Welke ph waarde voor water?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Tadango, 16 jun 2023.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik weet dat het vaker gevraagd is, maar ik zie ook altijd veel discussie over het beste water. Ik heb een grote stoom tractor waar ongeveer 2,5L water in gaat en deze gaat na gebruik ook helemaal leeg. Ik zoek een makkelijk bron voor water en heb geen zin om met een regenton en filters te gaan klooien (geen ruimte voor) dus ik ga gedestilleerd water gebruiken. Ph verhogen doe ik met Natriumcarbonaat (allebei makkelijk te vinden in de bouwmarkt) maar tot welk niveau moet het ph? Bij een machine in bedrijf moet het ongeveer 11 zijn maar wat ik niet eenvoudig kan vinden is wat het water moet hebben aan ph als ik het klaarmaak. Ik heb kannen van 5L dus maak kleine hoeveelheden. Tijdens verhitten loopt het op maar hoeveel? Moet ik het water op 8 of eerder 10 krijgen in de kan?

Hoeft uiteraard niet perfect maar ik wil schade voorkomen als dat eenvoudig kan. De machine wordt ook enkele keren per jaar opgestookt in de zomer en staat in de winter periode opgeslagen.

Potter vindt dit leuk.
  2. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Even aan Bert vragen, die doet dat werk professioneel... @brutus

Potter, MarcT en Stoompomp vinden dit leuk.
  3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou, zulke dingen schud ik ook niet zo maar uit de losse mouw, want e.e.a is ook afhankelijk van het ketelmateriaal, en de intensiteit van het gebruik.
    Koper is er niet zo gevoelig voor, staal wil graag pH 9,5~10 zien in een naar kamertemperatuur afgekoeld sample.
    Wat veel belangrijker is, is dat ALS het een stalen ketel is, dat je hem weg zet met nokvolle ketel, pH boven de 8 en een zuurstofbinder.

Let even op in de bouwmarkt, want demiwater en gedestilleerd water zijn niet hetzelfde maar de minder deskundige verkoper kent dat verschil niet en geeft je probleemloos demiwater mee als je om gedestilleerd water vraagt.

Potter vindt dit leuk.
  4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Is koper en gedestilleerd water. Dus ik kan wat maken :) Bedankt, zal de pH meter eens opzoeken....

Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Voor koper heb je naar mijn beste weten alleen maar een pH boven de 7 nodig, met wat ruimte, zolanghet maar NIET zuur is
    Regenwater is zuur, ik weet dat Harm er een kopje kraanwater bij doet om het zuur te neutraliseren. Volgens hem werkt dat goed

Zelf destilleer ik mijn eigen water.

Potter vindt dit leuk.
  6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik haal het bij de bouwmarkt. Zal het pH op 8+ krijgen en binnenkort kort de boel eens opstoken

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina