weer een bericht over voerbootje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door voerboot patje, 19 jan 2013.

1. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    hallo allemaal ik ben bezig met een voerbootje te maken ik krijg het niet voor elkaar om foto's erbij te zetten helaas... want ik snap nix van forums...:sad: vandaar dat ik er ook geen foto's op kan knallen

mja dit is waar ik mee zit:

i.i.g voor de duidelijkheid ben ik een leek in modelbouw dus termen en codes enzo snap ik nix van ;) langdradige uitleg heb ik ook slechte ervaring mee ik heb een paar berichten doorgelezen (onder andere die van dat ventje van 12 ) maar ik kwam er niet uit....

mijn bootje is een zodiac model de drijver is een U vorm van pvc pijp 75 mm met een bodemplaat ertussen/onder met een kleine opbouw van 4cm bovenop de pvc pijp en een achterschot

de afmetingen zijn 57 cm lang 32 cm breed en 13 cm hoog
    de pijpen zijn 13 cm langer dan de bodemplaat ivm bakje met voer

ik heb besloten om de motoren te verwerken in de pvc pijpen en de as (30cm) door de pijp schuin naar beneden te laten steken .

ik heb ik gedachte om de Robbe Power 755-40
    Power 755-40 - scheeps motoren - Toemen Modelbouw
    te gebruiken die hebben spanning van 12 tot 18 volt nodig aangezien ik een loodaccu heb van 12 volt lijkt mij dit verstandig ik denk zelf dat ik hier langer mee kan varen dan als ik de Robbe Power 700/13T Power 700-13 T - scheeps motoren - Toemen Modelbouw
    gebruik die kan van 8,4 tot 12 volt... lijkt mij dat deze meer stroom trekken?? maar hoe zit het als de accu leeg raakt kunnen die 755 motortjes dan nog wel werken? aangezien de boot erg veel tegendruk zal krijgen van het water ?

ik zit te denken aan 4 of 5 blads koperen schroeven van ong 50/55 mm??

en hoe kan ik het beste de motortjes aansluiten?
    ik zat te denken aan 2 regelaars.

ik heb deze afstands bediening jamara compa -x4 met compa x6 kanaals ontvanger.

ik zat te denken aan deze opstelling....

ontvanger
    2 regelaars
    2 motoren
    ik wil het gasgeven op links hebben en sturen op rechts

maar ik wil ook de motoren apart van elkaar laten draaien ivm kleine draaicirkel moet ik er dan een mixer op zetten ? of moet ik aparte kabels doen van bijv.kanaal ''3'' naar de linker motor en kanaal ''4'' naar de rechter motor?

en hoe sluit ik alles aan ?de motoren gaan op de regelaars dat weet ik en de regelaars moeten met een y kabel op de ontvanger denk ik?
    en dan bij 1 van de kabels van de y kabel de voeding naar de ontvanger uitschakelen ivm te veel stroom ??
    maar hoe sluit ik de 2 regelaars aan op 1 accu? ik heb gekeken voor stekkers en kabeltjes enzo maar ik kon nix vinden

ik heb ook al gekeken naar 1 regelaar voor 2 motoren
    Snelheidsregelaar Truck-60WP JR in de Conrad online shop

maar ik weet dus niet of ik daarmee de motoren los van elkaar kan laten draaien?

dit zijn dus een beetje de dingen war ik tot nu toe tegenaan loop

ik hoop dat julie een beetje snappen wat ik bedoel :) en mij evt kunnen uitleggen hoe ik foto's moet toevoegen

graag uitleggen in jip en janneke taal aangezien ik een leek ben en er weinig verstand van heb

mvg patrick

2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Dan zou ik dat maar snel eens leren, want zonder foto's gaat dit echt niks worden. Even dit filmpje bekijken en je zou het moeten kunnen doen:

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    die assen en schroef heb je van een vis beurs of niet? ik heb ze zien liggen.

grtn Brecht

5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Leuk besluit, leuke gedachten, maar gaan niet werken.
    Onvoldoende ondersteuning van je schroefaskoker buiten de boot. Geeft trillingen, gevolgd door kapotte lagers, en ellende.
    Beter je schroefaskokers gewoon onder je boot plaatsen.
    Motoren: Speed 700 is zwaar overkill voor dit bootje. Tenzij dat je van plan bent dolfijnen te voeren en voor te blijven. 755/40 is meer dan genoeg.

Te groot voor een 755/40. Vuistregel voor onvertraagde borstelmotoren is: diameter schroef is kleiner dan diameter motor. Met een 755/40 zit je dus op max 47mm. Anders wordt de motor (zeker met een schroef met normale spoed) te zwaar belast.

Zie gebruiksaanwijzing. Altijd handig om die eens door te nemen...

Typisch geval van goed lezen. Die regelaar is voor fourwheeldrive-auto's.
    Oftewel: twee motoren (ja, dat klopt) maar die motoren draaien altijd dezelfde kant op. (voorwielen en achterwielen dus)
    Waarom noemen ze het een regelaar voor 2 motoren? Omdat het amperage wat de regelaar aankan, best fors is. (50 A)
    Als je kijkt naar de 755/40 motoren: die trekken max per stuk 8 A.
    Samen dus 16 A.
    Volgens mij zijn er goedkopere regelaars die rond de 20A leveren. Prima voor jouw boot met die motoren.

Overigens: de firma Toemen staat niet bekend om haar uitstekende service...Je kunt er prima kopen, maar achteraf moet je niet mauwen, want in dat geval heb je gewoon pech gehad. Zeker bij hen.

6. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    hoi brecht nee die heb ik ooit is in hoofd dorp gekocht

7. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    hoi roel
    de fotos die er bij staan van de as en schroef is een proef opstelling op een oud modelletje van me om te kijken hoe de as moet lopen ;) maar als ik nou de as voor een groot deel ondersteun zegmaar het gat tussen de as en de pijp dicht maak dan zou dat toch moeten kunnen? ik kan niet de as in de lengte onder de boot hangen want dan kan ik de motor nergens kwijt maar die 755/40 is dan voldoende? ik wil wel dat ie beetje vaart heeft en niet een uur doet over 100 meter bij wijze van natuurlijk ;)
    ok die regelaar is dus nix kan ik dan 2 regelaars van 15 A er op maken? dan kan ik de motoren allebij een andere kant op laten draaien toch? dan zou het goed moeten komen lijkt mij? maar wat jij zegt over de handleiding bedoel je die van de regelaar? want tot nu toe doe ik alles uit mn hoofd en zonder boekjes enzo ja ik probeer veel info te zoeken hier op het forum

ok ik zal er rekening mee houden met die toemen

ik zag trouwens ook verschillende vormen van schroeven wat is hier het voordeel van?
    Raboesch 5 blad schroef - 45mm - Links - Geskewde bladen - Scheepstoebehoren - Toemen Modelbouw

4 blad schroef - 45mm - rechts - Scheepstoebehoren - Toemen Modelbouw

ik bedoel hiermee de vorm van de bladen de onderste is meer rond en de bovenste is meer spitser

mvg patrick

8. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zou voor deze toepassing normale schroeven nemen, dus niet met welving (skew). Dat is meer voor snelle schepen.

Groet,

Ad Bakker

9. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
  10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Even lezen, er staat:

Een voerboot is geen "snel schip".

Groet,

Ad Bakker

11. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Ja dat klopt idd maar dan bij snelle schepen dus electro/ nitro speedboten, modelboten zoals jagers, politieboten, patrioulle boten... kleinere marineschepen dus vooral.. niet voor een kleine voerboot..

Gewoon een normale 3 of 4 blads schroefje erop, 2 wat kleinere motoren zoals Roel zegt. Schroef assen vlakker onder de boot en korter.

Ohja, en maak er een tunneltje oid's omheen zodat je niet om de haverklap achter je boot aan kan zwemmen omdat die weer eens vast zit.. Verder leuk concept maar echt werken gaat het niet idd..

12. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    ad: het ging mij meer om dat het de trillingen vermindert niet omdat mijn bootje "snel" zou zijn ;)

13. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ja, maar er staat toch duidelijk "voor snelle schepen met een verhoogd risico op trillingen". Dat verhoogde risico heeft te maken met snellere schepen.

Geloof Remco (Cotjuh) nou ook maar, die vaar zelf.

Maar als je zo graag wilt, je doet maar. Je vraagt advies, je krijgt het (onafhankelijk van 2 leden) en dan ga je er tegenin. Is weinig productief!!

Groet,

Ad Bakker

14. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    "Gescewde" schroeven beperken inderdaad trillingen... Bij 1:1 schepen.

Info op het forum zoeken is prima, maar voor een aantal zaken zul je echt handleidingen moeten lezen.
    Anders ga je het behoorlijk in je bankrekening voelen... En geloof me, dit schrijft een ervaringsdeskundige.:rolleyes:

15. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    zoals gezegd, trillingen idd bij hoge snelheids schepen... dus ook alleen bij hoge snelheid. Zoals jij de set-up nu hebt staan heeft die schroef überhauptgeen nut.

De hele boel zal door de krachten gaan trillen als een gek en afbreken...
    Als je ons advies opvolgt heb je een kans dat er nog redelijk mee te varen is..

Handleidingen zijn via google ook trouwens vaak online te vinden.. danwel in PDF bestand maar daar word je vaak wel wijzer uit.. Goed op de Amperes letten en Voltages... Ik denk dat je het beste 2 aparte regelaars kan nemen en er roeren onder kan zetten zodat als er 1 motor of regelaar uit klapt je toch, zij t met wat moeite, je bootje terug kan krijgen

16. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    cotjuh: ik was al van plan om er een pijpje om de schroeven heen te maken en evt. wat gaas zodat ie wel genoeg water krijgt maar er geen wier in de schroeven kan komen en het enige wat ik kan doen is de motor iets laten zakken als ik de as korter maak komt de schroef tegen de pvc pijp

mvg patrick

17. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    dan zou ik het anders doen...

zet er een Y stuk tussen waardoor de motor nog verder kan zakken en de hoek oa kleiner wordt. Daarbij komt dat je as horizontaler komt. dan kan je hem wat korter maken. Verder zou ik steunen voor de schroefas koker maken vlak voor de schroefas afdichting

deze is ook te krijgen, zoals op de foto, met een aftak waar de diameter kleiner is dan de hoofdleiding:

18. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    ad , sorry ik heb halve info gegeven... ik heb de set up van de foto ff laten draaien en dat maakte nogal wat herrie... en trillingen ;) dus vandaar dat ik dacht dat zo een schroef goed zou zijn... het is niet mijn bedoeling om tegen het woord van de meesters in modelbouw hier op t forum lekker te gaan tegenwerken want ik ben hier om te leren en niet om de wijsneus uit te hangen ;)

gr patrick

19. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Je moet gewoon zorgen dat je as zo vlak loopt als motor en schroef toelaten, en de askoker ondersteunen in en onder de boot voor zover als je kan - liefst tot op de einden, daar zitten de lagers die de as ondersteunen.

WBT aansturing: Check eens de F14 Navy zender (robbe?) die heeft een twinstick module wat het apart aansturen van twee motoren al makkelijker maakt, hoef je ook niet te klooien met sub-optimale oplossingen zoals mixers.

Verwacht niet dat je bootje "snel" vaart: Je hebt wel de omtrek van een RIB, maar niet de rompvorm. Deze boot gaat water voor zich uit duwen, hoe harder je vaart hoe groter de boeggolf totdat deze over je neus heen stroomt.

Naast een pijp om de schroeven heen bouwen kan je er ook nog een stuk kippengaas voor maken, helpt ook weer iets.

20. voerboot patje

voerboot patje

Lid geworden:
    18 jan 2013
    roel : ok ik zal tegen de tijd dat ik helemaal zover ben ff verder googelen over dat soort dingen

gr patrick

Deel Deze Pagina