Vraagje instellen stuurknuppels

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door vleugel, 13 feb 2011.

1. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hallo Allemaal,

Als ik mijn stuurknuppels bv naar links of rechts beweeg reageren de Servo`s direct
    lijkt mij normaal.

Maar is het ook zo in te stellen dat dit iets verder in de beweging van de stuurknuppels gebeurd.

groet vleugel

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Probeer expo in de zender

3. Richardcj

Richardcj

Lid geworden:
    18 jul 2004
    Ja dit kan, maar het moet wel mogelijk zijn bij het merk zender/type?
    mechanisch kan je dit niet instellen, maar softwarematig kan het wel met z.g. computerzenders.
    Zelfs als je een zender heb, waarbij dit niet mogelijk is kan je het model voorzien van programeerbare servo`s welke dus programeerbaar zijn om en na bij het centerpunt van de servo.
    maar kijk eens in de zendergebruiksaanwijzing of je zender een expo instelling kent, want daarmee maak je de knuppel softer of actiever in het centerpunt.

gr Richard

4. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Ik heb een DX7 zender.

Vleugel

5. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heb even gekeken in mijn zender en bij Swach mix, staat exp, en daar kan ik instellen act of INH, bedoelen jullie dit soms.

vleugel

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarvoor/waarom wil je dat gebruiken?

7. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ken de DX7 niet zo goed, maar als het goed is is dat inderdaad de functie die je zoekt. Of je die waarde positief of negatief in moet stellen weet ik ook niet, dat is even een kwestie van proberen. (Bij Futaba is het in elk geval negatief, maar ik meen gehoord te hebben dat het bij andere merken positief moet zijn). Denk er wel om, dat teveel expo een heel vervelend stuurgedrag kan geven: een beetje sturen en er gebeurt niks of bijna niks, iets meer sturen en er gebeurt in een keer een heleboel....
    Voorzichtig beginnen dus....

Groet, Bert

8. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Die act of inh houden in of de functie ingeschakeld (act) of uitgeschakeld (inhibited) zijn
    Maar lees aub een keer echt goed door je handleiding heen
    het kan nl ook nog aan knoppen toegewezen worden, en je MOET weten wat je knoppen en functies doen voor je er mee de lucht in gaat

Kom desnoods eens een keer praten bij ons op de club..

9. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hallo Ron,

Ik ben een beginner met helikopters, en vlieg in mode 1, als ik gas geef en je gaat iets naar rechts of links met je knuppel ben je al aan het sturen, vandaar dat ik die reactie iets wil verstellen.

vleugel

10. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007

Hallo Student,

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een club, die club van jou zit deze naast de A20???

vleugel

11. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Aansluiting op servohevel dichter bij servo draai-as zetten.

12. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009

dit is dus niet de functie die je zoekt. Swash expo in de DX7 heeeft een andere functie als de 'normale expo' die jij waarschijnlijk bedoelt.

Swash expo is er geloof ik om de interacties op te heffen doe ff en google search naar DX7 swash expo genoeg info over te vinden.

Jij wil waarschijnlijk je stuurbeweging rond centerstick wat rustiger hebben daar is de gewone expo voor, en bij spektrum een positieve waarde. Lees je manual er even op na.
    Ik heb te weinig spektrum kennis helaas

13. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Ik snap het ron.

maar is dit ook de juiste oplossing voor mijn probleem, ik probeer als leek op dit gebied
    de zender zo in te stellen dat ik rustig kan leren vliegen, met uiteraard de hulp af en toe van dit form.

gr Vleugel

14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Mijn club heeft even geen echt eigen onderkomen, maar het veld zit vlak bij de A 29, vlak naast de ingang van de Heinenoordtunnel

Oftewel Mv Europoort

Op de site kun je linksboven zien wanneer er mensen op het veld zijn

Er zijn andere clubs in de omgeving, waaronder 1 in Rozenburg aan de Noordzeeweg, dacht ik

Ik hoor het wel als je contact wilt
    Spectrum is niet mijn ding, maar er zijn vast mensen in de club die je kunnen helpen

15. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Niet alleen de juiste oplossing maar ook de beste. Met al die elektronische/software-instellingen rommel gooi je kracht en/of nauwkeurigheid weg. En je verzuipt in de details van je zender.

Je zou ook gewichtjes op je hulpstuurrotor kunnen plaatsen voor minder snelle reacties EN meer stabiliteit.

Advies: een beginner moet tijd stoppen in leren vliegen en begrip krijgen van heli's, niet in het doorgronden van de toeters en bellen van zenders. Fijn-tunen is voor later.

Ik zou zeker, met al je spullen, naar een club gaan als ik jou was.

Laatst bewerkt: 13 feb 2011
  16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als dat je probleem is, moet je NIET met expo of zo aan de gang, maar gewoon leren om als je "gas" geeft, je stick alleen naar voren te bewegen en NIET ongemerkt wat opzij....
    Als je dit soort dingen electronisch weg gaat werken, leer je nooit fatsoenlijk sturen....

Groet, Bert

17. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ben ik het ook weer 100% mee eens.
    Helivliegen is niet makkelijk, juist door dit soort zaken.
    Je zal alle stappen moeten doorlopen om het geleidelijk aan te leren.

Wil je hem dan alsnog wat minder gevoelig maken dan kan je ook nog kijken naar de deadband instellingen van de gyro (als deze erop zitten, veelal bij de nieuwste typen)
    Sommige gyro's zijn erg direct en gevoelig met uitsturen, dus begrijp de frustratie wel een beetje.
    Meer Deadband maakt de "neutrale zone" iets groter

Als alternatief kan je nog kijken of je de zijdelingse veerspanning op je throttle stick wat kan verhogen.
    Dan zal je ook minder snel rudder sturen als je gas/pitch bijgeeft.
    Alhoewel ik dat zelf verschrikkelijk vind vliegen ;)

Ik ben het helaas niet met Ron eens over het verkleinen van uitslagen.
    Of je dat nu op de hevels van de heli doet of met dualrate instellingen.
    Dit kan je prima doen wat mij betreft bij vliegtuigen en grote helikopters of schaalheli's.
    Bijv. Een 450 heli met kleine uitslagen is bijna niet te doen, je zal hem bijna zeker crashen als je niet kan beschikken over voldoende uitslag.
    Voor die kleine massa reageerd dan alles veel te traag.
    Zeker beginners hebben last van overstuur in een hover, ook met kleine uitslagen.
    Expo is hiervoor een prachtig hulpmiddel, zolang je de waarden "normaal" houd.
    Iedereen die ik instrueer op de club en help met de afstelling laat ik wel gebruik maken van Expo.
    Met behulp van de expo waarden kan je juiste prima de afstelling van de heli laten meegroeien met de leercurve van de leerling.

Mechanisch beperken van de uitslag levert ook meestal problemen op met aanlopen van de stuurstangen, is vaak gewoon niet mogelijk.

Het belangrijkste is gewoon er aan wennen, en zorgen dat je zuiver stuurt met een heli zoals Bert al aangeeft.

Expo op de DX7 stel je dan in op Aileron en elevator (+30% bijv.), en mogelijk ook op rudder (+10% bijv.) en je gebruikt dus postitieve waarden.

Laatst bewerkt: 14 feb 2011
  18. vleugel

vleugel

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Nou ik heb alle instellingen nog eens nagelopen en natuurlijk jullie adviezen nog eens goed gelezen, voor jullie natuurlijk gesneden koek maar voor mij en ik neem aan voor andere beginners heel interessant, ik heb er zeker weer wat bij geleerd op het gebied van de zender afstellen op de heli.
    Ik wil niet zeggen dat ik er al ben maar de heli gaat stukje voor stukje beter reageren zo als ik het wil.
    Ook ga ik eens kijken voor een vlieg club hier in de buurt, zodat ze mij daar verder kunnen helpen.

bedankt voor de hulp op dit gebied, en tot het volgende probleem.

groet vleugel

Deel Deze Pagina