Webra Cup (a.k.a. StaKa) in Huizen, 5 oktober 2025

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Let op! Deze startpost is ge-update naar de Webra-Cup van 2025, kijk daarom goed dat je niet op een bericht van vorige jaren reageert.
Geef ook even aan als je mee wilt doen:
Laatste post kopiëren, quote & /quote verwijderen, jouw naam toevoegen en posten....

Het evenement:
"in Huizen" wil niet zeggen dat het indoor is.
Bedoeld wordt Huizen, NoordHolland, in het noordelijkste stukje van Het Gooi.

Opzet van het evenement:
Twee modellen (Plankrompmodel aanbevolen, maar géén type voorgeschreven, keuze geheel vrij) zijn tegelijk in de lucht, in dezelfde cirkel.
Hoewel het lijkt op teamrace, telt niet de snelheid, maar de tijd die men in de lucht is.
Eventueel inhalen gebeurt bovenlangs, daarvoor moet je dus WEL kunnen sturen terwijl je het handvat over het hoofd van de andere piloot tilt.
Een heat duurt 7 minuten ( breng vooral je stopwatch(s) mee) en wat dan telt is het aantal seconden dat het model daarvan in de lucht is geweest.
Kijk even naar de video, onderaan...

Motoren: Alleen Webra Record (1,5cc !) met een tank van maximaal 10cc inhoud. Groter mag wel, maar per tankbeurt mag er dan toch maar 10cc in. Je kunt daarvoor (injectie)spuitjes van 10cc meebrengen, die je gevuld klaar legt.
Brandstof: vrij, dieselpeut aanbevolen....:rofl:
Modellen zijn vrij, meestal plankromptrainers, maar hoeft niet.
Lijnlengte van 12,5 tot 13,5 m ( dit om niet de andere pitman voor het hoofd te vliegen).
Piloten mogen daarom ook niet buiten de pilotencirkel komen (veiligheid pitlieden en andere omstanders).
Desalniettegenstaandetemin dragen de pitlieden verplicht een helm:
20220925_154924-jpg.511499

Het gras zou heel kort zijn, dus wellicht zijn grondstarts mogelijk (zie video).
De pitstop(s): de meeste 1,5 cc modellen hebben een zeer korte uitloop (veel vaker: een salto voorover in het gras :confused::D), dus de pitman/vrouw/whatever moet dan naar het model toe. Dat moet OM de cirkel heen en slechts in wandeltempo (dus NIET :jan: rennen).

Je kunt meedoen aan het pilo(o)t/e/whatever - en/of het pitman/vrouw/whatever-klassement.
Heb je geen pitman/vrouw/whatever, dan 'leen' je er een, wil je later -met jouw model- ook als pitman/vrouw/whatever aan de slag, dan leen je een pilo(o)t/e/whatever. Makkelijker kunnen we het niet maken.
We gaan proberen om iedereen die dat wil, minstens twee keer te laten vliegen, c.q. pitten

Motoren mogen pas draaien vanaf 13:00 uur, ik stel voor dat we vanaf 11:30-12:00 uur het terrein in orde maken ( wie heeft er nog rood/wit afzetlint en (veel) haringen?
Een attentiepuntje is dat we mogelijk geen (niet alle) auto's op het vliegterrein kunnen parkeren. Wellicht dus even pendelen met slechts enkele voertuigen.
Bij de ingang is wel een parkeerplaats voor degenen die niet achter het hek komen.
De situatieschets (het clubgebouw an sich bestaat niet meer):
mch-lb-jpg.510390


Video van 2 jaar geleden:
 
Laatst bewerkt:
de agenda heeft toestemming gegeven dus ja ik doe mee als pit man.

Mijn team maatje is op fiets vakantie maar die zal zich ook wel even melden.
 
modellen staan al in cad dus bouwen gaat snel
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-09-13 om 22.08.51.png
    Schermafbeelding 2023-09-13 om 22.08.51.png
    434,6 KB · Weergaven: 141
  • Schermafbeelding 2023-09-13 om 22.06.00.png
    Schermafbeelding 2023-09-13 om 22.06.00.png
    334 KB · Weergaven: 131
Als ik één tip mag geven: Maak de Record Trainer.
Die vliegt (en landt!) het beste.
12,5 m lijnen en de rest gaat bijna vanzelf.
 
"in Huizen" wil niet zeggen dat het indoor is.
Bedoeld wordt Huizen, NoordHolland, in het noordelijkste stukje van Het Gooi.

Opzet van het evenement:
Twee modellen (Plankrompmodel aanbevolen, maar géén type voorgeschreven, keuze geheel vrij) zijn tegelijk in de lucht, in dezelfde cirkel.
Hoewel het lijkt op teamrace, telt niet de snelheid, maar de tijd die men in de lucht is.
Eventueel inhalen gebeurt bovenlangs, daarvoor moet je dus WEL kunnen sturen terwijl je het handvat over het hoofd van de andere piloot tilt.
Een heat duurt 5 minuten ( breng vooral je stopwatch(s) mee) en wat dan telt is het aantal seconden dat het model daarvan in de lucht is geweest.
Kijk even naar de video, onderaan...

Motoren: Webra Record (1,5cc !) met een tank van maximaal 10cc inhoud. Groter mag wel, maar per tankbeurt mag er dan toch maar 10cc in. Je kunt daarvoor (injectie)spuitjes van 10cc meebrengen, die je gevuld klaar legt.
Brandstof: vrij, dieselpeut aanbevolen....:rofl:
Modellen zijn vrij, meestal plankromptrainers, maar hoeft niet.
Lijnlengte van 12,5 tot 13,5 m ( dit om niet de andere pitman voor het hoofd te vliegen).
Piloten mogen daarom ook niet buiten de pilotencirkel komen (veiligheid pitlieden en andere omstanders).
Desalniettegenstaandetemin dragen de pitlieden verplicht een helm:
20220925_154924-jpg.511499

Het gras zou heel kort zijn, dus wellicht zijn grondstarts mogelijk (zie video).
De pitstop(s): de meeste 1,5 cc modellen hebben een zeer korte uitloop (vaker een salto voorover in het gras), dus de pitman/vrouw/whatever moet dan naar het model toe. Dat moet OM de cirkel heen en slechts in wandeltempo (dus NIET rennen).

Je kunt meedoen aan het pilo(o)t/e/whatever - en/of het pitman/vrouw/whatever-klassement.
Heb je geen pitman/vrouw/whatever, dan 'leen' je er een, wil je later -met jouw model- ook als pitman/vrouw/whatever aan de slag, dan leen je een pilo(o)t/e/whatever. Makkelijker kunnen we het niet maken.
We gaan proberen om iedereen die dat wil, minstens twee keer te laten vliegen, c.q. pitten

Motoren mogen pas draaien vanaf 13:00 uur, ik stel voor dat we vanaf 11:30-12:00 uur het terrein in orde maken ( wie heeft er nog rood/wit afzetlint en (veel) haringen?
Een attentiepuntje is dat we mogelijk niet alle auto's op het vliegterrein kunnen parkeren. Wellicht dus even pendelen met slechts enkele voertuigen.
Bij de ingang is wel een parkeerplaats voor degenen die niet achter het hek komen.
De situatieschets:
mch-lb-jpg.510390


Video van vorig jaar:
 
Vandaag komt het bericht binnen dat het clubhuis niet meer beschikbaar is.
In plaats daarvan verzamelen we om 12:00 meteen op de parkeerplaats bij het pad naar het vliegterrein.
We gaan daara gezamenlijk naar de vliegplek, alwaar koffie met bijlage zal zijn.
Vanaf 13:00 mogen er motoren draaien en kan er gevlogen worden.
Toiletfaciliteit van de Kynologenvereniging (oneerbiedig : "hondenclub") mag worden gebruikt.

Het weer lijkt ons zelfs in oktober nog gunstig gezind te zijn:
upload_2023-10-4_11-27-48.png
 
Helaas, ik ben geveld door Corona. Had me erg verheugd op weer eens een STAKA, maar ja, gaat niet lukken.
 
Ja, zeker, ook namens mij!
Een van de redenen dat ik binnenkort mijn booster hoop te mogen ontvangen.

Ik sta nu klaar om in te pakken, hoop er zo tegen kwart voor te zijn.
 
was erg leuk , voor het eerst in ruim 40 jaar weer zelfstandig mijn rondjes gedraaid . Hier voor nogmaals dank aan de instructeurs :-)
 
Leuke dag om te spelen met eenvoudige modellekes. Hartelijk dank aan de thuisclub voor de fijne ontvangst en verzorging. Volgend jaar weer!
 
Ja, ik sluit me geheel bij de vorige reacties aan ( ik heb zojuist mijn computer weer aan de gang).
Het is nu wat laat, maar ik zal morgenochtend tussen de bedrijven door even de uitslagen publiceren.
 
Voor mij was het het derde event van de LB club wat ik mocht meemaken en wat was het weer leuk! Ten eerste het ontvangst van de huizer modelvliegclub waar de koffie thee en allerlei lekkers klaar stond voor de gasten! Echt super, zelf gestart met een heerlijke punt kwarktaart, ik voelde mij echt welkom Ten tweede de parkachtige setting waarin het plaats vond, modelvliegers in combinatie met wandelende mensen en fietsers die geïnteresseerd een praatje kwamen maken met de hobbyisten en er zichtbaar van konden genieten! Het weer was natuurlijk ook geweldig wat dat betreft zat het allemaal mee. Het vliegen zelf ging ook goed en het was een hele leuke ervaring om eens met zijn tweeën in de cirkel te mogen staan, je mannetje staan en half leunend tegen je tegenstanders je vlucht zo goed als mogelijk voltooien! En wat een verschil in de behaalde vliegtijden, waar het ene team drie pitstops nodig had waren er ook team die op een tankje zowat hun hele race uitvlogen, super leerzaam! Misschien als de races 6 in plaats van 5 minuten zouden duren dat de pitman ook een wat belangrijkere rol zou hebben in het geheel? Dat is iets voor de organisatie die ik dan ook hartelijk wil bedanken voor de ontzettende leuke dag! Hopelijk tot de volgende keer!
 
Bedankt voor jullie komst allemaal.
Ik vond het ook een super leuke en gezellige dag.
En dank zij Bruno kon ik ook meevliegen. Voor mij de eerste keer om met dit model te vliegen en dan ook nog met zijn tweeën. Er leuk maar ook best wel spannend...
Maar we hadden een goede wedstrijdleider!!
En de demo met de fai combat was ook heel gaaf.
En ook nog lesgeven!!
Bedankt allemaal :thumbsup:

Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Ronald!
Ik mag ook wel zeggen dat jij goede progressie heb gemaakt deze zomer. Erg leuk hoe we samen naar het evenement zijn toegegroeid. Ik hoop dat we er nog lang van kunnen genieten!
Leuk ook dat LB bij de Tuutclub (Tuitjenhorn) hoger op de agenda is komen te staan. Er waren zelfs supporters uit eigen kring, die niet ontkwamen aan de lesdrang van Henk en Bruno.
Ja, wat je zegt over de pitsstop. Ik was in de veronderstelling dat er een verplichte pitsstop (2006 PP?) in zou zitten, zodoende kwamen wij met een 'verkeerde' set up aan. Excuus. Maar een tikkeltje meer spanning lijkt mij ook wel leuk.
 
Back
Top