WK f3DE Drachten 2023

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door tjarko, 29 jul 2023.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vandaag was de eerste vrije trainings dag van het WK in Drachten.
    We vliegen op het sportvliegveldje, 800 meter asfaltbaan. De F3D kisten hebben wielen en starten vanaf de baan F3E heeft handstart , en ik land op het gras.
    Er is een grote tent, iedere piloot zijn eigen tafel, erg fijn om op te werken..
    Hier een beeld rondom
    20230729_094128.jpg
    20230729_094125.jpg
    20230729_094123.jpg
    Er zijn 2 wedstrijdbanen uitgezet, F3E vlieget achteraan. Hier is het even erg rustig net na een forse regenbui van 20 min.
    20230729_131218.jpg ik sta opde voorgrond, Peet achteraan. De Tsjechische piloten hebben een heel kamp opgezet. Zijn even naar de grote tent.
    Ze vliegen een eigen kist, de Nicolas,
    Hier de junior Jiri Novotni Jr met caller met dezelfde naam, sr..
    20230729_163217.jpg
    Kist met eenblads prop, type ijslepeltje.
    20230729_163203.jpg
    Maar er vliegen nog vreemdere props, deze van Trevor Pearce, Australië..
    20230729_112111.jpg
    Gaat ook hard, erg luidruchtig en draait rechts om!
    Tot zover wk bericht vandaag.
     
    juwi, Thedo, Justus en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb mijn vakantie duidelijk verkeerd gepland.
    Veel plezier en heel veel snelheid gewenst.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    Velserbroek
    laat maar komen die foto's en verslag! Dank!
     
    coen_l en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rottevalle
    kom morgen zelf weer kijken :) . woon op fiets afstand :-D
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Update van het WK.
    Vandaag stond er nog meer wind dan gisteren. Ik had nog even werk met inbouwen van een energy limiter van de organisatie.
    Deze zit in het bergje electronica achter de motor, ESC, limiter, extra stroomsensor voor datalogging.
    Op mijn kist schroef ik dat geheel met M44×1 schroefdraad er zo op.
    20230730_105032.jpg
    Motor met ESC, limiter en romp flens.
    20230730_105332.jpg
    Hier zit de limiter er ook bij, met de dikke rode plus leiding op de ESC.
    En nog wat interessante propellors gezien.
    Single blades, gemaakt in Australië door bigbruce..
    20230730_140157.jpg
    Het lepelblad links is een copie van de Tsjechische prop, de rechtse is een modificatie. Het blad kan scharnieren op de naaf en stelt zich blijkbaar in voor de start en race.
    Een meer basic aandrijving met kleine apc zie je ook.
    20230730_141510.jpg
    Deze heeft een erg grote spinner.
    Vanwege het slechte weer werd er veel gesleuteld, gaf wel aardig beeld van F3D.
    20230730_141703.jpg
    Opmeten van de compressie oid.
    20230730_141652.jpg
    Motor in onderdelen.
    20230730_141646.jpg
    Polijsten van de zuigerkop.

    Een verscheidenheid aan modellen.
    20230730_104733.jpg
    Engelse kist, eigen romp op bestaande vleugel
    De 20230730_104738.jpg
    Deze zie je veel, ik weet niet hoe het model heet.
    20230730_141733.jpg
    Deze is nog nieuw, mooie resonantie pijp.
    Wij electrovliegers waren vanochtend snel klaar, te veel wind. Na 3 behoorlijk critische vluchten, de vorige wk winnaar deed een looping in het circuit nadat hij wel heel laag ging door een windvlaag, Joris idem, ik crashte bijna in de landing, besloten we te stoppen met de vrije training.
    De brandstof kisten kunnen net hun 2.25kg wat meer hebben.
    Die vlogen nog door.
    Morgen zijn de voorspellingen helaas nog slechter, vrije trainings dag 3..
     
    lecraM, juwi, Bruno van Hoek en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Waar we gisteren heel veel wind hadden was het vandaag vooral de regen.
    Ik was om 09:05 als eerste op de F3E baan en kon net 2 vluchtjes maken. Daarna de hele ochtend regen.
    Ik heb nog wat plaatjes gemaakt van F3E props.
    20230731_120958.jpg
    Kevlar, glas copie van graupner cam prop.
    20230731_120851.jpg
    Duitse klapprop van Christophe Meier, wellicht de beste van het hele veld.
    20230731_114033.jpg
    Zaagtafel folder van Carsten, de grootste met ca 25 cm diameter.
    Naaf is van titanium.
    20230731_114045.jpg
    Herl mooi gemaakt, en geperst in 3D geprinte spinner. Bladen passen heel mooi.
    20230731_114024.jpg

    de prop van Peet en Joris
    20230731_112657.jpg
    20230731_112642.jpg

    En nog een heel coole single blade, met zaagtand, voor meer grip in de start, blad zou minder overtrekken door de zaagtand.,
    20230731_144406.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2023
    Hans Rijkuiter, juwi en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Opvallend zijn ook de verschillende staart vlakken.
    20230731_144416.jpg
    Kruisstraat met servo in de staart.
    20230731_120943.jpg
    V STAART versie 2
    20230731_120200.jpg
    V staartversie 1 van Basti.
    20230731_120702.jpg
    Pendel stabilo van Christophe
    20230731_114018.jpg
    Staartje can Carsten met lage slankheid. De Nicolas van CZ heeft een veel grotere slankheid.
    Carsten heeft zijn hele kist zelf ontworpen en gebouwd. Geld voor alle 3 de Duitse piloten.
    20230731_114009.jpg
    Beetje V stelling voor het landen heel smal rompje..
     
    juwi en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Nog wat F3D plaatjes. Van wieltjes..
    20230731_125628.jpg
    Met mooi wielkapje.
    20230731_133630.jpg
    Maar intrekken mag ook, maar op 1 kist gezien! Zwaar en complex net de g krachten.
    20230731_125603.jpg
    Simpel, niet zo gestroomlijnd.
    20230731_125551.jpg
    Dubbel onderstel aan de romp.
    20230731_125519.jpg
    Zeer afwijkend van de rest.
    20230731_125451.jpg
    Dit zie ik het meest.
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Er gaat ook wel eens wat stuk.
    20230731_135013.jpg
    Stuk uit het carter geschaafd door afgebroken krukpen.
    20230731_135004.jpg
    Bijzondere krukas met uitsparingen voor de luchtflow neem ik aan.
    20230731_130146.jpg
    Gereedschap om de motortiming te meten, as rotatie.
    20230731_130028.jpg
    Zuigertje, lip zit aan de uitlaat zijde.
    20230731_125916.jpg NB motorcarter, 3D geprint aluminium.
    20230731_125825.jpg NB = Nathan, Barrie , uit UK
    20230731_125737.jpg motor heel afgeschermd in de kist. Met pan.
    20230731_125640.jpg
    Dit is een MB 40 denk ik, de meest gebruikte motor, recht op.
    20230731_125443.jpg
    DKT Italiaanse motor..
    20230731_133454.jpg F3D vliegers maken hun props ook vaak zelf, mooi om de verschillende carbon types te zien. F3D props zijn extreem stijf, vaak van HM carbon.
     
    juwi, Bruno van Hoek en coen_l vinden dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Wind !!!!!
    20230730_143858.jpg

    En de startvolgorde woensdag. Joris mag beginnen
    20230731_174311.jpg
    20230731_174321.jpg

    maar morgen eerst opening en modellen keuring.
     
    Helikapoter en Cavemannetje vinden dit leuk.
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    De officiële opening ..
    Vochtig..
    IMG-20230801-WA0002.jpg
     
    tone, Bruno van Hoek, wvr en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    Velserbroek
    balen van het slechte weer zeg! Hoop dat er nog wat mooie dagen komen!

    Superleuk om de foto's en info te zien! Thanks!
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vandaag was dus de modellen keuring.
    Een hele teststraat was opgelijnd waar zowel F3D als F3E werd gemeten.
    20230801_090214.jpg
    Wij waren eind van de ochtend aan de beurt.
    20230801_090222.jpg
    Beginnen met wegen. In F3E werd verder de opschrift text grootte gemeten. Moet af en toe met een dikke stift worden aangepast.
    20230801_090236.jpg
    Voor F3D waren er meerdere mallen om kritische maten te checken, oa vleugel dikte.
    20230801_110036.jpg
    En spanwijdte.
    20230801_110106.jpg
    20230801_110048.jpg
    En minimum wieldiameter
    20230801_110121.jpg
    Wegen, minimaal 2250 gram voor F3D, 1000 gram voor F3E.
    20230801_110214.jpg
    Controle van failsave, motor moet uit gaan bij verlies van signaal. F3D heeft een brandstof toevoer afslag, servo.
    In F3E moet de motor stoppen, dus laten lopen en dan zender uitzetten. Mag gelukkig op een klein beetje gas..
    20230801_110410.jpg
    Hier wordt gemeten of de nademper zijn werk doet. Maakt toch gewoon erg veel geluid, met " demper". Het systeem maakt een motorgeluid op prettig niveau, de verzwakking gemeten met dB meter.
    20230801_110509.jpg
    Er wordt een nummer in de motor gegraveerd, kan die gecontroleerd worden bv op zuigerverplaatsing later..

    Tegelijk werd er gevlogen voor de officiële practise, testvliegen net tijdwaarneming en jureren op de pylons. Helaas hadden we erg veel regen en liep de planning
    ca 3 uur uit. Tsjechie, België en Nederland zijn doorgeschoven naar morgen ochtend . Dus dat zit nu in de eerste van 3 wedstrijddagen.
    Het is erg spannend met de heftige korte buien en erg veel wind, 9 m/s vandaag. Ik ga met meer dan 5 m/s normaal niet meer trainen... Vliegen gaat nog wel, maar laag vliegen is erg riskant. Landen ook..
     
    Helikapoter en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Mooi plaatje van het Duitse F3E team dat goed was voorbereid op een buitje. De 25 min testtijd was zo lang dat buienradar niet te vertrouwen was.
    IMG-20230801-WA0032.jpg
     
    juwi, tone, wvr en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    Tjarko dank voor de uitgebreide berichtgeving van een voor mij totaal onbekende klasse. Leuk om een inkijkje in de techniek te krijgen.
    Wens jullie de komende dagen veel succes en bovenal plezier.

    Je spreekt van een veldje bij Drachten. Is dit op het oude Phillips vliegveld(je)? Reden van mijn vraag, ik wil wel even komen kijken.

    Johnny
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja dat is het oude Philips vliegveld .
     
    soarer vindt dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Aanhhh dus dat was al die drukte en al die tentjes bij het vliegveld in Drachten
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Erg leuk bedankt voor de info , die single props blijven bijzonder , ook jouw motor schroef versie op de romp , blijft krapjes zoiets, en inderdaad hopelijk wat beter weer , tot wanneer duurt deze wedstrijden ?

    mvg Andre
     
  19. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Groningen
    jve vindt dit leuk.
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Top bedankt wie weet ga ik nog even kijken
    Moet wel het weer iets beter worden
    Ik neem aan dat je ook in de tenten mag komen ?

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina