Macrabbit
Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo allemaal,
Zoals eerder gemeld in het verslag van de Smit Nederland zou ik een verslag openen van het nieuwe project. Wel, ik heb de unieke kans gekregen om van een WID, die op dit moment gebouwd worden ( het zijn er twee), de volledige medewerking te krijgen van zowel de opdrachtgever en ook van de werf. Redelijk uniek in onze hobby. Dat betekent dus niet alleen volledige toegang tot de broodnodige tekeningen maar ook bezoek aan de werf is besproken. Hierdoor zal ik veel foto's kunnen maken en ook het onderwaterschip zal volop in beeld komen. Omdat de schepen nog in aanbouw zijn, kan ik er nog geen plaatjes van laten zien, simpelweg omdat ze er niet zijn. Heb wel een plaatje wat op het net circuleert maar dat is heel summier.
Dit is dus niet het plaatje waardoor ik voor dit schip heb gekozen. Er zitten een aantal ( voor mij althans) leuke details op, echter op dit plaatje niet te zien. Zo is het het injectiesysteem uiteraard beweegbaar naar beneden en naar boven. De scharnierpunten liggen aan de zijkant van het schip, ter hoogte van de voorkant stuurhut. Verder staat er een david op het werkdek met een hele mooie werkboot er aan. Ook de aandrijving spreekt me weer aan. Thrusters. Kleine jongens vergeleken met een sleper van dezelfde lengte. Maar is voor dit soort schepen uiteraard veel minder belangrijk.
Zodra ik een meer relevant plaatje heb zal ik deze plaatsen uiteraard.
De romp wordt gemaakt van epoxy met keeperdoek. De wanden zullen 1,5+ mm dik worden. Daarvoor dient eerst weer een plug gemaakt worden die de afmetingen krijgt van de binnen maten van de romp. Het is dus zaak om de tekeningen te vertalen naar deze maten. Vervolgens een file maken waarmee Snijlab uit de voeten kan om alles te laser snijden. Dit is altijd een hele klus. Gelukkig kan ik hiervoor altijd bij mijn collega bouwe Pim terecht. Die heeft dit alles keurig geregeld en eind vorige week kreeg ik het pakket van Snijlab binnen.
Vervolgens alles uit de plaat ( MDF 4 mm dik) gedrukt en in elkaar gezet. Ongelooflijk hoe dit in elkaar past. Echt rete strak. Het hele spantenplan zonder lijm of spijkertjes in elkaar gezet. Vervolgens een bouwplaat uit 18 mm multiplex gemaakt en daar het geheel op gemonteerd.
Wel het begin is er. Het is een vrij recht uit, recht aan schip met weinig exotische rondingen. Het beplanken zal dus redelijk snel gaan. Ik zou zeggen, tot de volgende up date,
Zoals eerder gemeld in het verslag van de Smit Nederland zou ik een verslag openen van het nieuwe project. Wel, ik heb de unieke kans gekregen om van een WID, die op dit moment gebouwd worden ( het zijn er twee), de volledige medewerking te krijgen van zowel de opdrachtgever en ook van de werf. Redelijk uniek in onze hobby. Dat betekent dus niet alleen volledige toegang tot de broodnodige tekeningen maar ook bezoek aan de werf is besproken. Hierdoor zal ik veel foto's kunnen maken en ook het onderwaterschip zal volop in beeld komen. Omdat de schepen nog in aanbouw zijn, kan ik er nog geen plaatjes van laten zien, simpelweg omdat ze er niet zijn. Heb wel een plaatje wat op het net circuleert maar dat is heel summier.
Dit is dus niet het plaatje waardoor ik voor dit schip heb gekozen. Er zitten een aantal ( voor mij althans) leuke details op, echter op dit plaatje niet te zien. Zo is het het injectiesysteem uiteraard beweegbaar naar beneden en naar boven. De scharnierpunten liggen aan de zijkant van het schip, ter hoogte van de voorkant stuurhut. Verder staat er een david op het werkdek met een hele mooie werkboot er aan. Ook de aandrijving spreekt me weer aan. Thrusters. Kleine jongens vergeleken met een sleper van dezelfde lengte. Maar is voor dit soort schepen uiteraard veel minder belangrijk.
Zodra ik een meer relevant plaatje heb zal ik deze plaatsen uiteraard.
De romp wordt gemaakt van epoxy met keeperdoek. De wanden zullen 1,5+ mm dik worden. Daarvoor dient eerst weer een plug gemaakt worden die de afmetingen krijgt van de binnen maten van de romp. Het is dus zaak om de tekeningen te vertalen naar deze maten. Vervolgens een file maken waarmee Snijlab uit de voeten kan om alles te laser snijden. Dit is altijd een hele klus. Gelukkig kan ik hiervoor altijd bij mijn collega bouwe Pim terecht. Die heeft dit alles keurig geregeld en eind vorige week kreeg ik het pakket van Snijlab binnen.
Vervolgens alles uit de plaat ( MDF 4 mm dik) gedrukt en in elkaar gezet. Ongelooflijk hoe dit in elkaar past. Echt rete strak. Het hele spantenplan zonder lijm of spijkertjes in elkaar gezet. Vervolgens een bouwplaat uit 18 mm multiplex gemaakt en daar het geheel op gemonteerd.
Wel het begin is er. Het is een vrij recht uit, recht aan schip met weinig exotische rondingen. Het beplanken zal dus redelijk snel gaan. Ik zou zeggen, tot de volgende up date,