Walkera 4G3

Ik ben op dit forum nog niet zoveel over de 4G3 van Walkera tegen gekomen dus zou hier graag wat ervaringen en tips willen delen over deze kleine 'mean machine'.

Ik heb mijn 4G3 3 weken geleden opgepikt, de foto's en filmpjes her en der doen het formaat geen eer aan, het ding in levende lijve aanschouwen is een heel andere ervaring.

Eigenaren van een 4#3 zijn het wel gewend maar als je een 30er brandstofheli of zelfs een coaxiaalheli gewend bent is dit echt miniatuur, miniscule (digitale) servo's sturen de eveneens miniscule tuimelschijf aan die met pietepeuterige linkjes de bladen bedienen.

Het 'pairen' van het 2,4 GHz systeem werkt perfect en gaat tijdens het initialiseren gepaard met kleine piepgeluidjes en bewegingen van de servo's, erg leuk om te zien en te horen.

De zender voelt solide aan en heeft behalve de normale bediening twee schakelaars waarvan een voor idle-up en twee potmeters waarmee je de gevoeligheid en een aantal andere instellingen kan veranderen met een ingewikkeld systeem van dipswitches aan en uitzetten op de achterzijde.

Al tijdens het optoeren word het kleine ding al indrukwekkend, de brushless motor doet de bladen met een duizelingwekkend aantal toeren op de kop rondspinnen, het geluid is fenomenaal.

Een tikje up geven maakt de heli licht en.....$#@@#$#%(* !!!, als je denkt heli te kunnen vliegen, think again !!!, nerveus zwaait het kleine monster heen en weer en bij wat up geven om de zaak te redden draait de staart met een rotgang tegen de klok in, na ongeveer een minuut is het al tijd om nieuwe spulletjes te bestellen en de overige onderdelen uit het hoogpolige tapijt te zoeken.

De originele bladen (gemaakt van een soort schuim) zijn erg snel stuk, ik heb hele goede ervaring met de carbon blaadjes die zelfs na een aanvaring met diverse objecten inclusief m'n vingers (auw) nog heel blijven.

Er zijn meerdere metalen rotorkopjes verkrijgbaar en ik kan maar een advies geven, neem de originele van walkera, ik heb er een Airy setje opzitten en het valt na een enkele crash spontaan uit elkaar.

De kogellinkjes zitten in het aluminium geperst en niet erg vast, de originele zijn geschroefd,ook de maat van de lagertjes van de bladhouders (net zo groot als een m2 moertje ) is anders evenals het asje wat de bladhouders bij elkaar houdt, de zgn 'feathering shaft' die tot groot ongenoegen al na een kleine crash krom is en beslist horlogemakers-kwaliteiten behoeft om vervangen te worden, gebruik loctite !!!!

Ik ben er achter gekomen dat het licht bewegen van de paddlestang en bijbehorende linkjes absoluut soepel moeten bewegen en dat een klein beetje gewicht bij de paddles de boel al iets evenwichtiger maken.

Snel een infrarood helikoptertje donor gemaakt van bovengenoemde gewichtjes en na het
monteren van de nieuwe onderdelen is al duidelijk dat dit een echte verbetering geeft.

Het wegdraaien van de staart kan verholpen worden door een aantal instellingen te veranderen aan de ontvanger en de zender, indien er behoefte aan is wil ik het hier wel vertalen en plaatsen.

Om er niet een te lang en slaapverwekkend verhaal van te maken wou ik het hier even bij laten en ben erg benieuwd naar andere ervaringen en verbeteringen, ik heb het toestelletje nu aardig onder controle en het geluid en het vliegen is echt erg leuk, de aantrekkingskracht is ook dat je binnenshuis je 3d-kwaliteiten kan oefenen aangezien het ding ook in staat is tot rugvlucht, nu maar eens m'n eerste plafondlanding oefenen ;-)

Frans

IMG_2954.jpg

IMG_2955.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi kerel!
Je verhaal en uitleg is allerminst slaapverwekkend hoor!!
Kan er nog wel een paar pagina's over doorlezen.Helaas hield je op met schrijven.
Ik vlieg nu ongeveer een week met mijn HM4#3BV2.
Nagenoeg hetzelfde formaat als die HM4G3 van jou alleen FP dus.
Maar.........ik heb er nu na ongeveer 50 Lipo packs mee gevlogen te hebben, echt een super goede indruk van gekregen.
Ik had de bof dat ik al een tijdje met een Walkera HM004 FP heli had gevlogen en daarnaast dagelijks met mijn Micro formaat CP heli's van 300 size.
Dat scheelde volgens mij behoorlijk.
Ik kreeg de indruk dat ik em behoorlijk vlot de baas was.
De vorige eigenaar kan dat beamen, want ik vloog de heli bij overname bij hem thuis eventjes in de keuken voor.
Maar........ik had in den beginne ietwat problemen met de staart van mijn pas aangeschafte HM4#3BV2.
Dat probleempje is nu vrijwel (98%) uit de wereld.
Andere bladen en heckrotor erop, met regelmaat een druppie naaimachine olie tussen alles wat beweegt en het vliegt als een grote.(maar dan in de woonkamer.Ha ha ha ha ha)
Je wilt niet weten hoe blij ik ben met deze heli.
Sinds de aankoop ervan vlieg ik er meer mee dan met mijn 300 size CP heli's.
Vooral op het werk tijdens de pauzes in een grote hal is de HM4#3BV2 op zijn best.
Voor zo'n machine dan een eindeloze ruimte en kan er weinig mis gaan.
Laatst veel nose in geoefent en piro's maken (beidde kanten uit)
Heerlijk.
Maar.........nu las ik dus jouw topic over de HM4G3.
Heb voordat ik tot aankoop ging van mijn huidige HM4#3BV2 overwogen om zo'n heli te halen.
Maar was iets terughoudend over de staart.
Vandaar mijn keuze voor de HM4#3BV2.
Nu lees ik dus dat de heli jouw uitstekend bevalt.dat in tegenstelling tot iemand anders die ik ken van een ander Forum die ook zo'n HM4G3 heeft en er zat mee is.
Hij heeft problemen dat de heli slecht bindt met de zender.
Moet het aansluit proces van regelaar naar Lipo vaak herhalen wil het lukken.
Ook schijnt het dus een schichtige machine te zijn.
Persoon vliegt ook met een Trex 600.
Daarom kreeg ik toen weer twijfels.
Wat ik graag eens zou willen zien is zo'n HM4G3 vliegend naast mijn HM4#3BV2.
Dan kan ik pas echt vergelijken.
Waar woon jij kerel?? Beetje in de buurt van Apeldoorn??
Hoop graag van je te horen.
Want ik zoek nog een soortgelijke heli naast mijn HM4#3BV2 maar dan als CP heli.
Een Trex 250 lijkt me ook wel wat, maar is volgens mij ook weer net te fel en te fors om in de woonkamer mee rond te vliegen.
Vandaar nog steeds mijn interesse in die HM4G3.
Vr GR Erwin.

Ik woon in Dordt, dus niet echt om de hoek, ik heb weer geen ervaring met de 4#3 maar wel met de Caliber 30, erg gemoedelijke machine en de coaxjes waar ik er een aantal aan snot gevlogen heb, simpelweg door er te wild mee te vliegen, dan raken de bladen elkaar en kassa :D
Ik heb de 4#3 wel overwogen maar wou natuurlijk weer iets speciaals :(, met een beetje aandacht en geduld is er een prima vliegend toestelletje van te maken, maar nogmaals, echt niet voor beginners !!

Frans

Frans!! Tjeeee wat jammer dat je zo ver weg woont.
Nu zal ik wel meer geduld moeten opbrengen voordat ik zo'n HM4G3 'live' zie vliegen.
Wel grappig dat we allebei een heli hebben die op elkaar lijken maar eigenlijk behoorlijk verschillend zijn.
Ik volg je Topic nauwgezet.
Vr Gr Erwin.

Dat ik daar niet eerder aan dacht! Zat even te slapen.
Hierbij een oproep!!!
Zijn er nog mensen nabij de omgeving van Apeldoorn (Gelderland) die met een Walkera HM4G3 vliegen??
Ik zou deze heli graag eens willen zien vliegen in het echt.
5 minuten indruk is genoeg voor mij.
Dank U allen.
Gr erwin

Heren..........de Walkera HM4G3 loopt inmiddels toch al een tijdje mee toch!
Is er dan niemand die zo'n HM4G3 bezit en er mee kan vliegen en dan ook nog eens in de buurt van Apeldoorn woont??
Niemand van de ongeveer 16 miljoen mensen die in Holland wonen??
Vr Gr Erwin

eeh , apeldoorn . nee daar woon ik niet :]. ik zat wel te denken om er 1 te kopen , hij is echt lekker klein voor binnen .
welk formaat moet ik eigenlijk aan denken , een lama v3 ?/

Nou, meer richting een picooz eigenlijk, hoofdrotor is 28 cm en hij is misschien een ietsje langer, mocht je er aan beginnen, doe er dan direct een trainings-landinggestel onder van een paar sateprikkers en wat piepschuim, het originele is veel te zwaar en gaat meetrillen, bovendien is een goede preflight check absoluut noodzaak,de flybar moet beslist heel soepel lopen, ik zal snel die how-to plaatsen van de nieuwe instellingen op de ontvanger en zender want zo uit de doos word het al snel kassa

gr.

Frans

Afstellen 4G3

Dit artikel heb ik van het net afgeplukt en de instellingen werken erg goed, alleen de v1 knop heb ik op een dot negatief staan omdat je anders bijna vol pitch moet geven om te hoveren, het anders zo giftige toestelletje word een mak lammetje met deze settings, mooi om er rustig aan te wennen

This is how I adjusted my heli to get rid of the tail kicking out. With a fresh pack I put my rudder trim all the way to the right turn on the radio initialize the heli and then turn the rudder all the way to the left. If the heli in a hover the nose it turning to the left I dont trim it to the right instead I give it more rudder mix in the 4n1 a little at a time re initialize give it full left trim after its done initializing and keep giving it more rudder mix till at full rudder trim left the tail holds pretty steady this alows the tail to have the most available power to it. With a fresh pack again. Now I make sure both knobs were center I turned on dipswitch 11 now the V1 knob controls how much pitch the heli makes at center stick in normal mode so I turned it down to the second dot from center going to the neg side that got rid of the jumping when going from Idle up back to normal mode. If you still get jumping give it more to the neg side till it stops doing it.

Now the V2 knob control your total pitch. This is how I did it. Put on a fresh pack. I turned the V2 3/4 of the way toward the neg side and this will give you very little pitch hover in idle up and give it a full punch out it will climb very slowly land give the know a couple of clicks toward the pos side and try again it will climb faster try again till you can get it the fastest with very little or no tail kick out after doing this my heli is way faster than before. Now when done bofore turning off heli turn off #11 return knobs to center and turn on #10 and turn both knobs to 100% pos and turn of the #10 dipswitch. That just gave you the most expo possible to slow the heli down around center and the V1 knob is supposed to give you more headspeed closer to center in normal mode.

Now with a fresh pack hover the heli and turn the extend knob in the 4N1 clockwise as responsive as you feel comfortable with the heli that way it will flip faster and since we set the expo the the slowest around center you can run a little more swash to make it flip and roll faster. Once you adjust the helis responsiveness to your liking it feels even more stable. Dont be afraid to leave it a little on the responsive side you will get used to it and learn to like it as it will give you better control and faster flips. Just take your time to get used the the helis responsiveness if you choose to leave it a little more responsive.

gr,

Frans

Hoi Frans.Mag ik eens vragen of jij al wat meer hebt ontdekt aan je 4G3.Ik vind hem toch een pak lastiger om mee te hoveren/vliegen dan de 4#3b en dan met name de swashplate inputs die zijn zo gevoelig.Ik heb de extent op de rx al veranderd en in de min gedraaid maar het blijft een lastpak;).Voor de rest vliegt het prachtig maar ik heb het idee dat het nog beter kan.Het is een vrij nieuw toestel dus nog een hoop vragen:confused:.Ik denk dat jij al wat onthullingen kan doen:)Gr jaap

Hoi Jaap.Frans zal je best wel kunnen helpen denk ik.
Maar het is maar dat je het even weet, dat ik Frans zijn HM4G3 een 2 weken geleden heb mogen overnemen.
Ik ervaar dezelfde problemen met de HM4G3 als dat jij hebt.
Fijne heli om te vliegen (al vind ik de HM4#3BV2 fijner) maar de staart is prut van de HM4G3.
Ligt denk ik aan de instellingen.Heb alles mechanisch soepel lopen.(staart gedeelte)
Jammer dat je zo ver van Apeldoorn af woont want het mooiste zou zijn dat we een midagje samen met 2 stuks HM4G3 dan gaan testen qua verschillende soorten instellingen.
Dat gaat vele malen vlotter en makkelijker dan je 1 HM4G3 afstelt en test, afstelt en test, afstelt en test...............
Persoonlijk wordt ik daar wat flauwig van.
Affijn we delen in elk geval hetzelfde probleem.Dus dan ligt het niet aan onze vliegkunsten.
Vr Gr Erwin

Hoi Erwin.Ah zit dat zo de heli is dus verhuist naar Apeldoorn:D.ik dacht laat ik het eens vragen aan Frans omdat die hier toch al veel waardevol info had gepost.Nee de staart werkt hier eigenlijk best wel goed hier.Alleen begint hij wat lastiger te worden als de lipo leeg raakt.Je hebt zo wie zo bij deze heli goede lipos nodig omdat hij veel krachtiger is.Ik vind de heli zeer goed vliegen maar is erg gevoelig op de inputs en ik hoop dat nog eens wat rustiger te krijgen.Ik doe het kalm aan ik heb de tijd om de juiste instellingen te vinden.Mooi man dat je hier ook bent ingedoken ik hoop dat jij ook op zoek gaat naar de ideale afstelling want dat verdiend deze mooie heli!Gr jaap

Eeeen ik heb 2 weken geleden de 4G3 van Erwin overgenomen. Moet zeggen, bevalt wel. Alleen die staart heeft wat weg van een buitenboord motor op een olietanker, het werkt wel maar schiet niet op...

Vandaar dat ik (naast wat spares, carbon blades en 20c batterijen) een setje voor een Brushless staart heb besteld.
http://www.chinesejade.com/images/walkera/combo_G3Tail.jpg

Waarom deze als er straks een officiele Walkera brushless staart komt?... omdat dit een 2,9g Brushless is ipv een 2g, en dat volgens modders op RC-Groups een flink verschil geeft. Tevens kun je met de dure Flea ESC gewoon je simpele signaal uit je oude RX gebruiken, en zet deze het om naar brushless. De Walkera weg zal weer een nieuwe 2605 B/C/D/E of whatever Ontvanger nodig hebben...

Zou had ik het in ieder geval bedacht. Maar doen het geheel vanochtend binnen kwam (met sticker "30 USD toy parts" erop, geeft de doune mooi de vinger) en ik het op de Heli had gemonteerd.... wou mijn 2605 RX niet meer binden...
Dus toch maar even een 2605A bestellen >.<...

Eeeen ik heb 2 weken geleden de 4G3 van Erwin overgenomen. Moet zeggen, bevalt wel. Alleen die staart heeft wat weg van een buitenboord motor op een olietanker, het werkt wel maar schiet niet op...
Hey Sty leuk man dat je ook de G vliegt.HaHaHa deze heli verhuist wel vaak:D.Die ziet nog eens wat van nederland in vogelvlucht.Je hebt gelijk mbt tot de staart die mag meer kracht hebben.Ik ben benieuwd of je nieuwe motor dat kan gaan waarmaken.Toch wel lullig dat je steeds RXjes moet nabestellen.Gr

ja en geen idee waarom.
Zojuist de 4G3 zn ESC, met daaraan de FLEA esc en de nieuwe staart brushless op de RX van mijn 4#3B gehangen en hij draait perfect. Er zit dus geen sluiting ofzo, tis echt de 4G3 RX die er de brui aan geeft. Misschien dat het de zender is... maar dat merk ik wel als de nieuwe ontvanger binnen is op woensdag >.<

Laatst bewerkt:
Flea.png

Gesoept plaatje van de setup.
Er zitten twee kabeltjes met een JST male & female bij maar ik vond het een beetje zinloos om die aan de Flea te solderen zodat deze met een stekker aan de walkera ESC kon en de LiPo ook aan de Flea... Heb gewoon de Flea aan de walkera - en + gehangen.

Back