Welke batterij voor voeding ontvanger in een zwever ?

Ik heb nog wat zwevers (zonder elektromotor dus) liggen met "oude" servo's (geen HV).

Kan ik die ontvanger (en dus servo's) voeden met een 2S Lipo, of toch maar beter 4 NiMh aan elkaar solderen, zoals "vroeger" ?

De ontvangers zijn trouwens ook 35Mhz, maar ik kan ze natuurlijk vervangen door 2.4Ghz ontvangers die 8.4V aankunnen. Via BEC is het natuurlijk wat eenvoudiger, maar dit zijn dus "gewone" zwevers.

Thx,
Stefan.

Oudere servo's en ook moderne servo's die niet expliciet HV zijn kunnen absoluut niet tegen 2S LiPo.
Ook veel oudere 35 MHz ontvangers kunnen daar niet tegen.

Een goed pakketje met 4 NiMH cellen is dan de beste optie.
Ik heb nog altijd de beste ervaring met Eneloop AA cellen. Gepuntlast of op een goede manier gesoldeerd.
Nooit losse cellen in een houdertje, ook niet in 'maar' een zwever.

Oudere servo's en ook moderne servo's die niet expliciet HV zijn kunnen absoluut niet tegen 2S LiPo.
Ook veel oudere 35 MHz ontvangers kunnen daar niet tegen.

Een goed pakketje met 4 NiMH cellen is dan de beste optie.
Ik heb nog altijd de beste ervaring met Eneloop AA cellen. Gepuntlast of op een goede manier gesoldeerd.
Nooit losse cellen in een houdertje, ook niet in 'maar' een zwever.
Hallo Rick,

Losse cellen in een houdertje werd vroeger ook altijd afgeraden, maar ik weet eigenlijk niet waarom ? Stel dat ik dat doe en het houdertje omwikkel met tape zodat de batterijen er goed in vast zitten, wat kan dan het probleem zijn/worden ?

Aan iedereen: bedankt voor de tips en de links: ik kan weer verder :) !

Lipo met losse BEC werkt prima en je kan de accu's snel laden.

4x eneloop betrouwbaarheid bewezen en lage zelf ontlading
Minpunt lange laadtijd, gewicht en ruimte.

4x 1/3 aa GP cellen of 2/3 aa GP cellen
is ook nog een optie maar beperkt in capaciteit.

Hallo Rick,

Losse cellen in een houdertje werd vroeger ook altijd afgeraden, maar ik weet eigenlijk niet waarom ? Stel dat ik dat doe en het houdertje omwikkel met tape zodat de batterijen er goed in vast zitten, wat kan dan het probleem zijn/worden ?

Aan iedereen: bedankt voor de tips en de links: ik kan weer verder :) !

4 cellen met aan iedere cell 2 veercontacten zijn 8 mogelijke losse contacten, het is vragen om wanneer 1 van de 8 slecht contact maakt....

Om even een andere optie in de groep te gooien: LiFePo4!
In de modelautowereld de perfecte optie voor 6v elektronica.

Zeilbootje op 6V ook, de Dragon Force 65 en 95 varen er een hele middag op. Lader is bijzonder compact, makkelijk voor de vakantiezwever.

Was ik vergeten, ik heb een LiFePo4 en een UBEC, die er 6V van maakt, in mijn zeilboot en dat werkt als een tierelier, met 1700Mha kan ik een week elke dag een uur zeilen zonder te moeten naladen.
HK is goedkoper, maar daar is de boel weer eens uit voorraad:

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Was ik vergeten, ik heb een LiFePo4 in mijn zeilboot en dat werkt als een tierelier, met 1700Mha kan ik een week elke dag een uur zeilen zonder te moeten naladen.
Als de servo's en ontvanger die gebruikt wordt, geschikt is voor minimaal 5 NiMh cellen.
Niet alle servo's kunnen tegen het kleine beetje hogere spanning.

Servo's die geen 6v aankunnen moet je terug naar de begin jaren 90..... En ook toen reden we al op 5 cellen NiMh die met gemak met 7v van de lader komen.

5 cellen NiMH. Is wel even anders dan 2 cellen lipo die gewoon richting de 8 volt gaat als hij van de lader komt.

In de loop van de vele jaren heb ik gemerkt dat veruit de meeste "oude" servo's slecht tot zeer slecht tegen spanningen kunnen die hoger zijn dan 5,5V. Ook 2 LiFePo cellen komen met gemak in de buurt van 7V als ze net geladen zijn. Dat zakt redelijk snel terug naar rond de 6V maar zelfs dat is feitelijk te hoog.
Mijn vraag is heel simpel, waarom zou je die risico's willen nemen? NiMH cellen zijn nog steeds in ruime mate te koop en voldoen voor dit soort toepassingen uitstekend. Ja, ook een 4 cellen NiMH pakket zal rond de 6V kunnen zijn als het net van de lader komt. Dat zakt binnen een uur terug tot rond de 5,5V en als je het pakket gaat belasten, de ontvanger aanzet, zal dat snel verder zakken tot rond de 5,2V.
Veilig, betrouwbaar en geen extra elektronica nodig. Persoonlijk zou ik er niet lang over nadenken.

Wat is moeilijk, gewoon zoals eerder vermeld 4 eneleloopjes in een pakketje, kost weinig en je blaast de boel niet op.
Helemaal mee eens.
Hoe minder elektronica hoe minder er kapot kan.
En de oudere servo's met beleid behandelen.
Waarom moet je een ontvangeraccu snel laden?

Back