Welk type HPI is dit?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Thijs2005, 17 aug 2024.

1. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Beste Forumleden,

Allereerst ik ben nieuw op het forum (normaal lees ik alleen) dus als ik iets fout doe of dit onder een verkeerde kop heb geplaatst moeten jullie het even zeggen.

Ik heb tweedehands een rc autootje gekocht voor een leuke prijs ik weet alleen niet precies wat voor auto het is. Is er iemand die me iets meer over het autootje kan vertellen? Er staat een foto in de bijlage.

Na wat onderzoek ben ik erachter dat de body waarschijnlijk van een Sparrowhawk DX 350z 1:10 rc drift auto afkomstig is. Het is chassis is van HPI en na wat zoeken kom ik erop dat het een HPI (hot bodies) cycloon is maar ik krijg niet heel veel informatie over het autootje. Is er iemand die er meer van weet of in elk geval weet waar ik meer informatie erover kan vinden? En zijn er nog reserve onderdelen van te krijgen of passen de onderdelen van een nieuwer model ook? Dit is mijn eerste onroad auto dus zou iemand me ook kunnen vertellen of dit een drift of touring auto is? Ik neem aan dat het een drift auto is, omdat er drift banden onder zitten maar ik weet het niet zeker.

Ik ben heel benieuwd wat ik precies gekocht heb dus als iemand meer weet hoor ik het graag!

Met Vriendelijke Groet,
    Thijs de Ridder

20240817_005540.jpg

20240817_005616.jpg

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Het zou een hotbodies kunnen zijn maar het is zeker oud. Dit is te zien aan het chassis dat nog slots voor 6 sub-C cellen heeft. Dan moet het minimaal 12 jaar oud zijn.

HB is ooit op zichzelf gegaan na een faillissement van HPI en is zich naar mijn weten alleen nog gaan richten op 1:8 buggies. Het spur tandwiel is universeel en kan je alles van nu pakken. Snaren zullen lastig zijn maar met de tandsteek en het aantal tanden kan je genoeg snaren vinden maar voor de rest zal dat lastig worden.

3. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Hoi Roelof,

Is het ook mogelijk dat het nog een van de eerste series is die gemaakt is door HPI? Er staat namelijk nog wel HPI op een aantal onderdelen

Het is inderdaad een behoorlijk oud autootje. Er zit ook nog een oude Carson Dragster Brushless combo in. Maar buitenom dat verkeerd hij nog wel in een goede staat.

Dan ga ik inderdaad eens kijken of ik snaren van een ander merk ook passend kan maken. Voor de rest zal er voorlopig niks stuk gaan voorzover ik zie.

Bedankt voor de informatie!

4. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Er zijn uiteindelijk wat HB wedstrijdmodellen ook in een goedkopere uitvoering bij HPI uitgekomen. HB was de wedstrijdtak van HPI, net zoals TRF dat bij Tamiya is.

Voor de snaren moet je niet naar andere merken kijken maar naar universele snaren. Op aliexpress heten ze "timing belts" Veel gebruikt zijn snaren met een 2.5mm en een 3mm steek, of ook wel pitch genoemd.

Je hebt een kogeldiff, als je tikjes voelt kan je die uit elkaar halen, de stalen plaatjes op een vlakke (glas) plaat met fijn schuurpapieer weer een beetje vlakken/opruwen en de kogeltjes vervangen, ook die zijn wel universeel te vinden.

5. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Hoi Roelof,
    Bedankt voor je reactie. Ik zal eens zoeken naar die snaren.

Top, er zit inderdaad geen normaal diff in. Als die stuk gaat zal ik eens kijken of dat werkt.

Bedankt voor je reactie!

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    je kan nog ff kijken bij de hpi sprint 2.
    ook een ouder model, maar onderdelen wel te vinden.
    die heeft ook een lange snaar, en een korte, zo ongeveer zoals het bij jou zit.
    voordiff heeft er ook veel van weg. achter niet.

7. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Dank u. Ik ga eens kijken. Ik heb op aliexpress al snaren gevonden en je kan kiezen uit alle lengte dikte en pitch dus ik heb er een paar van besteld. Er zit voor alleen een one way diff in van voren, en ik kan daar niet mee rijden dus ik ga inderdaad even kijken of ik een diff van een sprint 2 kan vinden.

8. Tamaniac

Tamaniac

Lid geworden:
    2 aug 2008
    Waarom niet?

9. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Vroeger reden we niets anders, en vandaag de dag met de 1:8 onroad rijden we nog steeds een oneway voor.

Overigens vandaag de dag rijden alle 1:10 elektro toerwagens met een spool voor.

10. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Het was ook buiten dus dat kan ook niet meehelpen maar zolang ik gas geef rijd het autootje prima maar zodra ik gas los laat of iets minder gas geef schiet hij alle kanten op. Hij blijft niet rechtdoor rijden en de kant waar hij heen gaat is ook een beetje willekeurige.

Ik ben gewoon rtr vierwiel aangedreven autootjes gewend die met 4 wielen remmen dus ik moet hier nog heel er aan wennen. Vandaar dat ik er niet mee kan rijden. Als ik er wat meer mee oefen zal het wel beter gaan verwacht ik.

Ik heb net even gekeken naar de voorlagers en één kant liep iets zwaarder. Misschien is dat ook wel het probleem met weg schieten bij minder gas.

Misschien ligt het ook niet aan de one way diff maar aan dat lagertje. Dan heb ik iets te snel aangenomen dat het dat diff was.

Ja dit is mijn eerste niet rtr autootje dus ik ben compleet nieuw met touring autootjes.

11. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Op het moment dat je het gas los laat of remt zal inderdaad met een oneway de voorwielen niets doen. en kunnen bij weinig grip de achterwielen in een slip raken. Ligt dat dan aan de oneway of aan de banden die mogelijk een beetje uitgedroogd zijn? Ik raad je aan om met wat remmenreiniger, wasbenzine oid en een doekje goed de banden te poetsen, je zult merken dat ze dan wat meer gripperig gaan aanvoelen.

12. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Goed kijken wat hij doet.

schiet alle kanten op, daar is nog veel aan te zien :D
    - glijdt hij voor weg?
    - gaat de achterkant opzij?
    - of stuurt hij echt een kant op?
    - doet hij dat ook als je rustig gas los laat? of alleen als je in 1 klap volledig los laat / heftiger remt

speling in de aansturing naar de wielen (vanaf de servo) is ook wel eens een dingetje.
    normaal heb je daar dan continu last van

13. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Kijk de grip van het autootje was inderdaad niet optimaal want de banden waren niet geweldig (gewoon goedkoope merkloze bandjes) maar het is niet zo dat één band vettig was en de rest niet. En als het autootje een beetje glijd of niet in een keer stil staat dat is niet zo'n ramp.

Kijk als ik met gas recht door reed was er niet zoveel aan de hand. Maar zodra ik een heel klein beetje minder gas gaf schoot hij direct de bem in. Ik heb aan genomen dat dit inderdaad te maken had met het slippen van de achterwielen door de one way maar eigenlijk kan dat niet als je heel langzaam remt dan slippen ze niet.

Bij iets minder gas schoot het autootje je een kant op. Ik heb gekeken of het elke keer dezelfde kant was maar dat was niet zo. Zodra ik echt remde slipte het autootje en stond hij achterste voren maar dat is te verwachten.

Zo lijkt het inderdaad wel ene beetje alsof de servo los zit maar die heb ik van te voren gecontroleerd en daar zit allemaal geen speling op en alles zit vast.

Dit kortom:
    Bij gas geven gaat het goed.
    Bij heel langzaam remmen schiet hij of naar links of naar rechts.
    Bij hard remmen slipt hij en staat hij achterste voren.
    Hij vloog overigens niet direct uit de bocht dus de bandjes hadden nog wel soort van grip.

Het zou misschien dat voorwiel lagertje kunnen zijn wat ik eerder zei of niet? Of een combinatie van alles kan natuurlijk ook.

Ik ga het autootje eens goed nalopen en dan ga ik hem nog een keer proberen met andere bandjes en jn betere omstandigheden.

14. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Filmpje? Aan de manier van uitbreken is vaak wel te zien in welke richting het probleem gezocht moet worden.

15. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Ik heb er nog wat spullen voor bestelt. Zodra hij in elkaar zit en hij het nog steeds noet goed doet zal ik even een filmpje sturen! Bedankt voor alle reacties!

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    dat puntje "schiet naar links of schiet naar rechts"

als ik je verhaal goed lees, staan de achterwielen niet stil als dit gebeurt
    dus stuurt de auto links/rechts.
    dit kan, als de stuurinrichting ergens een uitdaging heeft.
    vaak staan de wielen een beetje naar buiten of naar binnen, met een hoop speling en een tik remmen kan het dan wel eens gokken zijn welk wiel hij volgt

hou de servo stil met de hand.
    draai je wiel met de hand, hoeveel kun je draaien voor de servo mee wil bewegen?
    als je de hevel met de hand beweegt, hoeveel kun je deze bewegen voor je weerstand voelt (het binnenwerk gaat meedraaien)

17. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Hoi Studenten,
    Ja, klopt. Succes ik wist niet hoe is het beter moest verwoorden maar inderdaad het was net alsof er heel veel speling op het stuur systeem zat.

Dat was inderdaad het eerste waar ik naar gekeken heb maar het stuursysteem zat een minimale hoeveelheid speling op. Op het moment ligt het autootje uitelkaar zodat ik het allemaal kan schoon maken en wat dingetjes vervangen. Zodra hij weer in elkaar zit zal ik laten weten of het probleem verholpen is!

18. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Controleer ook de dempers en veerspanning. Een lege demper, een demper die stroef gaat of vast zit of een verkeerde veer-voorspanning kan ook de auto op bepaalde momenten wegtrekken.

19. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Ga ik doen!

20. Thijs2005

Thijs2005

Lid geworden:
    17 aug 2024
    Update: ik heb eindelijk tijd gehad om naar het autootje te kijken. Ik heb alles schoongemaakt, ingevet en vast gedraaid. Ook alle lagers zijn vervangen en ik heb er nieuwe elektronica in gedaan. Ik moet hem alleen nog een keertje helmaal netjes afstellen maar ik wacht nog op een aantal onderdelen.

Ik heb net een test rondje gereden en nu rijd hij super goed. Bij gas rijd hij helemaal recht en op het moment dat ik gas los laat blijft hij gewoon netjes rechtuit rijden. Ik ben misschien nog van plan om er een gyro in te stoppen zodat het bij vol gas iets makkelijker is om het recht te houden maar al met al doet hij het nu super. Bedankt voor alle reacties!

Tamaniac en HeliKoper vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina