wat doen jullie met heli vliegen in de loop der tijd?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bullet3030, 21 feb 2011.

1. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo forum leden,

Ik ben in mei een jaar bezig met heli vliegen.Ik kan nu redelijk rond vliegen
    en ik kan mijn heli's onderhouden en bouwen.Ik vlieg nu met de trex 450 sport die heb ik zelf gebouwt en vliegt na een paar aanpassingen als een zonnetje, echt geweldig!.

YouTube - Kanaal van MrBullet3030

Nu heb ik ook een trex 500 gekocht.Eentje die ik helemaal aan het opknappen ben.Dit is een dure en tijd rovend klusje als je het goed wil doen teminste.

Nu zou ik graag willen weten wat jullie doen in der loop van de tijd met het heli vliegen.Ik zie dat veel mensen beginnen met een 450 en daarna later met meer ervaring over gaan op een 500 of groter.

Zijn er mensen die 450 blijven vliegen? Of is over gaan op groter echt een must en is de 450 echt een beginners heli?

Wat ik hiermee wil, is er achter komen of ik de 450 moet laten varen en helemaal over gaan op de 500 of groter.Een punt is wel dat ik alleen wild vlieg en de kosten van de 500 toch een stuk hoger leggen.Ook niet geheel onbelangrijk..

groeten

Peter

P.s. mocht dit onder het verkeerde topic staan, mijn excusses hiervoor.

2. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Indien je ooit je 500 in de lucht krijgt zal je ondervinden dat die stukken gemakkelijker vliegt dan de 450 . Ik raad altijd beginners af om met een 450 te beginnen, die dingskes vliegen veel te nerveus . Hoe groter de heli hoe stabieler hij in de lucht hangt .
    Nu, te zien aan je filmpje heb je al een mooie vordering gemaakt maar ik denk indien je was begonnen met je 500 ging je al wat verder staan .
    Ik vlieg tussendoor eens met mijn 450pro (een superhelietje) maar ik vlieg liever met wat groters .
    Als je meermalen crasht met je 450 doordat ie wat moeilijker te vliegen is gaan je crashkosten die van de 500 toch overstijgen .;)

3. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Even ter info, ik heb totaal geen 3d verlangens.

4. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Yep hoe groter de heli des te stabieler ze vliegen. Mijn lesheli was een vario Skyfox Evolution ( 11.5 cc en 150 cm rotordiameter) en ben daarna 600 size gaan vliegen. Een fijn stabiel formaat welke weinig last heeft van wind.

5. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    aangezien ik wild vlieg lijkt me een 600 niet ideaal.Dat groter minder last heeft van wind geloof ik graag maar zomaar even een veldje pakken is er niet bij denk ik met een 600?, dus hier scoort de 450 weer.

6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat heeft niks met de grootte van het veld OF de heli te maken, maar alles met je vervoersmogelijkheden.
    Zeker als je electro vliegt is alles wat je vlot kunt vervoeren, vlot vliegklaar kunt maken en vlot in kunt pakken geschikt om mee "zomaar even een veldje te pakken". en met een 600 gaat dat nog prima als je een auto of een fietskarretje hebt.

En feitelijk maakt het weinig uit, ik vlieg ook wild met twee behoorlijk forse schaalheli's.
    Maar wildvliegen, eerlijk gezegd vind ik daar weinig aan, ik doe dat voor testen of om even snel nog een half uurtje stick-time mee te pikken.
    In verenigingsverband vliegen is gewoon veel gezelliger.

Groet, Bert

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Zelf heb ik een koffer om mijn 450 heen, daarin zit altijd mijn zender

Dus heb ik altijd standaart 2 heli's bij me, dus als de 600 even ter plekke niet de lucht in kan, heb ik altijd de tweede nog..

En als ik het met een kleine heli kan, kan ik het zeker met een grote!
    Daarom oefen ik nieuwe dingen vaak met een kleine heli om het daarna met de grote verder uit te werken

En maak niet de vergissing een 450 zomaar als beginnersheli te bestempelen...
    Alles ligt aan de afstelling, die van mij geef ik echt niet zomaar aan een beginner...
    Ik vlieg hem nl met een redelijk hoog gaspercentage, in combinatie met een 10 tot 12 graden pitch, daar wordt hij erg enthousiast van...

8. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Ik kijk regelmatig op deze kaarten ( wanneer mn heli ok is ) :
    Nauticlink, meerdaagse windverwachting voor Nederland en België - wind, windkracht, windrichting en windvoorspellingen
    Wat me opvalt is in Friesland is het altijd harde wind.
    Dus dat Jonkje een 600 nodig heeft verbaast me niets.
    Hier in Groningen is ook vaak een nare wind, In Limburg hebben ze elke dag vliegweer zo een beetje.

Dit is mijn insteek :
    Kleine heli beweegt sneller, en je hebt minder te laden.
    Meer fun voor minder laadtijd,
    Oefenen bochtjes vliegen ?
    EP100 per accu ( 6 min. ) 100 bochten,
    TREX600 per accu ( 6 min. ) 10 bochten???

Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Haha, da's wél wat erg overdreven he? een 600 is geen langzame jongen hoor.
    Ik denk dat en met een 600 vrijwel net zoveel bochtjes kunt vliegen per vlucht.... Moet je niet zo ver weg vliegen, want da's de enige reden waarom je met een 450 zoveel bochtjes vliegt.... Je bent zo snel te ver weg.....

Groet, Bert

10. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    De reden dat ik niet naar een club ga is de gezelligheid ;) . Ik wil vliegen, en ik denk dat op een club de gezelligheid op nummer een staat.Plus lijkt het me niks om steeds op het zelfde veld te vliegen. Maar ieder zijn plezier natuurlijk! Mijn koffer met heli zender en lipos is idd erg handig
    , gooi achterin en gaan met die banaan.Ik heb wel gemerkt dat je met heli vliegen de ruimte nodig, hangt dit ook af van de grote?

11. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    ?????

Indien ik mijn lipo 2200mh pack of mijn 5000mh lipo moet laden doet die er dezelfde tijd over . En jullie zijn bezig over de 600, maar er is nog een 500 en een 550 ook hé. Inderdaad, ???grote heli=groot plein/kleine heli=klein veld???,
    er staat op Youtube ergens een filmpje waar er 3d gevlogen wordt met een 90size in een hal indoor .

12. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Een 1000 mAh 2 cell, die je op 5C laad zou natuurlijk ook een 12 cell 5000mAh op 5C laden kunnen zijn.
    Heftig hoor, ook kwa prijs.

13. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    persoonlijk 3,5 jaar geleden begonnen via e vriend met e walkera 004. was crap om mee te leren.
    dan overgestapt naar een club en direct op nitro Raptor 50V2 (600size) dat is veel stabieler, dan nog een raptor (reserve) dan e 600ESP (raptors verkocht), + dan e 500, + dan e 700, Rex600 verkocht, dan e 6HV.
    dus momenteel 3 sizes: rex 500 + 6hv + rex700 (allemaal E)
    zou nooit nog HK helis kopen (heb nu eentje op de plank om moves mee te testen en goedkoop te crashen), koop gewoon e merk heli, veel beter in orde, geen gebriel...

persoonlijk vind ik de rex500 coolste en snelste om mee te vliegen, staat ook meestal in de koffer ;-)

hoewel de 6hv ook echt wel super vliegt, is zo snel als de 500 maar dan 600 size ;-)
    de 6hv is stuk beter dan mijn rex600 vind ik. beter zichtbaarheid is voordeel (ik vlieg nogal ver)
    700 is echt machtig, veel power en grote indruk nalatend.
    niet handig om effe in de auto te proppen en wilt te vliegen.

Vlieg vandaag het minste met de 700, meer met de 6hv en meeste met de 500.

450wil ik NOOIT (meer) hebben, heb in totaal 3-4 keer e 450 gehad, maar nooit gevlogen... vind ik veel te nerveus en prielerig.

In e club kan je HEEL veel leren!
    je ziet eens iemand andere moves doen dan jij, en ook al ambieer je geen 3d, wacht nog maar 2 jaartjes ;-)
    Alleen gaan vliegen vind ik niets aan, elkaar helpen met afstellen, maidens, moves zien, wat zeveren, dat is deel van de hobby.

14. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Het lijkt er op dat ze die informatie van windfinder halen:
    Windfinder - Wind & weather forecast map Benelux
    De real time versie, zoals hier Windfinder - Real time wind & weather report Huins hecht ik meer waarde aan omdat ik vaak merk dat de voorspelling niet echt uitkomt.

Als je het zo op de kaart ziet lijkt het er wel op dat het vaak hard waait in Friesland. In de praktijk valt het mee maar het begin met een honey bee FP, een esky king en een hk450 had ik er wel last van. Die laaste was natuurlijk al een pak beter te vliegen dan de fp maar bagger ivm tarot/align 450 sport.
    Een jaar verder kan ik zowel bij weinig wind als een 4bft prima vliegen met de 450 sport. Wind kan je ook in je voordeel gebruiken voor meer lift, snelheid en het trainen van je collective management :smile: Een 600 is wel mooi, maar geen vereiste, de piloot is eerder de beperkende factor ;)
    Ik heb een Henseleit TDR en een trex 700n zien vliegen denk dat er geen kleinere is heli die dat bijhoud. Groot als ze zijn heb ik me er wel over verbaasd hoe rap die heli's een climbout doen en snelheid maken.
    Met een 450 is het meer zoals Bert zegt, je bent snel ver weg. De 450 reageert wel sneller op stick input, ik denk dat het moeilijk of niet te doen is om een 700 zo nel te laten flippen en rollen als een 450.
    Qua lipo's voor een 450 tov groter is het wel: meer vliegtijd voor veel minder geld ;)
    turnigy 3s2200 40c voor $14,- (hk) of $18,- (DE) is echt geen geld in vergelijking met die voor een trex 700e met 2x 6s5000 lipo's.

15. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Nou ik heb alleen ervaring met de 450.De sport die ik vlieg vliegt echt stabiel en doet meteen wat ik wil.Ik denk dat een 500 of groter toch wel wat logger zijn.Maar de 450 als zenuwachtig?? De mijne absoluut niet.ALs je naar mijn filmpjes kijkt in mijn eerdere post hieronder.... dit zijn mijn eerste vluchten na mijn hover fase.Ik betwijfel of je zo zou vliegen met een 500 of groter als je eerste heli.

Verder kijk ik altijd op
    Buienradar.nl - maak uw eigen weer grafiek

Of het echt waait, simpel en makkelijk per plaats.

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Haha, dat hangt natuurlijk helemaal van jezelf af.
    Ik bekijk het als volgt: als ik alleen ga vliegen klok ik meestal ongeveer 45 minuten vliegtijd, ben ik een uur en een kwartier later ook weer bezig met inpakken. heb in mijn eentje gestaan, mischien lekker gevlogen, maar gezellig? neuh!
    Op de club klok ik in een middag dezelfde tijd of zelfs meer; heb wel eens 2 uur vliegtijd (timer werkt op Idle up schakelaar) geboekt in een middag. maar hoe dan ook, ik ben de hele middag onder de pannen en heb een gezellige middag op de koop toe.

Doe mij maar een club....

Wat de afmetingen van veld versus heli betreft: je hebt maar 5 bij 5 meter nodig om te starten of te landen. Met een grotere heli wil je wel bij voorkeur de obstakels wat verder weg, maar dat heeft eigenlijk puur te maken met dat een kleine heli wat dichterbij blijft, en met een grote heli wat lastiger in te schatten is hoeveel vrijheid je nog hebt. Maar in principe maakt het weinig uit, tenzij je met een 3 meter heli in je achtertuin wilt hooveren.....

Grote schaalheli's wil je echter toch wel graag een ongehinderd aanvliegrouten tegen de wind of dwars op de wind hebben....

Groet, Bert

17. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Wat vind je juist het voordeel van de 500 dan? 600 en groter toch niet zo handig om te transporteren?

Een 500 is duidelijk groter dan een 450, maar vind het toch klein in vergelijking met de trex 600 en 700.
    Het verschil tussen de 500 super combo en de 550 is 50,- (in NL)
    Verder: Main Rotor Diameter:970mm vsMain Rotor Diameter: 1188mm. Qua specs lijkt me dat de 550 de betere is als grotere heli..

18. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Oke nou als de 500 af is hoop ik er achter te komen welke grote mij het meeste bevalt.
    Als het nog beter vliegt en handiger is of net zo makkelijk te hanteren is als de 450 ga ik me hier op storten.verder hoor ik niemand over de kosten van onderhoudt en onderdelen.
    Als ik kijk wat ik nu al kwijt ben om mijn overgenomen 500 op te knappen daar koop je zowat een 450 voor.

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tenzij je dol bent op klein en nerveus, ben ik er vrij zeker van dat een 500 je beter gaat bevallen qua vliegen. Qua transport kan ik er niks van zeggen, dat hangt helemaal van je mogelijkheden af....

Groet, Bert

20. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Nou klein, ik heb nu de 500 er naast staan en ik vind dat die gewoon groot is.Maar nogmaals dat nerveus kan ik nog niet plaatsen.Ik denk gewoon dat de 450 een veel snellere response heeft, misschien kan je het vergelijken met een harley en een race motor;) . Nerveus vind ik meer passen bij een moeilijk onhandelbare heli

Deel Deze Pagina