Welke F3C Helikopter

Super john

verslagschrijvers
Ik ben sinds enkele maanden weer aan het helivliegen geslagen, ik merk dat vooral het 3D vliegen zeer populair is en dat het F3C vliegen op de achtegrond staat.
Ik vlieg nu met een Trex 450 maar ik kijk toch een stiekum een beetje vooruit en wil in de toekomst een grotere heli kopen. Mijn belangstelling gaat meer naar het F3C vliegen dan het 3d vliegen, nu zie ik heel veel electro heli's maar vraag mij af wat nou een geschikte F3C machine is?

Ik heb gelezen dat het een brandstof of aangedreven heli mag zijn in de F3C maar wat is nu een geschikte "beginner" F3C machine?

Hoi ,

Hirobo Freya - diverse JR heli's - T-rex 700 met omgebouwde kop - Kyosho Caliber enz .
Het is maar net wat de gek er aan uit wil geven .
Het verschil tussen een 3D en een F3C heli zit hem vooral in de rotorkop , het hover- programma wordt op een redelijk laag toerental gedaan wat met een 3D heli nu eenmaal niet gaat ( mits omgebouwd ) omdat deze bij een lager toerental gaan waggelen door de harde demperrubbers .
Electro of brandstof keuze is ook geheel aan de piloot .

Henk

Idd. de Hirobo Freya Evolution is een prima optie, zeer concurerend qua prijs, zo uit de doos (zonder dingen te hoeven ombouwen) een machine die ideaal voor F3C is.
Ik vlieg er zelf ook mee en bevalt super.

Groet Ronald

Het verschil tussen een 3D en een F3C heli zit hem vooral in de rotorkop , het hover- programma wordt op een redelijk laag toerental gedaan wat met een 3D heli nu eenmaal niet gaat ( mits omgebouwd ) omdat deze bij een lager toerental gaan waggelen door de harde demperrubbers .
Henk

Kijk dit is de info die ik zoek, dat is weer wat huiswerk. Verder is idd het budget een belangrijk punt.

Ik ben gewoon wat info aan het verzamelen om te kijken welke setup een beetje richting een F3C machine gaat. Ik heb 20! jaar geleden ook al eens met heli's gevlogen en er is heeeeel veel veranderd in de jaren! Wat mij wel opvalt is dat er na 20 jaar nog steeds het merk "Hirobo"genoemd wordt. Dit merk was 20 jaar geleden ook te vinden in de top.

Maar ehhh moet ik wel richting een brandstof slurpende 90-er motor gaan denken?

Hoi ,

Ja het zal een 90-er brandstof of een 10-12 cellen lipo pakket worden .
10 CC kom je niet veel meer tegen .
Electro daarintegen kom je steeds meer tegen ( voor de freya zijn ook al komplete sets te krijgen rc-heli-shop.nl ) .

Henk

brandstof of elektro, tja, dat zal je zelf moeten bepalen. Zelf heb ik nooit brandstof gevlogen, ik zie het wel om mij heen, en dan vooral veel vieze vette olie-toestanden en een hoop kabaal, wat helaas niet garant staat voor een lekker lopende motor …..
Het maakt wel meer indruk, dat wel ……

Voor de power hoef je het niet te doen, sterker nog, een 90'er op goede 12s lipo's heeft meer power dan een brandstofmotor.
Trouwens , F3C mag volgend jaar ook op 12s lipo vliegen.

Cees Verplanke is overgestapt op elektro en die wil nooooooit meer terug naar brandstof

Voordelen van elektro :
minder lawaai en dus kun je op meer plekken vliegen zonder geluidsoverlast
bijna geen trillingen in de heli en daardoor minder slijtage van mechanica en elektronica en dus minder kosten en onderhoud
geen brandstofresten op heli, gereedschap en in je auto ….
constant vermogen, bijna onafhankelijk van weersinvloeden (bij koud weer presteren lipo's iets slechter, oplossing=voorverwarmen …)

Nadeel van lipo is dat je niet continue achter elkaar kunt blijven doorvliegen, het opladen kost gewoon tijd. En de initiele kosten KUNNEN wat hoger uitvallen, afhankelijk van keuze accu's , lader en voeding

Dit is MIJN mening, ik wil hier geen discussie uitlokken met het voor en tegen van elektro ….

Bas

Diep in mijn hart ben ik liefhebber van een brandstof aangedreven heli, maar nu ik zelf al enige maanden met een Trex 450 vlieg is het wel erg "vliegvriendelijk"

Ik kijk alleen wel een beetje op tegen de hoge investering die een heli voor het F3C vliegen eist. Zijn er misschien "wegen" te bewandelen om het voor een beginner met een beperkt budget in te stappen?

Ik wil niet zo even een bedrag noemen wat ik wil uitgeven maar ben wel benieuwd waar ik ongeveer rekening zou moeten houden mocht ik serieus willen instappen in een F3C klasse.

John

Hey Super John.

Als het een 90-er wordt moet je toch wel denken aan een bedrag rond de 1000 euro voor een heli met motor!!

Ik ga nu even uit van een Trex 700.
Dit is echt een superheli, heb m zelf ook en prijs kwaliteits verhouding ..... ja dat zit wel goed bij de mannen van Align. Volop onderdelen te verkrijgen voor de trex modellen.

Dit bedrag is excl. uitlaat, rotorbladen, gyro, servo's en ontvanger.
Bij deze accessoires moet je echt even surfen bij de diverse internetshops wat het goedkoopste en het beste is. Maar.... goedkoop is vaak ook weer duurkoop, dus mijn mening is ook eigenlijk, investeer in goede electrische accessoires. ik noem maar even een stom voorbeeld; je hebt wat goedkopere servo's die wat minder sterk zijn, bedenk dan wel dat je dan meer tijd nodig hebt om een eventuele fout gaande vliegmanouvre op te lossen. Ik noem maar een voorbeeld. De prijs hangt ook heel erg af van welk merk je ook pakt.

Als je nog geen startmaterialen hebt, komen die er logisch ook nog bij.
Denk daarbij aan een goede startmotor, startaccu, brandstofpomp, controlpanel, div. gereedschap en Brandstof.

Ik zou zeggen, kijk eens een beetje rond bij internetwinkels en doe prijsvergelijkingen.

Ik denk dat je totaal aan een flinke 2000 tot 2500 euro moet denken.

Ik ga jou veel succes wensen super John;)

Groeten Mark

Even los van de heli die je koopt, als je met paddles gaat vliegen. De kop maakt de heli een F3C heli.

Je kunt een standaard t700 totaal niet vergelijken met een echt specifieke F3C heli. Mocht je deze willen aanpassen dan is het natuurlijk prima. Los van de body.

Markus Fien ( als ik het goed heb ) verkoopt wel eens hier en daar F3C heli's van hem. Ook ken ik toevallig iemand die nog een hirobo F3C ( weet het merk niet zeker ) kop heeft voor op een 90 size.

Boobiebuster zegt, je zit al snel aan de 2500 euro. Hangt er ook van af, wat je al hebt en wilt.

Wil je F3C gaan vliegen of eerst beginnen in de (F3C)sport klasse? In de sport klasse kun je zelf je figuren kiezen die ieder een eigen k-faktor (moeilijkheidsgraad) hebben.
Je kan natuurlijk ook beginnen en om het budget aantrekkelijk te houden met een goede 50-er heli. Bijv. een Sceaudu van Hirobo, T-Rex 600 (kop aanpassen), JR o.i.d. En ja ook deze heb je natuurlijk in elektro varianten, scheelt een hoop geld t.o.v. een 90-er zowel in brandstof als elektro meerdere honderden euro's.
Let wel, met veel wind ben je natuurlijk met een kleinere/lichtere heli in het nadeel t.o.v. een 90-er. Niet qua power hoor maar vooral de stabiliteit tijdens het hoveren.
Ik heb afgelopen jaar in Frankrijk bij een F3C wedstrijd meegevlogen. Daar vlogen ook 2 50-ers mee een 600 Nitropro en een elektro Knight 50 en die gingen als vergif. Ik wil alleen maar aangeven dat die het ook prima kunnen. Ook voor die 50-er heli's zijn F3C rompen te koop(voor eventueel in een later stadium) zoals bijv. voor de Hirobo de Blackshark 50 en JR heeft de Galaxy 50 en Gracy 50 die de stabiliteit dan ten goede zal komen.
Misschien wel het overwegen waard als je "aantrekkelijk" wilt beginnen met F3C.

Groet,

Ronald

Groet,

Ronald

Hallo,

Helihenk had het over stijvere damperrubbers he, die aan de feathering shaft zitten. Is het dan niet zo, dat als je die vervangt door wat zachtere, de heli wel geschikt is voor F3C. Dit is namelijk maar een kwestie van een kleine 15euro.

Ik weet het ook niet precies, maar waar zit hem dat verschil dan in eigenlijk?

gr Mark

Als ik serieus overweeg om met de F3C mee te vliegen dan zal ik zeker met de sportklasse starten. Ik kan nog niet echt info vinden uit welke figuren ik mag kiezen?

Ik las wel dat ik 6 figuren vrij mag kiezen, maar moeten die bijv. uit hover en vlieg- figuren bestaan? Ik heb op Dutch 3D Competition gekeken maar het zal wel aan mij liggen maar ik kom er niet echt wijs uit?

En tja misschien is het inderdaad wel iets om met een 50-er of een Trex 600 te starten. Is het dan wel raadzaam om met een romp te vliegen kwa stabiliteit?

Ik merk dat ik nog heeeel veel vragen heb en dus nog heeeel veel moet opzoeken. Maar alle tips, informatie ,ideeen etc is van harte welkom, of gewoon in dit draadje of via pm.

Dag John,

Die site gaat op de schop. De informatie die je nodig hebt staat er allemaal wel omschreven maar is echt onoverzichtelijk. Gaat goed komen. Als je sportklasse wilt vliegen val je eigenlijk in 2 klassen tegelijk. Sport klasse F3C (wat onder de KNVvL valt) en sport klasse Dutch 3D. Deze 2 klassen zijn destijds samengevoegd met als hoofdreden dat er niet genoeg animo was om 4 klasses te behouden. F3C-A, F3C-B, D3D-A, D3D-B.

Het klopt dat als je sportklasse wilt vliegen je 6 figuren moet kiezen. 1 daarvan moet een hover figuur zijn. Je moet kiezen uit de figuren omschreven in "D3D sportsmanclass".

Als je nog vragen hebt, wees niet bang deze te stellen!
Tot volgendjaar op de wedstrijden!

Groenten,
Tjerk ;)

Lijkt mij verstandiger om eerst zonder romp te beginnen. Ik denk dat wanneer je wat meer ervaringen hebt met de wedstrijd figuren je meer voordeel van zo n romp gaat hebben.

de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat er niet heel veel overlap zit in de figuren van de sportsmanklasse en de F3C ......

zonder romp moet zeker kunnen, kijk maar naar Cees Verplanke , tot nog toe de ongeslagen no 1 met een "pod and boom" heli

Bas

Ik zou een 50er heli kiezen voor in de sportklasse, dat is een goed begin om door te groeien naar F3C. Je kan later altijd nog een grotere echte F3C heli kopen, want die dingen zijn een stuk duurder dan een 3D heli.

de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat er niet heel veel overlap zit in de figuren van de sportsmanklasse en de F3C ......

zonder romp moet zeker kunnen, kijk maar naar Cees Verplanke , tot nog toe de ongeslagen no 1 met een "pod and boom" heli

Bas

Cees is een zeer oude rot, ik heb al eerder met heli's gevlogen (1985-1989) en toen stond Cees ook al ver bovenaan.

Ik heb al lopen zoeken naar "setups" van F3C machines maar die zijn moeilijk te vinden vind ik, alsmede info over het ombouwen van de rotorkop.

Ondanks dat ik een "nitro" liefhebber ben denk ik toch dat een elektro heli mij net ff meer voordelen zal opleveren. Als ik overweeg om serieus mee te gaan vliegen dan zal er toch echt flink geoefend moeten worden. Ik ondervind nu al hoe makkelijk het is om met de 450 te vliegen.Even 4 lipootjes leegvliegen om de hoek is een fluitje van een cent en niemand heeft er last van, dus ik neig toch echt naar een elektro aangedreven heli.

Ik dacht zelf om eventueel een 2ehands Trex 600 aan te schaffen en deze "om te bouwen". Ik lees dat je de rotorkop om moet bouwen aar wat de ombouw precies in gaat houden dat weet ik nog niet alsmede wat de de ombouw nou precies doet met de heli. De keuze voor een Align is nu eigenlijk maar op basis van verkrijgbaarheid van onderdelen, ik heb nl nog geen idee hoe de verkrijgbaarheid van de overige merken is.

Verder vraag ik mij af hoeveel accu's je nou zou moeten hebben, ik heb bij de 450 4 accu's en merkte dat als ik echt serieus bijv. alleen maar netjes aan het hoveren was dat die 4 lipo's zo leeg zijn en weer naar huis kon. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als ik serieus vliegfiguren oefen dat ik wel wat accu's mag hebben. Ik heb nog geen enkel idee hoelang je met een pakket in een 600 heli kan vliegen en hoelang het duurt voordat ze afgekoeld zijn en weer opgeladen zijn maar vermoed dat dit wel 1.5-2 uur duurt.

Dus wat doet de ombouw van de rotorkop nu precies en hoe gaan de ervaren vliegers om met het aantal accu's en het laden bij.v. tijdens het trainen (of trainen de experts niet :-) )

Back