Wat is het voordeel van snelladen?

Ik heb zojuist een LIPO lader aangeschaft (Absima CB-1P) en deze kan zowel snelladen als balansladen bij 5A. Wat kan een reden zijn om van de snellaadfunctie te gebruiken?

Wat is het tijdsvoordeel als er met hetzelfde amperage geladen wordt?
Dan is het geen snel laden, als je het met dezelfde stroom doet, want de stroom x tijd = de capaciteit van je lipo meestal weergegeven in mAh ( milli-ampères per uur ) , moet toch je lipo vol krijgen.

Als je lipo bv. 5000mAh, is kun je hem laden met 5A gedurende één uur OF met 10A gedurende een half uur.
Het voordeel van snelladen is dat hij snel geladen wordt ( dus alleen tijds winst ), nadeel je lipo's hebben hieronder te lijden. En als er geen behoefte is aan tijdwinst zou ik altijd (in dit voorbeeld) met 5A laden. Dit noemen we laden met 1C.

Hans

Waarschijnlijk bedoelen ze in deze stand "snelladen" dat er niet gebalanceerd wordt. Dan gaat het laden inderdaad sneller aangezien balanceren wel kan vertragen.
Vandaar de twee opties snelladen met 5A of balansladen met 5A. Zelf zal ik altijd balansladen kiezen en het iets langer wachten voor lief nemen.....

Ik heb Heb het nog niet geprobeerd aangezien mijn auto nu niet rijdbaar is maar als een 5300mAh accu in 1,5 uur geladen wordt, ben ik tevreden.

Wel.... Bij snelladen is de balanceerfunctie geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld.
Als bij mijn lader de balanceermodus aanstaat gaat hij afhankelijk van de onbalans aan het eind van het laadproces soms nog een tijdje op lage stroomsterkte door: het feitelijke laden is dan klaar maar het balanceren blijkbaar nog niet.
In snellaadmodus kapt hij ook bij een iets lagere eindspanning af, ik vermoed om bij kleine afwijkingen te voorkomen dat de hoogste cel kapotgeladen wordt.
Het verschil in tijdsduur kon bij mij wel 10 of 15 minuten zijn bij een wat minder goed in balans zijnde accu....

Mijn IMAX heeft ook snelladen. Als de batterijen bijna vol zijn gaat de laadstroom omlaag om onder de 4.2 volt te blijven. Die laadstroom kan erg laag worden en dit kan lang duren. Bij snelladen gaat hij hier niet zo lang mee door. Je accu's zijn dan iets minder vol (niet merkbaar).

Bedenk wel dat de Absima CB-1P een maximaal laadvermogen heeft van 50 W, de maximale laadstroom is dus ook afhankelijk van het aantal cellen van je accu-pakket. Bij een 4S LiPo pakket haal je dan een maximale laadstroom van 50/14,8=3,38A, bij 3S maximaal 50/11,1=4,50A, bij 2S 50/7,4=6,76A maar als de max 5A is dan haal je dit dus niet. Verder is de maximum laadstroom natuurlijk nog beperkt door het gebruikte LiPo pakket, daar moet je niet overheen gaan om de accu niet te beschadigen. Zolang je de accu niet helemaal leegrijdt maar minimaal 20% aan lading overhoudt zou je de accu wel met ongeveer 1,5 uur moeten kunnen laden.

Back