Welke elektro motor in RC boot?

Hallo allemaal,
ik heb een vraag over welke motoren ik in mijn rc boot moet doen. Ik heb een catamaran van ongeveer 80cm lang en twee esc brushless 4 pole van 40A. Ik ben opzoek naar twee motoren voor de boot die niet te duur zijn maar wel lekker hard kunnen. Ik had twee motoren (4s 3000kv 36A 2445) gekocht maar 1 daarvan was kapot en ik had zo ook mijn twijfels bij de andere. Maar ik vroeg me af welke jullie zouden aanraden? Het gaat ook om direct drive.
Mvg Felix

Welke spanning gebruik je?
Hoe groot zijn je schroeven?

ik zou met een 80cm boot denken dat met een 30-40 mm prop je onder de 10000 toeren moet zijn - dus 10V 1000kv of zo

harder dan de rompsnelheid gaat toch niet

Een benadering van de formule voor romp snelheid: vermenigvuldig de wortel van de waterlijn van het schip in meters met 4,54 (internet)

de wortel van 0.8 meter = 0,89
0.89 x 4,54 = ongeveer 4 km/h

Een model catamaran van 80 cm zal toch serieus harder kunnen/moeten gaan dan die romp snelheid. Is de formule voor romp snelheid onverkort toepasbaar voor modellen?
In mijn, heel gedateerde ervaring en herinnering met borstel E motoren, gaan water verplaatsende E bootjes aanmerkelijk harder dan hun schaalsnelheid.

Een antwoord voor welke brushless motoren voor een catamaran heb ik niet. Ben zelf van de vliegtuigen.

Erik

Felix, Laat eens een plaatje van die catamaran zien s.v.p. Een catamaran is qua rompsnelheid niet te vergelijken met een romp van een verdringer. een catamaran van 6 meter haalt denk ik wel 25 km/uur. Bij een verdringerromp houdt het op bij 11 km/uur.
10 Volt met 1.000 KV en een spoed van 4 cm geeft een snelheid van 24 km/uur. Daarbij geen rekening gehouden met de slip van de schroef in het water. Reken je daarvoor 20% dan kom je uit op 19 km/uur. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back