Ik wil een begin maken met het bouwen van de Weihe 50. Nu zit ik op de tekening te kijken, en zie dit (zie cirkel op foto) Moet ik deze lat er tijdens de bouw van de vleugel onder de ribben plaatsen? Het is een beetje onduidelijk beschreven. Gr Roland
Dag Roland, Dat lijkt me wel. Zorgt voor een juiste stand van de ribben. Net als de neuslijst: die staat tijdens de bouw op de bouwplank; later afschuren. Is dit een tekening van Graupner of lijkt dat maar zo? Graupner. Niet de makkelijkste vleugel om te bouwen . . . Heb je een romp? jan.
Ik heb een complete (nieuw in doos) bouwdoos. Deze tekening had ik ook al gevonden, maar daar kan ik ook niet veel uit wijs worden..
Heb je de bouwbeschrijving / Bauanleitung? Goed bestudeerd? Die kun je hier downloaden: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=14266 Succes! jan.
Ik heb aller erbij. Ik heb het idee dat die hulplijst (7) er later onder gemaakt moet worden, anders kom je met de eindlijst op de bouwtafel..
Volgens het plaatje is er eerst nog helemaal geen sprake van een eindlijst. Geeft de bouwbeschrijving geen uitsluitsel? jan.
Ik denk dat hulplijst 7 bij de tip dichter op de hoofdligger moet worden geplaatst als bij de wortel? ( moet op het bovenaanzicht te zien zijn) Zorgt voor tipverdraaing (washout) van de tip.
Ik zit dus fout. Wel raar dat die lijst (met afmetingen) niet expliciet genoemd wordt in de stuklijst. De plaats van hulplijst 7 staat wel aangegeven bij de verschillende dwarsdoorsneden. Bv. jan.
De maat van de hulplijst staat in de handleiding. Zou zeker de bouwbeschrijving samen met de tekening eerst eens goed doorlezen. beter nog meerdere keren. De vleugel is niet een 1 2 3 -tje om te bouwen. Echter volg je de beschrijving lijkt mij dit goed te doen. Doordat het vleugelprofiel geen vlakke kant heeft en waarschijnlijk een verlopend profiel naar de tip toe en wellicht wat tip verdraaiing kan deze alleen worden gebouwd met behulp van de hulpligger(s) De vleugel wordt min of meer in twee stadia gebouwd. Eerst de bovenkant, dan de onderkant. De bovenkant wordt gestart met het vastzetten van de hoofdligger en de hulplijst op de bouwplank. Hier zie je goed dat de onderligger nu als hulplijst wordt gebruikt. Wat Jan al opmerkte voor de plek zie de maten aangegeven op tekening. Bij rib 84 en 113. Bij het bouwen van de bovenkant mag je de ribben dus NIET vastlijmen aan de hoofdligger die op de bouwplank vastzit, deze dient nu alleen als hulp lijst. Deze hoofdligger wordt bij het bouwen van de onderkant pas verlijmd. Zijn de bouwstappen voor de bovenkant klaar, vleugel omdraaien. Hulplijst op de nieuwe positie vastzetten, zie tekening. Vleugel op de kop op de bouwplank vastzetten en verder met de bouwstappen. Veel plezier met bouwen van deze mooie kist.
Het is voor mij wel iets duidelijker geworden, waarvoor dank! Ik ga rustig beginnen zal er een verslag van maken.