Yak 54 Pilot-Rc 35% (2,70mtr) bouw/assemblage verslag.

Nadat ik mijn hangar wat opgeschoond had werd het tijd voor weer eens wat anders.
Mijn criteria was dat het volgende model zonder problemen in mijn auto vervoerd zou kunnen worden.

Hierbij kwam ik o.a. op de Yak 54 Carbon van Pilot-Rc die een spanwijdte van 2,70 heeft en bedoeld voor benzine motoren van 100CC.

Na een bezoek aan RC-planes www.rc-planes.nl in Barneveld was de keus al snel gemaakt.
Na wat passen en meten pasten de dozen in de auto en kon het uitpakken thuis beginnen.


full


Thuis aangekomen eerst de inhoud maar eens zeer grondig bekeken en was onder de indruk hoe licht en toch stevig alles in elkaar zat.De oracover zat er strak op en hoefde niet nagestreken te worden.De bouwdoos is behoorlijk compleet met bijvoorbeeld een carbon spinner,voorgeinstalleerde tank en tankvuldop.Carbon geprofileerd landingsgestel en carbon staartwiel.Ook de hardware ziet er veel belovend uit.


full



full



full



Gelijk maar eens de weegschaal gepakt en de delen afzonderlijk gewogen:


Romp:2689 gram
Wielen:211 gram
Carbon landingsgestel:289 gram
Carbon staartwiel:61 gram
Carbon spinner:144 gram
Carbon vleugelbuis:343 gram
Carbon hoogteroerbuis:48 gram
Wielkappen:181 gram
Diversen hardware zakjes:46 gram
Hoogteroer links:292 gram
Hoogteroer rechts:294 gram
Vleugel links:1042 gram
Vleugel rechts:1046 gram


Er zit geen gebruiksaanwijzing/montage instructie in de doos maar die was al snel op de homepage terug te vinden en netjes in kleur:

http://www.pilot-rc.com/Upload/200910240936.pdf



Wat foto's van de romp binnenkant:


full


full



full



full



full




Eerst maar eens de Yak op zijn eigen pootjes zetten.


full




En dan is ie eigenlijk al bijna klaar.
Alleen nog wat apparatuur en motorretje erin en vliegen maar......:-)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, mooi speelgoed Erwin.
Ik hoop hem snel te zien vliegen op de hei!

Heb je al een idee wat voor motor en electronica er in komt?
 
En dan moet er ook een motor op.
Heb gekozen voor een 5 cylinder Moki 150S (150cc) benzine.
Deze motor is wel wat zwaarder dan de geadviseerde 100cc maar ik zal wel zien of het veel gaat uitmaken.


full


full



Dan maar eens begonnen met wat monikkenwerk.
Uit de motorkap heb ik met een dremel een een dun schijfje de louvres er uitgehaald om de nodige uitgaande koeling ruimte te geven.Ook de kenmerkende "oliebak" aan de onderzijde met een gat voorzien.

full



full



Omdat de Moki wat dieper is dan de geadviseerde 100cc heb ik het brandschot 1,5 cm naar achter geplaatst.Scheelt ook weer iets met het zwaardepunt dat waarschijnlijk toch iets teveel naar voren ligt.

full



Het branschot heb ik eerst tijdelijk geplaats om de motor op de plaat te richten.
Als alles naar wens zit zal het pas verlijmd/geschroefd gaan worden en met blanke lak behandeld worden om eventuele brandstof en olie die in het hout kan kruipen te vermijden.


full



Beetje passen en meten en hij zit erop!!!


full



full



full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fraai....Eindelijk iemand die het begrijpt, in een ronde motorkap behoort
tenslotte een ronde motor.

Wens je veel oorstrelende :music:vlieguurtjes met deze combinatie.

Mvg.
 
Heee Erwin,

ahhhh, hier had die Jan het gister dus over :D


Damn mooi kissie man, maar niet klaar voor zaterdag ;-)

En die motor, tja we weten hoe dat loopt op de FW dus dat komt helemaal goed.


We zien je tzt er wel mee op de hei vliegen en ik zie je zaterdag.


Grt,
Berto.
 
helemaal mee eens nimbus een mooi plettenberg predator 30. :-)

Bart ,

Fraai....Eindelijk iemand die het begrijpt, in een ronde motorkap behoort
tenslotte een ronde motor.

Wens je veel oorstrelende :music:vlieguurtjes met deze combinatie.

Mvg.
 
Dat uitvrezen van die louveres heb ik bij de 100cc sukhoy ook gedaan
maar ik gebruik een vreesboor voor dit werk
dat gaat rapper dan een schijfje
Mooie motorkeuze die mokie 150 dat word een beest

Het is aan te raden een verstevigingsrand bij de neusring in te lijmen
Ik vind de kappen van deeze modellen erg dun
Aangezien deeze kist uit dezelfde fabriek komt als de sukhoy
 
Mooie kisten he, ik heb de extra 260 27% afgebouwd.

Is echt een degelijk gebouwde kist, goed bruikbaar aansluitmateriaal.
En lekker licht gebouwd.


Mooie motor heb je er voor.
 
mooi, mooi !

Een YAK met een ster motor.

Dat is ook nog zo'n ding wat ik op mijn to-do-lijstje heb staan...

Die Pilot-RC kisten zijn over het algemeen redelijk licht en robuust gebouwd en een van mijn favoriete ARF fabrikanten voor grotere modellen. Ben nu zelf met dezelfde bezig maar dan met DLE111

Ik ben benieuwd hoe dat gaat vliegen.

Trouwens, de wielassen kan je meteen vervangen voor verenstalen varianten van Dubro. De originele zijn veel te slap. Ik heb ook de wielen vervangen voor die van Dubro.


Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
helemaal mee eens nimbus een mooi plettenberg predator 30. :-)

Bart ,

als ik moet kiezen tussen het irritante gezoem van zo'n electro motor of een dikke vijfcylinder dan is voor mij de keuze zo gemaakt !

al heeft de electro mug 100 keer het vermogen dan nog de 5 cylinder !
 
Pilot-rc word trouwens gewoon in de fabriek van magik hand-rc gemaakt
Het enige wat pilot rc doet is de stikker er op plakken
Ik weet waar ik dit model voor 600 euro kan krijgen hier in nederland
full


Die cineesen kunnen wel schofterig mooie kisten maken voor bar wijnig centen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pilot-rc word trouwens gewoon in de fabriek van magik hand-rc gemaakt
Het enige wat pilot rc doet is de stikker er op plakken
Ik weet waar ik dit model voor 600 euro kan krijgen hier in nederland

Die cineesen kunnen wel schofterig mooie kisten maken voor bar wijnig centen

Heelaas PILOT-RC heeft een eigen fabriek, en ontwikkeld zelf de toestellen Pilot-RC Inc.

Zie hier voor meer info over pilot-rc Pilot RC plane repository. Post pics - FlyingGiants Forums

Groet Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik denk nog steeds dat met de plettenberg predator deze kist onder de 94 db (3 m) te krijgen is en dat gaat met de moki echt niet lukken.
Dat scheelt dus heel veel met waar je je deze kist mag vliegen.
Dit is dus ook de reden voor mij voor elektro, en het vermogen natuurlijk.

Gerard, heb je de sukhoi van John al gehoord op vol gas, zeer mooi geluid :-)

Bart,

als ik moet kiezen tussen het irritante gezoem van zo'n electro motor of een dikke vijfcylinder dan is voor mij de keuze zo gemaakt !

al heeft de electro mug 100 keer het vermogen dan nog de 5 cylinder !
 
Back
Top