Zelfbouw of kant-en-klaar romp, that’s the question

Jaarlijks ergens in het voorjaar als de waterplanten nog niet volledig bezit hebben genomen van de watertjes in en rond Hattem, dan vind ik het leuk om één van mijn RC speedboten weer 'ns onder handen te nemen. Dit jaar viel de eer te beurt aan de H1 outrigger. Tijd voor een nieuwe prop (ja.. ik maak het mezelf niet moeilijk dit jaar), waarvan akte:

 
Thx! Het volgende dat ik wil aanpakken is het roer. Dat is ruim 4mm dik inclusief water inlaat. Dàt moet beter kunnen... Maar zie maar eens voor een rigger een fatsoenlijk roer inclusief roerhouder te krijgen. De water-inlaat wil ik in de linker drijver onderbrengen (schuin weggewerkt in de onderzijde).
 
Mesroer: komt zeker in aanmerking.
Spray pick-up: zou redelijk ideaal zijn, want beïnvloedt op geen enkele wijze de weerstand van de outrigger over het water. Heb er wel 's mee geëxperimenteerd, maar niet goed werkend gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Eric,

Een spray pickup moet in het kwadrant rechtsboven zitten, van achteren gezien (met een linksdraaiende prop), zodat de inlaat in de roostertail steekt.
Het vereist inderdaad enig testwerk voor je het goed hebt, maar dan heb je ook koelwater zat, in Duitsland is waterdruk tot 2Bar gemeten...

Groeten, Jan.
 
Intussen wat zitten knutselen:
  • dunner roerblad, beter roergarnituur;
  • water-inlet in drijver;
  • ridepad ter verbetering efficiency prop voor het bochtenwerk.

Water-intake in drijver:
full


Ridepad en nieuw roer:
full


De eerste testvaart na de aanpassingen:
 
Laatst bewerkt:
Kan ie niet harder? :rofl:

Mooie verbeteringen! Waarom een enkele ride pad en geen wellenkasten? Geeft dat minder weerstand?

En wat is nu de precieze setup? Deel zie ik in de berekening, maar niet alles.
 
De originele Wellenkast zit er ook nog onder. Vooral de kleine ridepad zorgt voor een enorme efficiency-slag. Bij het ingaan van de bocht blijft de achterzijde hoog (drukt door schuine gedeelte zelfs omhoog), zodat de propellor niet te veel water te verwerken krijgt. Bij het uitgaan van de bocht hoeft de propellor niet eerst nog de achterzijde te liften, maar alle energie wordt in voortstuwing omgezet. Het dunnere en beter geprofileerde roerblad zorgt voor hogere topspeed (hoop ik). De water-intake in de drijver schept enkel bij het ingaan van de bocht een flinke slok water. Een soort brake-assist.

De setup is niet spectaculair en redelijk aan de zware (overbemeten kant): LMT 1535/5, ETTI 150A, 2s 5Ah LiPo (reglementair voor Naviga 280gr), 36mm prop, 3,2mm Flex van DrPsychoTeam. Ik vermoed dat de Lehner motor pas echt tot z'n recht komt met een 3s setup, tenminste als ik af ga op de berichten her en der op de fora.

Beter voor Hydro 1 is een 3s setup. Dan kan de ESC een pak kleiner evenals de bedrading, die kan dunner.
 
Laatst bewerkt:
1535/5 = 4899Kv? Bij deze motoren is dat toch de belaste waarde? 4899x7.4 is ongeveer 36000 toeren. Zo klinkt het volgens mij niet. Vergis ik me?
 
Na de bouw van de bipbip leek het me leuk om beide H1 riggers ‘ns met elkaar te vergelijken. Is de bipbip echt veel beter als de zelfbouw H1?

Gisteravond nog eventjes tijd gevonden om te varen op een voor mij nieuw vaarwatertje in de buurt. LiPo uit de munitie-koffer gehaald. En wat blijkt... 10 jaar oud en al jaren niet meer gebruikt. Kortom, deze LiPo moet de komende tijd weer rustig uit de winterslaap worden gehaald:
 
Die vraag mag ik eigenlijk alleen beantwoorden in een level-playingfield. De LiPo van de bipbip is spiksplinternieuw, dus voor de zelfbouw H1 wil ik ook een fitte LiPo gebruiken. Het voordeel van zelfbouw is dat je er makkelijker het mes, de zaag of de slijptol in zet voor aanpassingen. In die zin heb ik het rompje van de bipbip niet gespaard en opgebouwd volgens een bepaalde filosofie.
 
Slijptol! Hihi ik herken het volledig je kan heerlijk experimenteren met een zelfbouw . Hoe groot zijn je H1 riggers eigenlijk? En heb je de snelheid al eens gemeten?
Gr Hans
 
De H1 riggers zijn tussen de 70 en 80cm. Van de mini-hydro heb ik de topsnelheid wel ‘ns gemeten en van de H1 de snelheid gemeten in rondes. Vooral dat laatste (# rondes) vind ik relevant. Meer subjectief: hoe voelt de rigger aan op het rechte stuk. Moet je veel tegensturen om propwalk tegen te gaan, houdt de rigger mooi koers (of juist niet). Hoe is de acceleratie uit de bocht.
 
Ja er is veel afstelwerk aan een rigger te doen voordat ie goed loopt. Bij de bouw is het lastig om alles goed uitgelijnd te krijgen zeker de turnfin was lastig en dat maakt het juist zo leuk!
Van de week is mijn eerste proefvaart ben benieuwd hoe hij gaat. Het is geen wedstrijd boot dat komt nog wel een keer nog lastiger om te maken
 
Afgelopen weekend nog even getest. De meerpalen staan op variabele afstand van de kant, dus voorzichtigheid is geboden. Vaart deze DIY rigger minder goed dan de bipbip?

 
Back
Top