winch met trommel bovendeks

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DuncanvdH, 7 okt 2023.

1. DuncanvdH

DuncanvdH

Lid geworden:
    23 jun 2007
    De hele kleine winch die bij mijn M-klasser zat is stuk. Het lijkt erop of de potmeter (die meerdere omwentelingen maakt) kapot is. Het was sowieso al een heel kleine winch, ongeveer de grootte van een standaard servo.

Nu zoek ik een andere winch, die net als de andere met de trommel bovendeks werkt. Alleen, ik kan niet echt vinden of de winches die op dit moment nieuw te koop zijn, waterdicht (genoeg) zijn om de trommel bovendeks te monteren.
    Kan iemand een winch aanbevelen die voor dit doel geschikt is?
    Of is het toch beter om de lijn voor de schoten toch maar onderdeks te monteren (met doorvoerblokjes oid)?

Groeten, Duncan

2. wim bakker

wim bakker

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Duncan
    Ik heb eens een paar jaar met de trommel bovendeks gevaren.
    Was met een RMG lier op een M.
    Australiers varen vrijwel altijd zo.
    RMG adviseerde vaseline te gebruiken onder trommel en tussen het dek en de lier.
    Nooit problemen gehad, maar ik heb het feest liefst onder dek.

groet
    Wim

3. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Ik weet welk model M klasse je bezit maar probeer de winch onder het dek te plaatsen
    een groot aantal jaren geleden zeilden wij met de trommel op het dek op het dek werd een plaat geplakt waar de trommel op zat aan de buiten zijde van de plaat was een opstaande rand in de plaat was ook nog een groef gemaakt daar hadden we behoorlijk wat vet in gedaan dat er geen water langs de as naar binnen kon
    als dat gebeurde had je kans dat deze na een korte periode wast kwam te zitten
    Dus probeer altijd je winch onder dek te plaatsen

4. DuncanvdH

DuncanvdH

Lid geworden:
    23 jun 2007
    @wim, ik was de winch tegengekomen op een Belgische modelzeil site. Deze is alleen boven mijn budget.

@tom. Ik ga dan ook maar onderdeks. Ik heb nog een kleinere Microprop winch en ga kijken hoe ik die kan monteren.

Groeten,
    Duncan

5. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Kijk ook eens bij de King Max winch servo's

Deel Deze Pagina