wildvliegen; ja of nee

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door lecraM, 2 apr 2011.

1. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    kijk nu is het prachtig weer, maar de club is dicht.
    hoe kijkt een ieder tegen wildvliegen aan? ik heb een perfecte wei hier waar ik mijn hele leven bijna, gek ben geworden van alles aerodynamica en zo.

zouden jullie alleen de kist het luchtruim insturen? heb ik vroeger veel gedaan en heb ik (eigenlijk) afgezworen lol.

ik ga zo eerst even met de lichtewindvlieger kijken of er nog thermiek voorbij komt.
    :halfrobot::confused:

2. Aaalie

Aaalie Guest

Dit is een keuze die je zelf moet maken. Maar zo te horen heb je de keuze al gemaakt, en wil je graag bevestiging van anderen. Waarom die bevestiging?

3. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Als ik zo'n weiland had, had ik elke dag dat het een beetje knap was gevlogen.Nu moet ik minimaal 20 minuten rijden.Het legt er ook een beetje aan waarmee je vliegt natuurlijk.Ik denk niet dat je met een gevleugelde van 3 meter met motor zomaar ergens op laat.

4. B.Dave

B.Dave

Lid geworden:
    8 sep 2009
    Zolang je nergens iemand gaat storen vind ik wildvliegen perfect kunnen.

5. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    nee vroeg me gewoon af wat de gemiddelde consensus is, en idd mijn kist is haast te groot ervoor vind ik zelf ook.

zou ik wel verzekerd zijn? zelfs bij de verzekering waar ik die afgesloten heb weten ze het niet. iets met speelgoed tot 5 kg?
    is de knvvl verzekering geldig wild?

qua storen zal niemand het merken idd :p erg verlaten hier naar nederlandse maatstaven.

6. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik vlieg ook wel eens wild.
    Met 2,4 hoef je niet echt bang meer te zijn voor storing.
    Over de grootte van het model...
    Ik heb met een 160 cm model met 15cc wildgevlogen, maar dat was echt in the middle of knowwhere.
    Vorig jaar heb ik regelmatig met mijn F5B wedstrijdmodel gevlogen op een industrieterrein hier in de buurt.
    Als je het model goed onder controle hebt en ook de omgeving geen last van jou hebt zie ik geen probleem.
    Verzekering..
    De KNVvL dekt niets.
    Primair is je eigen verzekering de verzekering die uit moet betalen.
    In de voorwaarden moet staan dat modelvliegen verzekerd is, bij mij tot 25 kilo.
    Er staat niets in over wildvliegen.
    De KNVvL is een secundaire verzekering die pas in werking komt als niets of niemand anders de schade dekt.
    En is volgens mij alleen geldig op modelvliegvelden, maar dat weet ik niet zeker.

GJ

7. ketnet

ketnet

Lid geworden:
    30 dec 2007
    bij KBC (belgie) is dit in de familia inbegrepen.
    wat ik wel deed was bevestiging vragen van de aparte passage, met daarin dat dit BUITEN clubverband was (dus wildvliegen)

ik vlieg persoonlijk wild hier op een braakliggen stuk land gelegen tussen een voetbalveld, camping en industrie terrein.
    zowel heli 700 size als foamers... enkel electro (hoewel vroeger ook nitro)
    heb nog nooit klachten gehad. (wel wat passanten die stil staan en kijken)

dus ja, voor korte tijd= vlucht of 4 doe ik het wel.
    voor een ganse dag +-5uur ga ik naar de club.

8. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ok bedankt voor de reacties al :)
    ik heb de verzekering net gebeld en ik ben gedekt yay :) (maar niet wanneer ik een wedstrijd vlieg of professioneel)
    verder is mijn kist voorbij 100m niet meer te horen denk ik :p

ja de club hier is naast een sportveld, en daar zal nu ook wel gesport worden en dan mag er zelfs niet gevlogen worden.

9. B.Dave

B.Dave

Lid geworden:
    8 sep 2009
    Inderdaad is bij de KBC alles wat met RC te maken heeft standaard inbegrepen in de gezinspolis.
    U kan natuurljk nog altijd een persoonlijke melding in de polis laten zetten ervoor ook maar het hoeft niet.

10. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ik vlieg geregeld wild met de volgende kisten:

2.5 m electro zwever
    170 cm 7.5cc Super Decathlon
    6.5 cc heli.
    F-86 Nanojet.

Uiteraard al lang geleden gecontroleerd of ik verzekerd was. En ik vlieg 2.4 Ghz.

Verder werk ik altijd via de volgende regels om veilig en verantwoord te vliegen:

1: Op een locatie die zodanig is dat in geval van storing, failures etc er meer dan genoeg vrije ruimte is waar het model zonder schade aan gebouwen etc toe te bregen neer kan komen.

2: Een locatie waar je zo min mogelijk last heb van passanten, wandelaars dieren etc. Beter gezegt: Dat jij geen risico voor hun vormt.

3: In het beste geval toestemming van de grondeigenaar.

4: In geval van brandstofmotoren, geen geluidsoverlast veroorzaken en geen zooi achter laten. Dus niet te dicht bij bebouwde kom etc.

5: Als ik vlieg, en dan vooral met de heli of brandstofvliegtuig en ik zie mensen aankomen dan gaat het spul voortijdig aan de grond totdat ze weg zijn.

Ik vlieg vanaf een weiland van een boer met toestemming uiteraard, omgeven door nog meer weilanden met de eerste boerderijen ongeveer 700m verderop en verder alleen maar open ruimtes zonder bebouwing. Ideale locatie waar ik ook zuinig op ben. Er loopt lang het weiland wel een doorgaande weg, dus voordat ik daar overheen kom controleer ik eerst of er niets of niemand aan komt. En naar mijn mening kan ik zo veilig wildvliegen.

De enige reden dat ik overigens wildvlieg is omdat de clubs allemaal te ver weg liggen (min 40 min rijden). Vloog vroeger in mn oude woonplaats vele jaren met veel plezier bij een club en dat heeft nog steeds mijn voorkeur.

Groeten Merlijn

11. kenwood96

kenwood96

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Wat een regeltjes allemaal!!! Als je kan vliegen, gewoon doen en knallen ermee!

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Dat antwoord is ook echt totaal nutteloos... had beter verwacht van iemand die een Trex 700 vliegt... Veiligheid gaat voor en het zal niet de eerste keer zijn dat het mis gaat omdat bijv omstanders de gevaren van vooral een heli niet inzien.

Maar goed dat moet ieder voor zichzelf weten hoe en waar hij vliegt. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik mn hobby veilig beoefen. Dat anderen het niet zo belangrijk vinden en daardoor onze hobby een slechte naam bezorgen als het wel een keer mis gaat... tsja die heb je er altijd tussen zitten... Er zijn al zoveel draadjes over dit onderwerp op het forum over hoe en wat. En de regeltjes die ik handhaaf worden over het algemeen door de meeste verstandige wildvliegers ook nageleefd.

Misschien doen ze daar in Steneke niet aan maar ach, je woont gelukkig ook niet in NL ;)

Laatst bewerkt: 2 apr 2011
  13. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Wildvliegen is in zijn algemeenheid niet bij wet verboden.

Uitgangspunt is de regeling modelvliegen: KNVvL Modelvliegsport - Regeling Modelvliegen.

Dit is de basisregelgeving.

Vervolgens kunnen er plaatselijk andere regelingen van toepassing zijn die bovenstaande als het ware overrulen. Bijvoorbeeld:
    - De eigenaar van het weiland staat het niet toe.
    - Het weiland kan onderdeel zijn van een natuurgebied zijn waarin modelvliegen is verboden.
    - Sommige weidegebieden zijn verboden toegang in het voorjaar ivm het broedseizoen.
    - Gemeenten kunnen in hun APV opgenomen hebben dat er op bepaalde plaatsen of zelfs in de gehele gemeente niet mag worden gevlogen met modellen.

Verder is het natuurlijk wel zo sjiek om niet in de nabijheid van een club te gaan wildvliegen op 35MHz.

Modelvliegen is bij mijn weten standaard gedekt door de meeste zo niet alle nederlandse WA verzekeraars. Uiteraard moet je dan wel voldoen aan bovengenoemde regelingen. Maar als je dat doet mag het voor de verzekeraar niet uitmaken of jij wild vliegt of op een club, tenzij ze dat expliciet in hun voorwaarden aangeven.

Het KNVvL lidmaatschap biedt een secundaire dekking. Hoe zich dat precies verhoudt tot de persoonlijke WA verzekering weet ik niet.

14. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Liefst tegen iemands hoofd ermee knallen. Lachûh. Met een beetje mazzel gaat ie niet dood en wordt ie aan beide ogen blind. En liefst met zoveel mogelijk herrie, zodat de hobby nog verder in het verdomhoekje komt te staan.

Jij noemt het regels, dat vind ik veelbetekenend, het zouden m.i. automatismes moeten zijn. Mensen die nadenken over hun hobby/vak/sport en rekening willen houden met anderen en met de hobby, hebben geen regels nodig, ze hoeven alleen maar afspraken te maken. Regels zijn voor kinderen.

Laatst bewerkt: 5 apr 2011
  15. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    lecram je hebt pb

16. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    en dan mijn mening . heb je een veld vrij van bewoning en druk verkeer en minstens 4km verwijderd van een ander vliegveld met de mogelijkheid om veilig te kunen vliegen .
    zeg ik ja doen met toestemming van grond eigenaar en kijk de gemeentelijke verordening er op na of het wel mag .

persoonlijk heb ik de voorkeur van een modelvliegveld, is net wat fijner en beter , tevens ook gezelliger

17. Aaalie

Aaalie Guest

idd... zoals Ron al aangeeft. Niet regels, maar common sense!

18. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Een club die "dicht" is? Bij ons kun je gewoon vliegen als het licht is:)

19. jbt.hendriksen

jbt.hendriksen

Lid geworden:
    13 okt 2005
    Wildvliegen: omdat er in het verleden al zoveel "wild"gevlogen werd, waarbij de vlieger zich van niets wat aantrok (geluid e.d.) heeft de modelvliegerij bij veel overheidsinstanties en paticulieren een slechte naam gekregen en zijn als gevolg daarvan weer veel modelvliegvelden gesloten. Dus als je echt de modelvliegerij naar de kl.. wilt helpen, blijf dan vooral wildvliegen, trek je van niemand wat aan en sluit je vooral niet aan bij een club.Ik weet dat veel vliegers "solisten" zijn, maar je moet ook eens verder kijken dan je neus lang is en je bent er uiteindelijk zelf mee gebaat al je kunt blijven vliegen!

Laatst bewerkt: 4 apr 2011
  20. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Dat is een wel heel erg vooringenomen stelling. Alsof alle wildvliegers rauwdouwers zijn die nergens rekening mee houden. Weer lekker genuanceerd. En ja, ik ben wildvlieger, en ja, ik ben ook lid van een club. En ja, ik hou rekening met de omgeving, maak gebruik van een stuk land MET TOESTEMMING van de eigenaar. En vlieg alleen elektro, schuimpjes. Het zwaarste weegt 830 gram...
    Dus ja, ik blijf vooral wildvliegen en voel me daar absoluut niet schuldig over.
    Je zou je eerst eens wat beter kunnen informeren over wie er met wat wild vliegt, al dan niet met toestemming van de landeigenaar, voordat je zo'n boude uitspraak doet...

Willem.

Deel Deze Pagina