Wat is er aan de hand met mijn lader??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Kees den Hoed, 3 sep 2024.

1. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Hallo allemaal!,

Ik heb een laadapparaat van Hyperion, de EOS0606i AC/DC...

Na een laadcyclus verwijder ik de stekker uit het stopcontact...waarna ik af en toe het display
    een fractie van een seconde zie oplichten...dit wel meerdere keren...

Wie weet wat hier aan de hand is?

Ben heel benieuwd...heb het apparaat al jaren, maar dit verschijnsel is nieuw voor mij...

Ben heel benieuwd naar jullie verklaring...

m.vr.gr.,
    Kees den Hoed.

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Dat is gewoon de voeding. die tijdens het ontladen van de interne condensator aan de 220v kant nog even opkomt en weer weg valt.

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Volgens mij heeft Roelof het volledig bij het rechte eind. Waarschijnlijk heeft hij dat altijd al gedaan maar is het je nooit eerder opgevallen.

4. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Gebeurt dat dan meerdere keren en zelfs ook nog pas de volgende ochtend?

5. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Kan ik 'm nog gewoon veilig blijven gebruiken?

6. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Hoogstwaarschijnlijk wel. Het vervelende is dat "onze" reparatiedienst niet meer onder ons is. Hij zou de voeding in de lader misschien na kunnen kijken om te bepalen of de condensator wel of niet goed meer is.
    Als het mijn lader was zou ik hem nakijken, daar heb ik de kennis en de apparatuur voor. Helaas ga ik dat niet voor "derden" doen. Ooit, lang geleden, heb ik het wel eens gedaan maar dat heeft een paar keer veel ellende opgeleverd. Helaas ga ik daar dus niet meer aan beginnen.

MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Als de stekker eruit is lijkt mij dat sterk.
    Ik heb hier een voeding van een lader en als ik daarvan de stekker eruit haal blijft het lampje nog zo een 30 seconden branden.

8. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Bedankt voor jullie antwoorden!:bye:

9. piet

piet

Lid geworden:
    29 jul 2004
    is misschien de condensator in de voeding aan het einde van z'n leven, kijk eens of ie bol staat?
    groet Piet

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Domme vraag misschien maar koppel je de accu ook los na het laden?

11. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    mijn mening is dat er geen domme vragen Zijn, wel domme antwoorden.
    Je vraag is terecht, daar is hij niet duidelijk in.
    Ben benieuwd wat dan nu de oorzaak is.
    Hans

wim eon vindt dit leuk.
  12. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Ja, na het laden koppel ik de accu direct los.

13. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Een condensator kan lang spanning vasthouden. Zeer lang.
    Met startcondensatoren in witgoed moest je al oppassen.

Een regelunit voor de trekhaak in mijn auto hield 4 leds van mijn achterlicht aan de praat met een lekstroom. Analyzer software er aan? Geen data. Paar checks gedaan. Kreeg ze wel uit met de stekkers los.
    Uiteindelijk de module uitgebouwd, print onderzocht op schade, en een zestal condensatoren geconstateerd.
    Een schakeling werd blijkbaar gevoed.
    Mijn lader display blijft even een fractie aan tijd branden als de spanning er af gaat.

Het zal van doen hebben met de condensatoren en de ‘eenvoud’ van de ‘nuttige’ economische productie eenvoud van de circuits. Ernst zal dat goed kunnen uitleggen.
    Gr Bas

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De voeding moet normaal de condensatoren ontladen als je deze uitschakelt. Dus na enkele seconden moet het scherm uitgaan en niet weer aan gaan normaal. Wellicht zijn deze ontlading weerstanden nu defect.

15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Die van mij doet dat al af nieuw.
    Laad nog perfect.
    Dus erg druk maak ik me er niet om…

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Er bestaat een enorme verscheidenheid aan condensatoren. Kleine en grote, voor lage en hoge spanningen, met een lage en hoge capaciteit (waarde). Het gaat hier om voedingen en in het bijzonder om de condensatoren met een hoge waarde. Dat zijn nagenoeg altijd zogeheten elektrolytische condensatoren. De capaciteit (waarde) zal uitgedrukt worden in microFarad, afgekort als µF. Pas op, schrijf niet mF, dat is milliFarad en 1000 keer zo veel als microFarad. Ook MF is goed fout want dat staat voor MegaFarad, dat is zo gigantisch hoog dat een condensator van 1MF zo groot als een flatgebouw van 10 verdiepingen zal zijn. “Onmogelijk” dus.

Een condensator is een heel klein beetje te vergelijken met een accu. Pas op, het is geen accu!!
    Wanneer je spanning op een condensator zet zal die opgeladen worden. Dat gaat heel snel, zo snel dat er zelfs vonken door kunnen ontstaan.
    De stroom die er gaat lopen tijdens dat opladen is heel hoog. Het is geheel afhankelijk van de waarde van de condensator en de weerstand in het gehele circuit. Hoe hoger de waarde van de condensator en hoe lager de weerstand des te hoger die oplaadstroom zal zijn. In sommige gevallen kan dat wel honderden ampères zijn. Gelukkig duurt dat maar heel kort maar dat kan net lang genoeg zijn om problemen te veroorzaken. Om die reden worden er in voedingen altijd voorzieningen getroffen om die laadstroom te beperken tot “ongevaarlijke” waardes.

In een voeding zitten meerdere elektrolytische condensatoren op diverse punten in het circuit.
    De eerste komen we tegen bij de ingang van de voeding. De netspanning komt binnen en wordt gelijkgericht. Met die gelijkgerichte netspanning wordt de eerste elektrolytische condensator opgeladen. De spanning die over die condensator komt te staan zal rond de 400V gelijkspanning (DC) zijn.
    De waarde van die condensator is afhankelijk van hoeveel stroom de voeding moet kunnen leveren. Voor een kleine voeding die 5V 1Amp kan leveren zal een condensator van 100µF al genoeg zijn. Die goedkope “Chinese” dingen doen het soms maar met 47µF.
    Een voeding die 20A moet kunnen leveren zal meestal 2, soms 3 condensatoren hebben met een waarde van 330µF tot 680µF.
    Omdat de spanning rond de 400V DC is zal de minimale werkspanning van die condensatoren 450V moeten zijn. In een goede voeding zal meestal een 500V condensator worden gebruikt.
    Wanneer je op de ene of andere manier met die condensator in contact komt als hij geladen is zal je een heel gemene schok krijgen. Het kan zelfs gevaarlijk zijn. Daarom moeten er volgens de voorschriften weerstanden over die condensatoren worden aangesloten zodat ze kunnen ontladen als de spanning uitgeschakeld wordt. Toch blijft het verstandig om die condensatoren te ontladen voordat je er met je vingers aan komt. En denk er om dat je ALTIJD de stekker uit het stopcontact trekt voordat je een voeding open maakt! Weet je niets of weinig van de elektronica? Blijf er dan van af. Echt elektriciteit is geen speelgoed vooral niet als het over het lichtnet gaat.

Na de gelijkrichter en de condensator komt de rest van de schakeling die van die 400V een lagere spanning of spanningen maakt. Het gaat veel te ver om uit te leggen hoe dat precies werkt. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale transformator waar pulsen uit komen. Via een diode wordt met die pulsen een stevige condensator opgeladen zodat er een nette gelijkspanning ontstaat. De waarde van die condensator is meestal erg hoog, 1000µF is heel gewoon. Hoe meer stroom de voeding moet kunnen leveren des te hoger de waarde van die condensator zal moeten zijn. In veruit de meeste gevallen wordt er niet 1 grote condensator gebruikt maar meerdere kleinere. Drie condensatoren van 1000µF is beter dan één van 3000µF. Waarom dat is gaat te ver om hier uit te leggen.

Aan de uitgang van de voeding heb je dus 12V (andere spanningen zijn natuurlijk heel goed mogelijk). De condensator(en) aan de uitgang van die voeding zijn dus tot die spanning opgeladen en blijven dat ook zolang de voeding aan staat. Schakel je de voeding uit dan zal de spanning over die condensator inzakken. Hoe snel dat gaat hangt af van hoeveel stroom er nog wordt gebruikt en de waarde van die condensator.
    In dit geval staat de lader alleen maar aan. Als die niet aan het laden is gebruikt hij maar weinig stroom. De spanning over de condensator in de voeding zal dus relatief langzaam inzakken. De elektronica van de lader zal zichzelf uitschakelen wanneer de voedingsspanning beneden een bepaalde spanning komt. Dit om te voorkomen dat er vreemde dingen gebeuren wanneer de spanning inzakt. Wanneer die elektronica uitschakelt zal er nog minder stroom uit de voeding worden getrokken en zakt de spanning nog langzamer in.
    Ik gaf al aan dat een condensator een beetje als een accu kan worden gezien. Als je geen stroom meer uit een accu trekt zal de spanning weer iets oplopen. Dat gebeurt bij een condensator ook. Meestal is dat niet merkbaar maar als een condensator ouder wordt zal de inwendige weerstand van die condensator hoger worden. Als die duidelijk hoger wordt zal het effect van het weer hoger worden van de spanning wel merkbaar kunnen worden.
    Het kan gebeuren dat de spanning dan heel even weer zo hoog wordt dat de elektronica van de lader weer wil inschakelen. Op dat moment zie je dus het scherm heel even oplichten. Dan zakt de spanning zo ver in dat alles weer uitschakelt. Op zich kan dat er dus op wijzen dat de condensator(en) aan de uitgang van de voeding aan het verouderen zijn omdat de inwendige weerstand daarvan hoger is geworden. Je kan dus proberen die condensator(en) te vervangen en mogelijk is het probleem dan over. Dat kan ik je echter niet garanderen.

Laatst bewerkt: 12 sep 2024
    Cheeta, MicropropSport en ruudxd vinden dit leuk.
  17. Kees den Hoed

Kees den Hoed

Lid geworden:
    16 aug 2023
    Now we're talking! :) Bedankt voor de uitleg!

18. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik heb nog een hyperion staan. Mag je voor een paar tientjes hebben.

Deel Deze Pagina