vrije vlucht depron tekening?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door fockarty, 18 aug 2011.

1. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    hoi, ik wil voor mijn jongens van 3 en 6 een vrije vlucht zwevertje bouwen. ze hebben nu een playmobiel extreme (leuk toestelletje maar gaat toch stuk..). kunnen jullie me verder helpen? alles wat ik met google vind is nogal ´high tech'. Ik zoek iets simpels daar ik nog geen ervaring heb met deze materie. alleen statische bouwsels en heli's. Alvast bedankt!

2. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Kan je iets meer vertellen over wat je wilt bouwen? heb je enig idee over afmetingen, uiterlijk, startmethode? Denk je bijvoorbeeld aan een werpzwever met een spanwijdte van ongeveer 30 cm? Dan kan ik denk ik wel wat vinden. En catapultmodellen lukt ook wel denk ik. Een romp van een latje balsa of vurenhout, is dat een probleem?

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Je kan uit 3mm depron allerlei fantasievliegtuigen knippen en in mekaar plakken. Zelf deed ik dat 50 jaar geleden met 2mm balsa...
    Zolang je rekening houdt met een instelhoekverschil van 1 à 2 graden, en een zwaartepunt op pakweg 25% van de koorde (met tape muntje tegen de neus plakken), kan je ieder model laten vliegen. Het is juist leuk om zelf modellen te verzinnen en te kijken of ze willen vliegen. Spanwijdte een cm of 20 à 30. Kan je er een heleboel maken uit een plaatje depron.
    Depron kan je verder uitstekend knippen met een gewone schaar, dat maakt het voor die leeftijd extra leuk toch?
    Ik weet nog dat ik vroeger ook vliegende vleugels maakte. Bij de tippen kleine vlakjes die iets omhoog stonden, voor de invalshoek. Vloog prima.

4. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Of deze:
    Beginners - Nijmeegse Luchtvaart Club

In de linkermarge van het verhaal staan nog wat links naar Balsa modellen.
    Let bij het kiezen van het hout goed op het soortelijk gewicht.
    Vleugel en staart mogen licht zijn, romp wat steviger/zwaarder.

Succes ermee!

5. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Een zwaardere romp heeft het voordeel dat je het modelletje goed omhoog kan gooien.
    De hele lichte waar ik het over had zijn meer om uit de hand te laten zweven, of van een balkon te gooien of zo - voordeel is dat ze nooit schade aan zullen richten binnenskamers.

6. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik bekeek net de tekening van de "Simpelcopter"... leuk...
    Maar het kan nog een stuk simpeler. Ik kocht ooit in een vliegerwinkel een stokje met een houten propeller aan één uiteinde, die zat gewoon vast op het stokje.
    Je nam het stokje tussen twee handen, en liet het draaien door één hand naar je toe, en één hand van je af te bewegen. Je kon hem ook naar mekaar toe laten vliegen en opvangen, uren plezier!
    Nu ik het zo beschrijf... met een stokje met een electroprop er op zal het ook zeker gaan. Aanrader voor vaders!

7. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    :) Zo'n 'stok-helicopter' heb ik ook oiot gehad.
    Erg grappig.
    Spoed niet te hoog maken als je er zelf één bouwd.
    Een clublid verving de tweede prop van de simpelcopter (die vast aan de stok zit) eens door een plankje. Werkt ook!
    Plank geeft weerstand tegen de torsie van de draaiende prop...

8. PH7CW

PH7CW

Lid geworden:
    11 aug 2007
    gezien de leeftijd van je kinderen moet je het vooral eenvoudig houden. Zelf heb ik ook iets soortgelijks gedaan en wat goed werkt is een model dat voor jezelf makkelijk te bouwen en te repareren is en die de kinderen met waterverf een kleurtje kunnen geven. Zo hebben ze ook nog een "eigen" model.
    Zelf zou ik voor een "profielmodel" gaan bv Machtrainer. Misschien is het handig om de afmetingen te verdubbelen en het normale depron gebruiken. Mijn ervaring is met deze leeftijden dat het niet perfect hoeft te zijn ;) dus gewoon wat uitproberen

9. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    Bedankt voor de info allemaal, het is in eeste insalntie de bedoeling dat ik zelf wat ga knutselen voordat ik het 'uitbesteed'. Ik zoek een werp zwevertje afmetingen playmobiel extreme span zal +/- 40 a 50cm zijn.
    Ik zat er aan te denken om deze Racer538 (yellow) - Toys - Paper CraftCanon CREATIVE PARK in depron te knutselen en vraag me af of dat met het gewicht goed komt :).
    Als ik hem van papier maak is ie van 100 - 120 gram's A4. Kan ik hem 2x zo groot (of even groot) uitprinten of is depron te zwaar? De papier versie vliegt super, dwz als de vleugels recht op drogen :)

10. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik zie dat ze voor het rompje al 8 lagen papier gebruiken. Natuurlijk kan je ook een aantal lagen depron op mekaar plakken, maar een latje vuren lijkt me dan duurzamer, en zeker als je wilt katapult-starten.

11. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Ik denk dat je dat papieren model prima van depron kunt maken maar dat je dan naar eigen inzicht het aantal lagen moet beperken. Dan kan je ook prima de originele grootte aanhouden. Als je met depron grote modellen bouwt heb je al gauw versterkingstrips nodig.
    Leuk project, gaat vast goedkomen!

Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  12. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    ok, dan heb ik nog een laatste vraagje voor ik spullen ga bestellen, kan ik ipv depron ook epp gebruiken? dat lijkt sterker te zijn en makkelijker te lijmen...

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik zou niet weten waar je EPP in dunne platen zou kunnen krijgen. Ik heb verder het idee dat EPP, áls je het in platen van 3 mm zou hebben, misschien eerder slapper is dan depron (maar ik ken EPP dan ook alleen in dikkere stukken).

14. M@arten

M@arten

Lid geworden:
    24 mei 2009
    rcpowers heeft ook gratis tekeningen voor depron werpvliegtuigjes

15. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    zo de depron is binnen, ik had alleen een veel steviger materiaal verwacht. het is erg flexibel....
    ik las hier http://www.vmcr.nl/stc/beschrijvingstc.pdf dat ze een complete vleugel uit 3mm depron maken maar kan dat wel? breekt dat niet af?
    ooit wil ik de stc ook maken voor indoor als dat kan...

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Depron vleugels worden vaak voorzien van een 3mm carbon staaf, in een sleuf in de vleugel gelijmd. Of een dunne strook carbon onder en boven.
    Een werpzwever van 30 of 40 cm span kan best zonder versteviging. Er hoeft immers geen electronica in, hooguit wat ballast om het CG goed te krijgen.

Laatst bewerkt: 23 aug 2011
  17. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    versie 1 is klaar en getest :), zwaartepunt ligt alleen 2cm achter de vleugel, 2 paperclips doen wonderen alleen heb ik het idee dat ie aan de zware kant is dus heb ik nog een paar vraagjes:)

- is het mogelijk om de vleugel ook bol te maken/buigen zonder hem in 2 stukken te snijden.
    - is er een truukje om het zwaartepunt meer naar voren te krijgen in versie2?
    - kan ik de vleugel zonder problemen groter maken (1 cm ofzo)
    - ik heb witte houtlijm gebruikt, kan dat te zwaar zijn?

en natuurlijk een fototje, heb nog niks afgewerkt is echt een testdingetje
    de romp zijn 2 lagen depron, de vleugel 1 laag in v-vorm gebogen

Depron is echt leuk spul om mee te klussen :p!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Je kan depron, buigen, maar om die buiging mooi regelmatig te krijgen moet je er dan sikkelvormige ribben onder lijmen van 2 mm balsahout. Echt nodig is het niet hoor; op dit formaat vliegt een zwevertje prima met een vlakke plaatvleugel.
    Ik weet niet wat je met versie 2 bedoelt... het is vrij normaal dat een zwever ballast in de neus moet hebben om het CG goed te krijgen. In een echte zit daar de piloot, en bij RC zit daar de electronica...

1 cm zal zeker geen probleem zijn. Je merkt zelf wel wanneer de vleugel te slap wordt (een geprofileerde vleugel kan natuurlijk groter zijn zonder slap te worden).

Als je het niet echt hebt zitten klodderen niet... zelf lijm ik depron ófwel met contactlijm (bisonkit-achtige lijmen die je tweezijdig opbrengt, goed en goedkoop is die van de Acion) of epoxy (twee-componenten-lijm) als er weinig te lijmen oppervlak is.

19. fockarty

fockarty

Lid geworden:
    24 dec 2008
    ok, dat is duidelijk, versie 2 is gewoon de volgende versie van het zwevertje :). Ik ga het vleugeltje iets groter maken en kijken of hij dan beter vliegt. en iets bedenken om een beetje extra gewicht netjes in de neus te krijgen

20. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    bij een bloemist kun je rollen lood krijgen of bij een dakbedekkingsbedrijf dat gebruik ik.
    je kan dat netjes tussen een gleufje stoppen die je in je depron snijd
    je kan een kf profiel er in maken (karl foggleman) :google:
    http://hbfpnl.files.wordpress.com/2009/12/kfm-family-descriptions3.jpg

probeer de bovenste maar te maken in je zwever door er glas of ductape over de plek die je wil gaan buigen te plakken en dan het depron om boegen met het tape aan de buitenkant
    2mm balsa is niet pre se nodig voor de ribben 6mm werkt goed zat

groeten robert

Deel Deze Pagina