Welke hoofdconnector LiPo accus?

Heren,
Welke connectoren worden het meest gebruikt als hoofdconnector aan een LiPo accu? Ik bedoel dan niet de balancer connector. Ik wil graag weten wat het meest gangbaar is. Vast bedankt voor de reacties.

Ik bedoelde inderdaad Deans, Multiplex, etc. Ikzelf heb een el-cheapo foamie met daarin een BEC-connectortje en had bij HK een zippy besteld alwaar een Deans connector aanzat. Voorlopig heb ik daar even een BEC connectortje aangezet maar ik wil voor mezelf een standaard hebben. Ook voor in mijn verder rc toekomst. Ik denk voorlopig dat dat Deans gaat worden maar wil even de reacties afwachten.
:p

welke connectors je gebruikt hangt af van 2 dingen:
zijnde A: hoeveel A geeft de lipo en B de grootte van je toestel.

Persoonlijk heb ik bv 3E helis: +600+500+450: allemaal 4mm gold connectors.
vliegtuig foamie F15 en minimag: 4mm
heli Rx batterijen en mini swift: tail pigs.

standaardiseren heet dat dan...
dan kan je altijd alles laden zonder dat je 5verschillende kabels nodig hebt.

voor indoor gaan de meeste naar 2mm of tailpig dacht ik. maar dan heb je lipos van bv 2s 500ma en is 4mm bv e overkill of gewoon te zwaar.

Het hangt dus af van hoeveel ampere erdoor moet.

welke connectors je gebruikt hangt af van 2 dingen:
zijnde A: hoeveel A geeft de lipo en B de grootte van je toestel.

Persoonlijk heb ik bv 3E helis: +600+500+450: allemaal 4mm gold connectors.
vliegtuig foamie F15 en minimag: 4mm
heli Rx batterijen en mini swift: tail pigs.

standaardiseren heet dat dan...
dan kan je altijd alles laden zonder dat je 5verschillende kabels nodig hebt.

voor indoor gaan de meeste naar 2mm of tailpig dacht ik. maar dan heb je lipos van bv 2s 500ma en is 4mm bv e overkill of gewoon te zwaar.

Het hangt dus af van hoeveel ampere erdoor moet.

Inderdaad standaardiseren wil ik. Volgens mij moet een Deans connector wel voldoende zijn voor een gemiddelde setup. Mn foamie gebruikt max 13 Ampére dacht ik dus een deans moet zeker gaan daarvoor.
Ik ben niet van plan om erg grote toestellen met een zware setup te gaan vliegen voorlopig dus vooralsnog denk ik Deans connectoren als standaard te gaan gebruiken.
Bedankt voor de reacties zover.
:mrgreen:

Hoi,

Deans zijn voor foamies (zeker indoor) wel erg zwaar hoor.

Ik kan me voorstellen dat je voor grotere accu's / meer stroom verwerkende motoren deans wilt gebruiken, maar voor bovengenoemde foamies zou ik gewoon 2 mm goudcontacten gebruiken, compacter, lichter en zeker ook betrouwbaar :)

Wat is eigenlijk een tailpig connector ? Iemand een plaatje ?

Grtz,
Menno

Hoi,

Deans zijn voor foamies (zeker indoor) wel erg zwaar hoor.

Ik kan me voorstellen dat je voor grotere accu's / meer stroom verwerkende motoren deans wilt gebruiken, maar voor bovengenoemde foamies zou ik gewoon 2 mm goudcontacten gebruiken, compacter, lichter en zeker ook betrouwbaar :)

Wat is eigenlijk een tailpig connector ? Iemand een plaatje ?

Grtz,
Menno
Hi Menno,
Ik heb dit toestelletje: RC Products,RC Helicopter, RC Airplane
En ik heb daarbij nog een xtra accu gekocht (HobbyKing) en die was met een Deans connector uitgerust.
Wat die pigtail betreft, ik denk dat dat zoiets is:
BEC/JST Kabel Siliconen
de connector die daaraan zit heb ik standaard ook in mn toestel aan de regelaar en aan de bijgeleverde accu.

Hoi,

Aahh een piep Super Cub, dan is het gewicht van zo'n setje Deans stekkers niet zo'n probleem hoor :)

Ik dacht even dat het om een echte shockflyer ging, zoals dit bijvoorbeeld:

IMG_2429.jpg

Zo'n ding weegt nog geen 150 gram en dan is een setje deans te zwaar snap je ?

Wat betreft dat stekkertje, denk niet dat dat een pigtail is, dat heet een JST stekkertje, die heb ik ook op alle kleinere Lipo's. De grotere Lipo's hebben bij mij Deans of 5/6 mm goudcontacten.

Grtz,
Menno

Het gaat idd om een kleine piper cub. Maar ik wil later zoiets als de Phoenix Rainbow hebben en daar kunnen dan ook Deans connectoren voor gebruikt worden.

Ik gebruik tegenwoordig 3,5mm goudcontacten op alle accu's en regelaars!
Die kunnen tot 80A aan, en zijn ook niet te groot/zwaar voor lichte shocky's!

Ik gebruik tegenwoordig 3,5mm goudcontacten op alle accu's en regelaars!
Die kunnen tot 80A aan, en zijn ook niet te groot/zwaar voor lichte shocky's!

Nou ben ik redelijk lui aangelegd, maar soldeer jij die contacten er zelf aan?
Ik vind het nogal handig om gewoon de accu te bestellen en aan te pluggen.
Zodoende wil ik iig voor mezelf een standaard connector hebben. Volgens mij worden de meeste LiPo's met een Deans geleverd d8 ik zo.
;)

Ik denk dat 95% van de actieve modelbouwers geregeld de soldeerbout ter hand moet nemen. Is nog leuk werk ook, trouwens.

Ik denk dat 95% van de actieve modelbouwers geregeld de soldeerbout ter hand moet nemen. Is nog leuk werk ook, trouwens.
En daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik ben alleen een beginneling met heel wat uurtjes op realflight en 2 vluchten met die dynam piper cub van elk 3 minuutjes ongeveer. Ik wil wel ook zelf gaan bouwen enzo. Maar voor de accu aansluitingen kies ik die Deans connectoren maar als standaard voor mezelf. Solderen vind ik wel wel leuk om te doen hoor maar mij ontbreekt het nogal aan tijd. (kinderen etc).
In ieder geval bedankt iedereen voor de reacties.

Ik gebruik 2mm voor indoor en klein spul. 4mm voor de rest.
Ik soldeer altijd zelf, want alleen als je steeds van hetzelfde (bekende) merk koopt kan je er op rekenen dat er altijd dezelfde pluggen op zitten.
Bij hobbycity is het volledig willekeurig wat ze er aan zetten aan mannetjes/vrouwtjes en wat an plus of min.

@SuperCup: Het is niet nodig om het bericht wat er net boven staat steeds te quoten

Dit topic is oud, maar blijft altijd van toepassing..

Zelf gebruik ik ook deans (geen idee of het goede kwaliteit is..)
Sommige op de vliegclub gebruiken gewoon 3,5mm pluggen maar nadeel is dan dat ze altijd ervoor moeten waken dat ze geen contact maken..

Vlieg zelf met Multiplex connectoren, het nadeel hiervan is dat het bij dikke draden (4A accu's) moeilijk te solderen is.

Back