Hallo Allen, Afgelopen vakantie heb ik eindelijk (na 8 jaar) mijn zelfbouw RC boot te water gelaten en hierdoor is direct de RC hobby weer gaan kriebelen. Ondertussen is er ook een zoontje bijgekomen die hier ook direct helemaal gek van werd. Nu heb ik ook nog een oude nitro auto staan, maar dat vind ik iets te gek voor hem dus ik ben nu aan het kijken/ zoeken naar een zelfbouw truggy (elektrische). Deze vind ikzelf persoonlijk het leuks om mee te rijden. Echter kom ik deze niet echt tegen in een prijsklasse rond de 150,- excl. accu en zender. Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt in de forum, maar kom dan vaak bij een tamiya neo fighter. Dit is op zich een prima keus voor eerste auto, maar zoals ik al had gezegd, mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit voor een truggy. Vriendelijke groet, Robert Fonteijne
Poeh, dat wordt lastig vrees ik, de meeste kits zijn de duurdere wedstrijdmodellen en de goedkopere zijn meestal RTR. Even bij de Conrad gekeken met wat filters voor de specifieke eigenschappen: RC auto's offroad kopen? Conrad Electronic Daar kwamen deze 2 uit: Absima AT3.4 V2 Brushed 1:10 RC auto Elektro Truggy 4WD Bouwpakket kopen ? Conrad Electronic Reely Stagger 1:10 RC auto Elektro Buggy 4WD Bouwpakket kopen ? Conrad Electronic Een review van die Abshima: Absima AMT3.4 review - General - Electric - MSUK RC Car Forum (msuk-forum.co.uk)
Dan zal het waarschijnlijk toch de tamiya gaan worden. Moet zeggen dat de review van de absima niet al te positief is. Ik kwam deze ook nog tegen. Is geen truggy, maar is dit wat? en dan voornamelijk met oog op onderdelen vervangen. https://www.trxxs-winkel.nl/arrma-gorgon-mega-brushed-monster-truck-ara3230skt1-p-16986.html mocht ie het echt leuk gaan vinden kunne we volgend jaar altijd nog verder gaan kijken.
Mijn ervaring met 'zoon' en 'rc-auto' : zorg dat je een merk/type koopt waar onderdelen makkelijk (en ruimschoots) verkrijgbaar zijn...
nu weet ik niet hoe oud je zoon(tje) is. ik heb 2 zoons. op een punt besloten de oudste een kleine auto te geven. maar dan weet je dat de jongste gaat mopperen, en wil meedoen. nu vind ik dat mopperen niet erg, maar dat meedoen snap ik wel weer. toendertijd was de jongste 4, de oudste net 7. ze hebben ze nu 3/4 jaar ongeveer. de oudste ben ik voor de traxxas 1/16 e-revo gegaan. normale versie. de e-revo 2 is een compleet ander ding. ondertussen wel een 2s lipo erin. stevige tijd met nimh gereden, trok met alleen vooruit na 2 minuten geen wheelie meer. op een punt lipo erin, wat een gigantisch verschil is dat. hele accu wheelie's hierin nu 2x voorbumper moeten wisselen ivm breuk op het frame. 1x aandrijfas moeten wisselen. 1x voorwielophanging wisselen. vind ik geen slechte score. zeker als je ziet wat een oplazer dat ding af en toe krijgt. ik rijdt zelf met mijn eigen wagen mee met de mannen. dus ik corrigeer ze ook als ze voor de sport gaan botsen bijvoorbeeld. of steeds richting de sloot rijden. ik zie wat mensen bij mij inn de wijk die de kleintjes de auto en afstandsbediening meegeven, en de kleintjes gewoon zo de wijk in sturen. dat er dan wel eens stevige schades ontstaan, snap ik volledig.. jongste ben ik voor een ftx tracer gegaan. lekker simpel. zat dingen te upgraden. trim voor het gas (kun je het gas halveren, kunnen ze eerst rustig leren). scheelt veel schade.. ding rijd vlot zat. met een tik achteruit, trekt ie een wheelie. ding heeft geen olie in de diffs, geen olie in de veren. zat aan te upgraden, als je zin hebt. mooie auto voor het begin, tot nu toe heeft de kleine man er nog geen dingen kapot aan gehad. wel een paar kap clipjes meebestellen. geen idee waarom, maar als hij over de kop gaat, schiet er wel eens eentje uit
bedankt voor de info. heb er naar gekeken, maar ben echt op zoek naar een zelfbouwpakket. Mijn zoontje is net 6 geworden en is van zichzelf lekker (lees erg ) druk en daardoor snel afgeleid. We merken dat het bouwen van dingen hem rustig en geconcentreerd houden/ maken. Dit wil ik dan dan ook hiermee verder proberen uit te bouwen. Vandaar dat het niet mega veel moet kosten de eerste keer. Wellicht vind hij het stom en raakt ie het nooit meer aan. De FTX is wel een goede 2de optie. Bedankt hiervoor
Heb ondertussen besloten dat het een buggy van tamiya moet worden. Alleen nu de vraag welk type. Ik zit een beetje te kijken op Conrad en kom de volgende tegen. welke zouden jullie mij aanraden https://www.conrad.nl/nl/p/tamiya-p...uto-elektro-buggy-4wd-bouwpakket-2247867.html https://www.conrad.nl/nl/p/tamiya-n...uto-elektro-buggy-4wd-bouwpakket-1040431.html https://www.conrad.nl/nl/p/tamiya-m...uto-elektro-buggy-4wd-bouwpakket-1662332.html
Als je voor Tamiya gaat (wat een prima keuze is), kijk dan even goed of de modellen glij- of kogellagers in de kit hebben zitten. In het geval van glij lagers kan je daar losse updates voor kopen, maar in b.v. de gearbox moet dan de hele auto weer uit elkaar als je dat later wilt doen. De 'Plasma Edge II' is op basis van het TT-02 chassis wat wel een beproefd concept is , ook voor onroad 4wd
De Plasma Edge en de Neo scorcher hebben dezelfde TT02B chassis welke breed gebruikt is binnen diverse Tamiya modellen, hij is gebaseerd op de populaire onroad TT02. Ik zou voor 1 van die 2 gaan, de body (die je zelf moet spuiten) zal het verschil maken. De Manta Ray is al een wat ouder type en de body is een beetje te futoristisch. Daarnaast heeft deze meer tandwielen in de aandrijving en daarmee denk ik ook gevoeliger voor slijtage.
Bedankt voor de reactie. Ik heb dan ook de Neo scorcher besteld. Zijn er nog upgrades om mee te nemen die volgens jullie direct een meerwaarde heeft voor de levensduur en rij-eigenschappen van de Buggy
tamiya is in de basis ok wel een hoop aan te upgraden om het nog beter te krijgen. kogellagers hebben veel minder weerstand dan glijlagers, dus dat is een goede. ff kijken wat het doet als het eenmaal gebouwd is. ff goed kijken wat voor accu en lader je neemt. druppelladers duren een tijd, een zware lader is wat duurder. of meerdere accu's Wel opletten met upgraden. Upgraden is zo onschuldig. iedere keer weer paar tientjes erin. eens een keer 50 eur. op het eind heb je een auto met een bepaalde waarde, als je met dat bedrag kijkt wat voor auto je dan kunt halen... niet alles hoeft alu. kunststof is ook best. zwaardere motor is leuk, maakt ook meer schade. hou het een beetje bij het origineel. al is upgraden natuurlijk ook leuk.. als je maar in het achterhoofd hebt dat je op het eind niet perse een betere auto overhoud
Een set kogellagers is wel handig. Volgens de manual is een set TT02B/TT01 lagers nodig. Origineel Tamiya kost je 2 tot 3 tientjes. Niet-origineel Tamiya kost je 1 tot 2 tientjes: Yeah Racing Kogellagerset voor Tamiya TT-01E - 20st (wetronic.nl) Als er veel mee gereden wordt in het zand raad ik je aan om de wiellagers (waarschijnlijk 5x11x4) per 20 of 50 ergens van Ebay, of Aliexpress te halen, kost geen drol en sta je ze lachend te vervangen. Ook ik doe dat met de lagers van mijn wedstrijdauto, koppelingen en af en toe ook voor mijn brandstofmotoren.