X6-650 (derde keer, goeie keer !)

Discussie in 'Multicopters' gestart door XXL66, 12 apr 2011.

1. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    ok, na het patent op de Y6, de minder succesvolle vluchten van de experimentele S6 gaan we de traditionele toer op. Een X6 met camera, lipo, (MK) board in het CG. Camera en Lipo zijn wel wat verschuifbaar, altijd handig als je eens een andere lipo of camera wil gebruiken.

Setup:

AHM30/6
    MK electronics (full option)
    powerboard

Aangezien ik nu de ervaring heb dat een heli ook op z'n kop kan 'landen' heb ik wel een rollbar voorzien ;-)

Materialen:
    Carbon buizen en platen
    3D printed parts (nu een stapje verder door onderbouw ook volledig geprint te maken, slechts een meergewicht van 17 gram).
    Vacuum molded PET cover
    RVS bolt & nuts
    Roll servo vervangen door zwaardere Savox (TG), werkt nu HEEL smooth.

Multirotor kenners zullen ook dadelijk zien dat ik hier en daar wat 'looks' gestolen heb.

Dit concept kan ik in feite ook makkelijk aanpassen naar X4 X8 etc...

Gimbal hangt volledig in rubbers en de camerahouder ook nogmaals in rubber.

De video tx bevestiging moet ik nog verder uitwerken.

Onderdelen zijn momenteel in productie.

Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  2. Aaalie

Aaalie Guest

Ongelooflijk! Je schudt ze uit de mouw alsof het niet is!
    Weer eentje om te volgen.

Wat wordt de diameter?

3. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    650mm maar buizen kan je zo kort en lang maken als je wil eh. Met 2m heb ik nu net genoeg voor 6 stuks.

4. Aaalie

Aaalie Guest

Mooi!

Misschien dat je iets kan met mijn bevindingen.
    De manier van uitkomen tot een voor mij werkend toestel doe ik wel wezenlijk anders dan jij dat doet, respect zoals jij het doet!
    Ik ben meer een denker in avonduren, in mijn hoofd uitwerkend tot voor mij haalbare details en praktische uitvoering... om vervolgens te doen. Niet teveel berekenen (natuurlijk op basis na, verhoudingen gewicht/stroomverbruik/vliegduur), maar vooral redeneren.
    Ik heb meerdere simpele pot/boom ontwerpjes gemaakt, met de dremel, ijzerzaag, hergebruikte printplaat (componenten gedesoldeerd/afgeschuurd) en bouwmarkt aluminium.
    De cameramount bouw ik vaak van alu, in HDD rubbers opgehangen, of van triplex-EPP sandwich. Vooral de plek v.d. rubbers is erg bepalend voor stabiel videobeeld, maar ook voor onbewogen foto's. Die twee gaan vreemd genoeg niet altijd samen.
    Ik gebruik nu 136 grams buitenlopers, Kv750 met 12*8 APC-e. 40 amps Turnigy plush regelaars, een i2C=>PWM converter (400Hz aansturing PWM). 4S lipo, 3 parallel van 3000 milli's (9Ah totaal). En uiteraard een MK brein, full monty. Totaal gewicht 3,95Kg. Vliegtijd helaas slechts 9 minuutjes, bij 7-8 ga ik landen uit voorzorg.
    De standaard vorm (iedere 60 graden een even lange arm) werkt verreweg het beste, ik heb vergeleken met Y6, en H vorm.
    De diameter gemeten op de as v.d. motoren staan 95cm uit elkaar.
    Juist de diameter in verhouding tot het gewicht is erg bepalend voor de vlieg/stabilisatie eigenschappen. Méér of minder gewicht is beide minder stabiel. Grotere of kleinere diameter is ook beide minder stabiel.
    Zeer vreemd is ook de propkeuze. Ik gebruik nu de minst efficiënte props van de verschillende die ik heb geprobeerd, maar qua stabiliteit winnen ze het van alle anderen.
    In de config zoals ik hem nu heb is hij minstens zo stabiel als de originele MK's, hij reageert geweldig goed op zijn alti hold, zijn GPS positiehold is rocksolid, en dat alles ook nog met windkracht 4-5!

Als enige ga ik nog Plettenberg en/of Kontronik motoren proberen, en als dat goed gaat is de intentie een vol glas toestel te bouwen, met zes naar beneden klappende armen voor het vervoer. De cameramount/landingsgestel is een fractie hoger dan de lengte van de armen, waardoor de armen netjes naast de mount/landingsgestel hangen tijdens vervoer.
    Hiervoor wil ik eenvoudige positieve verloren mal methode gebruiken (EPP snijden, glassen, vacuumbaggen en het schuim oplossen met aceton). Mijn keuze daarvoor is omdat ik hier enigszins ervaring mee heb, en omdat dit voor mij haalbaar is. Ik hoef dan maar één schuim snijmal te maken voor de zes armen, en het "centrum" de "schotel", kan nog eenvoudiger met verschillende EPP cirkels en een schuurpapiertje, of ik gebruik e.o.a. tupperware bak als lamineermal.
    Het gewicht dat hiermee bespaard word ten opzichte van het alu pot/boom frame word gebruikt om meer akkugewicht te kunnen toevoegen.

Ik ga je bouw weer volgen, en nu hopen we op een toestel dat vliegt zoals je verwacht had!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2011
  5. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    een vol glas frame is mooi maar ook zeer arbeidsintensief, ben benieuwd hoe je dat gaat doen, zeker als het vouwbaar gaat worden. Naar beneden buigend is natuurlijk een heel goed optie omdat de props de armen sowieso omhoog trekken.

Ik heb full carbon ook al overwogen, maar het is zo'n verrekte plak en stinkboel om mee te werken. Heb je die van Rudy als gezien op MK forum ? Zijn gewicht van het frame was niet echt licht te noemen.

Het video beeld wat ik had (met enkel de houder in rubbers) was al heel bevredigend, enige probleem was vooral de servo's, de savox's doen het stukken beter.

Uw motoren zijn een stuk zwaarder, wellicht voor een spiegelreflex ?
    Die plettenberg of kontronic zijn zeker ook meer heavy lift uitvoeringen ?

6. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Jij wordt nog rijk!

Heb je al aan een YT6 gedacht?
    Dus drie armen vanuit het midden, met daar dan weer bij elk haaks een arm op? Dan heb je 6 bevestigingspunten aan de uiteinden...
    Ik hoop dat je het snapt.

Grts,

7. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Armer zal je bedoelen...

Ik snap het, ik zie echter weinig voordeel in YT vorm, die T gaat wringen op de arm. Constructie is complexer ook.

8. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Sjeezes, 1 dag geen internet op zee en hij ramt het forum al weer vol met een ander vliegapparaat. Ik neem mijn pet er voor af, dit is kunst aan het worden.
    Dat CNC-en en printen en weet ik het allemaal niet meer, wat kost zo'n frame dan om te laten maken?? Ik bedoel niet jou uren die je in het ontwerp gestoken hebt (geloof me daar moet ik een jaar over doen) maar puur en alleen het fabriceren?
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dat designen voor je werk moet doen, anders heb je wel een keigoede hobby!!

Ik neem (alweer) een abbotje!

9. Aaalie

Aaalie Guest

Rudi's MK heb ik inmiddels gezien, mooi toestel om te zien!

De Plettenberg en Kontronik motoren zijn om het gewicht nog ietsje omlaag te halen (vooral de Kontronik, Plets zijn zelfs een tikje zwaarder), maar om het rendement te verhogen en trilling te verminderen. Met name de Plettenberg motoren zijn onverslaanbaar qua rendement in deellast en balancering.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

10. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    @nodir: het printen kost 1,75$ / cm3 (zwart) dit komt +/- 1 gram, Een compleet frame weegt gauw enkele honderden grammen, maar niet alleen aan geprinte onderdelen natuurlijk (gelukkig). Dat is bij de goedkoopste die je (voorlopig) kan vinden (shapeways).

@aldert: die motoren zijn sowieso te zwaar voor m'n ontwerp, die zijn echt heavy lift. Maar zullen indd wel top motoren zijn.

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    zo ver zijn we weer, de printservice zit helaas achter op schema.
    Landingsgestel ontbreekt ook nog.

De watergekoelde tegelzaag blijkt het ideale gereedschap om de buizen op lengte te zagen. Heel nette zaagsnedes.

12. Lazerbeak

Lazerbeak

Lid geworden:
    2 jan 2005
    Prachtig allemaal hoor! Tis natuurlijk ook fantastisch leuk om te doen!

Je hebt het vast al wel 1200x verteld, maar welk pakket gebruik je? Solidworks? Dat gaat m'n nieuwe softwarepakket worden! De rendering zit ingebouwd, is een plugin of een extern pakket?

Waar haal/bestel je trouwens je materialen? Carbon en buizen.

Bedankt en ga zo dooooor!
    Tjerk ;)

13. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Ik gebruik BricsCAD platinum (belgische AutoCAD cloon). Lekker luchtig en snel pakketje.
    Rendering in ACAD2011.

Materialen komen van CG-TEC, topkwaliteit.

14. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Nog steeds geen onderdelen binnen, dan maar een oplossing bedacht voor de video rx en het TFT screen.

Scherm had iets lager kunnen staan en de jetibox dieper. Volgende keer beter.

Nu alles proberen netjes te bekabelen.
    Ik denk wel dat ik met een pult moet gaan werken (hoewel ik daar geen liefhebber van ben) want een extra batterij moet ik ook nog ergens kwijtgeraken en dit ligt al erg zwaar in de hand.

15. LED-Maniak

LED-Maniak

Lid geworden:
    7 apr 2004
    3D geprinte onderdelen, zijn deze nog een beetje sterk? Heb regelmatig 3D geprinte onderdelen in handen gehad maar voelde altijd erg bros.

16. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Sterker dan ik had gedacht, veel ligt natuurlijk aan het soort materiaal.

17. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Vandaag onderdelen eindelijk ontvangen.

Ik heb bij het voorbereiden van het printen over het hoofd gezien dat een onderdeel (bevestiging kap) in een ander onderdeel is blijven staan. Ik heb dus één kapbevestiging te weinig. Geen ramp want de kap heb ik voorlopig toch nog niet klaar. De mal hiervoor moet ik nog frezen.

Montage van de gimbal:

Montage frame:

De motorplaatjes met "borgmoerhoudertjes", deze worden met een druppeltje secondenlijm of epoxy in de gaatjes van de plaatjes verlijmd.

Bij gebrek aan 8mm carbon heb ik alu buisjes gebruikt voor de horizontale staven van het landingsgestel.

Klaar voor de electronica:

18. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Awesome!

Mooi, goed (foto) verslagje ook.

Voor het geval dat je nog iets besteld;
    Heeft het nut om samen onderdelen te bestellen?
    Ik heb maar een paar (kleine) deeltjes nodig en ik las op Shapeways dat het minimum bedrag van een bestelling altijd 25$ is... De deeltjes vooor mij zou je dan bijvoorbeeld ook makkelijk in een envloppe (goedkoop) kunen versturen...

Klopt mij redenering? Wil je het doen?
    Laat maar weten ;).

19. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Hoi,

ik wil dat eventueel wel doen. Let wel dat de vorm en de bounding box van onderdelen heel erg de prijs kan beïnvloeden. Als ik ze kan schikken tussen mijn onderdelen kan dat.

20. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ok,

Wanneer ga jij nog iets bestellen?
    Over de prijs komen we dan wel uit als ik het doorstuur.

EDIT: Is .stl goed?

Groeten,

Deel Deze Pagina