heei iedereen heb een vraagje hoe kan ik het beste mijn auto inlaten lopen in de winter. kan ik dat het beste doen door eerst een föhn er op te zetten of iets anders wie heeft er tips gr dick
Nou volgens mij maakt het geen moer uit of het nou winter of zomer is, het enigste wat belangrijk is, is dat je je motor goed warm draait voor dat je echt gaat rijden zegmaar, dit duurt in de winter alleen iets langer als in de zomer, in de zomer kan je zelfs het nadeel hebben dat hij te warm wordt en dat is ook niet goed. Ik weet vrijwel niets van modelbouw(heb nog geeneens een auto, volgende week ga ik die kopen), maar wel dat alle ontbrandings motoren gewoon warm moeten zijn voor dat je echt gaat rijden, of hij nou 4 cc is of 8000 cc
Jelle, Je vergeet 1 ding en dat is namelijk dat grotere motoren een zuigerveer hebben die uitzetting van zuiger en cylinder opvangt. Bij modelmotoren is dat er niet en praat men over een klempassing die op een bep. werkingstemperatuur net geen klemming heeft en dus de ideale passing heeft. Dat je zo'n motor op temperatuur moet brengen voordat je echt kan blazen heb je gelijk in maar omdat veelal de motor in koude toestand meer een klemming heeft wil je niet dat dat slijt. Het is dus verstandig en het beste voor je motor om de motor in extreme koude omstandigheden eerst op te warmen voordat je die rond laat draaien. Heb je daar geen zin in is het best om idde stationair op te starten en dan de warmte eerst in het blok te laten trekken. En ook is het altijd belangrijk om met het gaan rijden het in een een minuutje de snelheid op te bouwen voordat het gas helemaal open gaat.
Euhm, kdenk nie da da een goed idee is :? Als je dat gaat doen dan hangt de ganse kamer vol met olie, rook en stank en stil zwijgen van et lawaai...
in de kamer om hem voor te warmen bedoelt hij en zoals hij schrijft, DAARNA (buiten) starten... Ik denk niet dat dat veel zin heeft. Kamertemperatuur is rond de 20 graden, dat is niet veel warmer. Zodra je buiten komt, neemt de motor vrijwel direct de omgevingstemperatuur aan. Een goed methode is om je motor even warm te fohnen. Dat doe ik zelf ook in de winter en dat wekt perfect.
dus het beste is gewoon met de foune(weet niet precies hoe je het schrijft dat ding wat blaast) of niet?
dat ding dat blaast ja wat 'k me afvraag, hoe goed werkt het lang laten gloeien van de gloeiplug, zo'n ding wordt redelijk warm als ie lang gloeit (hou maar is vast!).. zou dit ook helpen om je motor voor te verwarmen of is het te weinig warmte?