Vreemd gedrag Hitec HS81MG servo (met filmpje)

Hoi,

ik was net mijn nieuwe elektro zwever (Reichard Sirius) aan het instellen en nu blijkt dat de servo's van de welfkleppen (flaps) niet naar behoren functioneren.
Zie filmpje:
[URL="
- ‪Weird Hitec HS81MG problem‬‏[/URL]

Als ik dus zachtjes op de flap druk volgt de servo gewoon mee zonder al te veel tegen te werken. Dit tot een bepaald punt (waarschijnlijk neutrale stand) en daar blijft hij wat oscilleren. Soms duurt het een tijdje eer hij weer terug in positie geraakt.
Hij wordt aangestuurd met een FrSky telemetrie set (DHT en D8R). De update rate van de servosignalen staat op low. Andere servo's (waaronder HS81) hebben geen problemen.
Andere zaken die ik nogal vreemd vind aan deze servo's:
- veel "slack" (speling) op de servo armen
- ze brommen enorm veel
Verder zijn de servokabels wel verlengd en staan er multiplex stekkers tussen.

Ik zie het even niet... waarom alle 2 de servo's?? Het zou wel kunnen zijn dat ze al een aantal jaren hier liggen, ongebruikt. Maar daar heb ik nog nooit een servo van weten verslijten.
Morgen ga ik eens proberen op een andere ontvanger maar de tijd dringt nogal: binnen 2 weken moet hij mee op vakantie.
Ik ga alvast nieuwe servo's zoeken, maar als iemand een idee heeft hoor ik het graag!

mvg,
Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
De bromtoon die de servo maakt klinkt veel hoger dan gebruikelijk voor een analoge servo. Staat de ontvanger soms ingesteld voor digitale servo's???

Zo als ik het zie op je film zijn je tandwielen stuk.
Je drukt hem door tot de tandwielen over elkaar schieten en dan kan hij hem natuurlijk door de ontbrekende tanden niet zo weer goed zetten .

De ontvanger staat wel degelijk ingesteld voor analoge servo's (update rate op low).
Ik zal de tandwielen straks eens controleren. Maar dat betekent dat ze alletwee met kapotte tandwielen zitten, nieuw uit de doos... En het 'voelt' heel anders aan dan servo's die ik al heb gehad met kapotte tandwielen. Bij het drukken (overigens helemaal niet hard!) merk ik ook niet dat er tandwielen overgeslaan worden, je voelt de motor wel wat werken maar bij lange na niet genoeg.

Test de servo's een op een andere ontvanger, waarvan je zeker weet dat deze voor analoge servo's is. Dan weet je in ieder geval zeker waar je het moet zoeken, in de ontvanger of in de servo's.

Ik heb je video nog een paar keer gezien.
Het leek wat op tandwielen ,maar ook weer niet .
Ik denk dat je de servos 1 voor 1 moet testen aan een normale ontvanger.
met een 4 cel accu als voeding .

Ik heb een hele lading MPX Tiny-S en Tiny-MG's uit een faillisement gekocht. Dit zijn allemaal de oudere types (voor 2008). Deze zijn nagenoeg identiek aan de Hitec HS81 en HS81MG. Bijna de helft staat in neutraalstand te "klapperen", bij langzaam bewegen (met of zonder servotester) springen de servo's van positie naar positie en inderdaad zoals je aangeeft bij tegenwerken slaan ze ineens door terwijl ze keurig op neutraalstand terug komen.

Soms helpt het om ze heel veel en vaak met een tester, van minimale uitslag naar maximale uitslag en terug te doen zodat de koolbaan van de potmeter wat inslijt. De potmeters "kraken" namelijk een beetje en dat levert deze problemen op. Gebruik geen contactspray etc., dat is slechts uitstel van het terugkeren van het probleem.

Beste is terug naar de winkel brengen en het probleem voorleggen. Eventueel vragen om Hitec HS-82MG's. Dat zijn de nieuwe versies die het probleem niet kennen.

Update...
Nog eens op 40MHz met graupner ontvanger getest: hetzelfde probleem.
Ipv de ESC een ontvangerbatterij: idem dito.
Ik heb er dan ook eens één opengedaan en alle tandwieltandjes zijn intact.
Wat me wel opviel is dat het laatste tandwiel (en dus de as van de servoarm) helemaal niet gecentreerd staat als ik de servo op 50% aanstuur.

Ik denk inderdaad dat hetgeen wat Sleurhutje beschrijft de oorzaak van mijn probleem is. De servo's zijn blijkbaar al van 2004 (volgens het kwaliteits-klevertje)... Ik vind het idee van eens met een servotester te proberen wel goed maar ga voor de veiligheid op zoek naar HS82MG's (of toch de 81 als ik ze tegenkom).
Gelukkig lopen de andere voorbereidingen volgens plan...

Bedankt voor de tips!

hoe oud zijn de servos en wat is hun historie?

Tevens kon ik mij herrineren dat er ooit nog een probleem was met de hs81 maar kan het zo gauw niet terug vinden.

De servo's zijn van 2004 (volgens quality-check label althans) en ze hebben sindsdien altijd in hun doosje gezeten. Ik heb ze toen gekocht voor een zwever die nu ook nog in de doos zit...

Back