Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt voor uw reactie!Het is nooit goed om dergelijke vrijkomende dampen in te ademen.
De vrijkomde rook/luchtjes afzuigen en afvoeren is het beste..maar een ventilatortje op het werkstuk gericht werkt ook prima.
Ik neem aan dat je niet uren aaneen aan het solderen bent.
S39 is bij electronica en eigenlijk ook bij niet electronica een grote nono.
Gelukkig heeft dat niet lang geduurd en ik heb er niets van over gehouden. Tenminste dat denk ik...….![]()
Correctie: het kookpunt van lood is ongeveer 1750°C! Water kookt bij 100°C maar ook bij 20°C zal water verdampen! Lood kookt inderdaad pas bij veel hogere temperaturen maar dat wil niet zeggen dat er bij het solderen geen looddampen vrij komen. Gesmolten lood geeft damp af, dat is echt 100% zeker! Natuurlijk bij lange na niet zo veel als wanneer het kookt, de hoeveelheid die bij solderen vrij komt zal voor de hobbyist geen groot gevaarlijk vormen. Voor mensen die er dagelijks mee werken is dat toch even anders en moet je er wel degelijk rekening mee houden! En zoals ik al opmerkte, altijd je handen wassen na het solderen, zeker als je loodhoudend soldeer gebruikt.Lood verdampt pas bij 1750 graden. …..
Correctie: het kookpunt van lood is ongeveer 1750°C! Water kookt bij 100°C maar ook bij 20°C zal water verdampen! Lood kookt inderdaad pas bij veel hogere temperaturen maar dat wil niet zeggen dat er bij het solderen geen looddampen vrij komen. Gesmolten lood geeft damp af, dat is echt 100% zeker! Natuurlijk bij lange na niet zo veel als wanneer het kookt, de hoeveelheid die bij solderen vrij komt zal voor de hobbyist geen groot gevaarlijk vormen. Voor mensen die er dagelijks mee werken is dat toch even anders en moet je er wel degelijk rekening mee houden! En zoals ik al opmerkte, altijd je handen wassen na het solderen, zeker als je loodhoudend soldeer gebruikt.