ik rij al enkele jaren met een 2 kanaals 40 mhz am multiplex zendertje zo'n goedkoop instap modelletje nouw weet ik dat na verloop van tijd de rijkweite van een zender na verloop van tijd achteruit kan/zal gaan echter is de rijkweite van mijn zender&ontvanger gedaalt tot amper 2 meter en hier kan ik dun niks mee nou zit ik dus met de volgende vragen 1 is deze zeer sterke daling van berijk normaal en 2 is hier nog iet aan te doen of is het gewoon tijd voor een nieuwe alvast bedankt voor julle reakties
Even een Pb sturen naar Corrien hier op het forum. Hij is de service man ook voor Multiplex Beschrijf daar bij de zender (typ) En het probleem . Hij kan je dan zeggen of en hoe duur. Mvg Johan Ps : je accu niet gewoon leeg ?
Je kan ook eerst even kijken of intern het draadje van de antenne gebroken is die naar de printplaat loopt.
Ps : je accu niet gewoon leeg ?[/QUOTE] nee vandaag nog getest met nieuwe baterijen ook voor de ontvanger maaar helaas geen verbetering zo just nog even de verbinding met de antenne gekontroleert dit is een metale strip di rechsteeks op de print is gesoldeert en waar de antenne ingeschroeft word de solderingen zien er solide uit dus de kans dat hier its mis is is klein ik zal voor de zekerheid deze solderingen nog even opniew doen mocht dit helpen dan laat ik het naturljik even weten
Remco, wat punten en hoofdletters maakt je berichten een stuk makkelijker/vlotter te lezen. Welkom op het forum
Is dat echt zo dan? Vermindert de reikwijdte van een zender na een aantal jaren? Het enige wat het zendvermogen bepaalt is toch de conditie van de accu, of mis ik dan wat?
De accu is de "benzinetank" van de zender. Aan een auto met een volle benzinetank kan heel veel mis zijn waardoor de auto niet kan rijden. Je mist dus een heleboel...
Houd de zender met de antenne tegen een werkende tl buis . Doe de tl buis uit en als je op de plek vd antenne een verlicht plekje ziet heb je nog wel wat zend vermogen in je zender zitten . Het kan ook je ontvanger zitten natuurlijk . Groeten Wiebe .
Dat er meer mis kan zijn dan de conditie van de accu, besef ik. Maar ik doel meer op de stelling dat het bereik van een zender blijkbaar standaard met de jaren zal afnemen, en daar mis ik een beetje de onderbouwing van.
Elk onderdeel in de zender kan verouderen. Hierdoor kan de goede werking worden verstoord. De accu is maar één van de onderdelen.
De kristallen die het kanaal bepalen, verouderen ook waardoor de frequentie waarop de zender werkt en de ontvangt luistert verloopt. ze werken dan niet meer op dezelfde frequentie en gaat het bereik achteruit. Laatst heb ik dit nog bij een eigen set (25 jaar oud) weer opnieuw afgeregeld, toen was heb bereik weer goed. Tja, het is techniek en techniek heeft onderhoud nodig:wink:
De informati dat de bereik van een zender naverloop van tijd terug loopt , heb ik van een engels talige site . Hier word gestelt dat get een goede gewonte zouw zijn om aan het begin van elke lieg/rij dag jebereik te testen daar dit na verloop van tijd kan afnemen . Een echte uitleg cq onderbouwing van het hoe en warom dit zo zouw zijn word hier ook niet gegeven meschien is dit dus wel een brodje aap verhaal . Ps die tip met de tl is wel handig ik zal dit vanmiddag even uitpproberen
volgens mij heb ik al een duidelijke onderbouwing gegeven.................:wink: Even een postje eerder (10:36) bekijken.
In de eerste plaats lijkt er iets mis met je toetsenbord. Zoveel fouten in een tekst bewust maken is bijna onmogelijk... Vóór elke vliegdag een reikwijdtetest uitvoren is beslist geen "broodje aap" verhaal. Een goede radioverbinding is van veel factoren afhankelijk. Een regelmatige test is zeker geen overbodige luxe.
Sorry voor de vele fouten het ligt niet aan het toetsenbord van mijn gsm maar aan mijn dikke vingers en belaberde spelling :???: Erik onze berichten moeten zich hebben gekruist toen ik begon het mijne te tikken stond di van jouw er nog niet Ik heb zonet even de truk met de tl geprobeert en krijg warempel een lichte plaats waar de punt van de antenne de tl raakt het ligt dus dus niet aan het zend vermogen . blijven dus over: verkwentie verchuving of wel een defecte onvanger dan wel defeckte kristallen als nog iemand tips heeft over het testen van deze zonder gelijk nieuw spull the hoeven kopen dan hoor ik dat naturlijk graag
andere kristallen, als dan niet ok: andere zender op zelfde frequentie, als dan niet ok: ontvanger fout.
Neem eens contact op met forum lid Corrien. Hij is de man achter de service dienst en kan je vertellen wat er aan de hand kan zijn. Je kan dan een afspraak met hem maken om je zender en ontvanger naar hem op te sturen. Als het maar even mogelijk is zal hij er voor zorgen dat je een weer perfect werkende zender en ontvanger terug krijgt. Dat is het meest veilige en zekere wat je doen kan en het kost vele male minder dan een kapot model of een nieuwe besturingsset!