vraagje over scheepsuitdrukking

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door peter verhulst, 13 mrt 2010.

  1. goedenmorgen Luitjes,

    gisteren naar Disc. zitten kijken, een programma over de Maersk ..., een containerschip.

    op een gegeven moment moest deze voor anker en toen hoorde ik de uitdrukking "anker vieren, 5 schakels aan dek".
    Dat anker vieren ken/begrijp ik, weet alleen niet wat ´5 schakels aan dek´betekent.

    Iemand?

    dank

    Peter Verhulst
     
  2. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik weet het niet zeker maar ik kan me voorstellen dat het om de standaard maat van een ketting(deel) gaat. Origineel was dat iets van 27 meter maar later bijgesteld tot 25mtr. 5 schakels zou dan 125 meter kunnen zijn.

    Nogmaals, ik ben niet helemaal zeker...
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mogge Peter.

    Imperial Measures of Length

    Op deze link staan allerlei mooie maten.

    En als je deze link laat zoeken in google, druk dan "vertaal deze pagina" en je hebt gewoon nederlandse uitleg.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2010
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, 5 schakels, of eigenlijk gebruikelijker "shackles" betekent dat de vijfde sluitschalm gepasseerd is aan dek, en dat er dus vijf standaard lengtes van 15 vadem (ong 27 meter) gepasseerd zijn. Als je ten anker gaat, krijgt de officier op het voorschip een opdracht van de brug om de ketting te laten gaan tot óf "X shackles aan dek" ( de sluitschalm ligt dan op of bij het ankerspil), óf "X shackles te water" waarbij de ketting gevierd word tot de betrokken sluitschalm op de waterlijn hangt.

    Voor zover ik weet zijn deze lengtes echter nog steeds 27 meter nogwat. Tenminste, de laatste keer dat ik een anker liet zakken was dat nog zo, en de laatste keer dat ik erbij was dat we een ketting moesten vernieuwen, ook. De maat is nooit helemaal precies, in verband met dat kettingen met verschillende materiaaldiktes, ook andere schalm afmetingen hebben, en dit zelden een exact deelgetal van 15 vadem is.
    Zo belangrijk is dat niet, een anker word toch per lengte uitgegeven.

    Groet, Bert
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het is inderdaad nog steeds 27,5 meter
     
  6. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ah, dan zat ik dus toch goed. Ik meen toch eens gelezen te hebben dat ze die maat (15 vadem) later hebben afgerond op 25 mtr. Ik probeer het even op te zoeken.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb op de zeevaartschool 27,5 geleerd en (nog) nooit gehoord dat het verminderd zou zijn. Het is ook zo'n ingeburgerde maat dat het mij niet logisch lijkt het aan te passen.
    De volledige zeevaart werkt met een x aantal lengtes te water/aan dek.
    Die lengte verkorten betekend minder efffectief (voor anker hangt het schip aan de ketting en niet aan het anker) en dat lijkt mij niet handig.

    Justus
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, ik ook. En buiten dat, de zeevaart is nogal een conservatief wereldje, daar verandert men niet zo snel maten en afmetingen "omdat dat makkelijker rekent", en er zijn nog erg veel maten die afgeleid zijn van voeten en dergelije oude afstandsmaten.

    Inderdaad is er verder weinig te winnen bij het afronden van een lengtemaat die vrij specifiek alleen op (anker)kettingen slaat.
    Daarbij, tamelijk veel kaarten geven nog de waterdiepte in vadems, dan is een lengtemaat, afgeleid van vadems, die puur gericht is op het bereieken van de bodem, eigenlijk nog helemaal zo gek nog niet....
    net zo goed als dat de nautische mijl als afstandsmaat rechtstreeks om te rekenen is naar een verschil in breedtegraden (overal) of lengtegraden langs de evenaar. Heeft ook nooit iemand de neiging gehad om die 1852 meter af te ronden naar 1900 meter of zo....

    Groet, Bert
     
  9. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb het gevonden maar weet niet helemaal hoe dit is te interpreteren.



    Bron: Vaartips.nl - tippagina K
    even scrollen naar kettinglengte.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je dat zo leest zou je zeggen dat de kettinglengte op een of ander ministerie bepaald is op 25 meter. Dat zou dan toch wel heel vreemd zijn, want dan zou Nederland het enige land zijn wat deze 25 meter aanhoud.
    Vreemder is, dat dit ministeriële besluit uit 1931 stamt, en ik mijn desbetreffende opleiding tussen 1986 en 1992 genoten heb. Je zou zeggen dat die opleiding wel eens up to date zou zijn, toch?

    Ik heb van een aantal schepen als bemanningslid de nieuwbouw en oplevering meegemaakt, inclusief een schip wat voor Noorse rekening en Noorse klasse-eisen gebouwd, maar onder Nederlandse vlag opgeleverd werd. Dat houd in dat de Scheepvaartinspectie de hele boot nog eens grondig nakijkt.
    Dan zouden dergelijke dingen aan het licht moeten komen, want ankers en kettingen zijn omschreven in de uitrustingseisen waaraan een schip moet voldoen om een Nederlandse zeebrief te verkrijgen.

    Mij is niks bekend van een standaard kettinglengte van 25 meter, en ik vaar nu toch al wel weer bijna 20 jaar. Vind dit maar een vreemd verhaal om eerlijk te zijn.
    Aan de andere kant, ik heb ook nog nooit een ketting zelf op hoeven meten, dus wellicht zijn ze daadwerkelijk 25 meter. Kan het me echter niet voorstellen, dan zou er in die 18 jaar op zee, op alle schepen waaroop ik gevaren heb, alle stuurlui, en kapteins niet op de hoogte van deze regel zijn geweest. Dat wil er bij mij niet in. Dat ik zelf fout zou zitten, allee, maar niet ALLE officieren waar ik mee gevaren heb tot nog toe....

    Groet, Bert
     
  11. kettingvraagje

    Heren,

    allen dank voor de uitleg. Kan ik wat mee.

    SU
    Peter
     
  12. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Ja, ik geloof dat je vraag wel is beantwoord (met nog veel meer info als waar je om vroeg) :D
     
  13. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    volgens het ministerie is het mischien 25 meter..
    Maar in werkelijkheid is het nogsteeds 27,4 meter..
    Het is namelijk opgenomen bij het IMO ( International Maretime Institute) welke tegenwoordig alle Internationale regelgeving voor de schepen doet.
    Deze mensen houden dus ook gewoon de 15 vadem aan en dat doet PSC (Port State Control (Inspectie Verkeer en Waterstaat Divisie Scheepvaart in NL)) ook..

    Zo is ook de nederlandse scheepvaartwet langzamerhand aangepast zodat deze heel vaak door verwijst naar de IMO resoluties/ regelgeving etc etc etc...
     
  14. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Volgens mij hadden we die discussie al afgesloten :)
     

Deel Deze Pagina