worden en kan ik de vleugels meteen goed zetten. En dan eventueel de torsie nog eens bekijken en verhelpen.
Voor de rest ben ik nog steeds in de wolken van de kist.

Dirk

Dag Dirk,

Ben zopas terug van Andenne (24/06) waar ook een Rearwin was met een MVVS58 (niet die van Evert)...met hetzelfde probleem van getorseerde vleugel.
En op Pottes werd er zondag 17/6 ook een Rearwin ingevlogen van iemand van Brecht...en ook met hetzelfde (klein) probleem.

En mijn Rearwin...nog steeds in de doos. Shame on me...
En herken je deze???

Olivier

Deze werd idd gevlogen en nog wel ZONDER struts....lijkt me niet aan te raden, de vleugel is niet "stijf" genoeg om zonder struts te vliegen. Hij tordeert erg snel.
Dat is wel weer makkelijk om middels die struts de wrong eruit te halen, die van mij vliegt met de trims nagenoeg neutraal.

Ik weet dat ik met de struts de torsie uit de vleugel kan halen en misschien moet ik dat gewoon eens doen maar eerlijk gezegd vind ik dat een vleugel recht moet gebouwd zijn en niet met allerlij trukjes recht moet gehouden worden en het is eigenlijk ook een beetje uit luiheid dat die struts er niet opzitten, is toch iedere keer een beetje meer werk om die te monteren :wink: :oops:. Ik vind het anders wel frapant dat het blijkbaar een ziekte is van die kist. Kangke is toch niet de eerste beste firma dacht ik en wetende dat het zo simpel is om een stijvere vleugel te bouwen door gewoonweg gebruik te maken van een gesloten D-box maar ja dat is iets dat die Amerikanen nog al eens achterwege laten bij hun kisten.
Maar al bij al houd ik toch wel van die kist en wie weet misschien bouw ik mij er wel eentje een maatje groter maar eerst staat er een verhuis voor de deur met al wat erbij hoort en vooral een nieuwe hobbykamer inrichten hé. 't Zal dus niet voor morgen zijn vrees ik.

En Olivier die foto lust ik wel in een iets grotere resolutie als dat mogelijk is, dan is het u ook meteen vergeven dat de uwe nog in de doos zit ;-)

Dirk

Back