na ruim twee jaar te hebben gevlogen met mijn spektrum zender word het tijd voor wat nieuws. Eisen: minimaal 8 kanalen, liefst meer. Na wat zoekwerk op internet kom ik uit op een futaba T8j, Turnigy 9xr of een Radiolonk AT9. Prijstechnisch gezien is de radiolink en de turnigy veruit het beste, maar zijn de zenders ook echt goed?? Veel verhalen die ik lees lopen ver uiteen. De ene prijst de turnigy de hemel in terwijl de andere hem compleet afkraakt. Over de radiolink kan ik niet veel vinden behalve een paar positieve reviews. De Futaba is volgens vele erg goed, maar ook erg prijzig. Is er iemand hier die een radiolink of turnigy zender heeft (gehad) en wat ervaringen kan delen??
Heb je de frsky taranis overwogen? Is een heel uitgebreide zender voor een hele mooie prijs! Veel opties en mogenlijkheden
Heb ik zeker overwogen.. Mooie zender lijkt me! Voor wat betreft de prijs voor de zender ruim 125,- boven de radiolink en de ontvangers zijn redelijk gelijk in prijs. Ik vraag me af of het verschil van de prijs merkbaar is. Ik denk dat de turnigy de slechtste keus is, radiolink de gemiddelde en futaba en frsky redelijk de betere zijn.. Klopt dat zo'n beetje?
In mijn ogen klopt dat redelijk jah. Ik ben begonnen met een turnigy 9x. En in mijn ogen is hij het geld dubbel en dwars waard. De 9xr vind ik persoonlijk verschrikkenlijk in de hand liggen. Kan niet blind bij de achterste knopjes en zitten vreemde randen aan. Voordeel is inderdaat wel de prijs. Daarnaast heeft de taranis dingen als spraak en telemetry. Misschien dat je dit nu nog niet gebruikt maar als de hobby groter word zijn dit leuke toevoegingen! Daarnaast kan je ook kijken naar het formaat van de ontvangers. Turnigy is vrij groot vind ik
ja het vasthouden moet natuurlijk ook wel fijn zijn!! Anders ga je irritatie krijgen.. misschien dat ik dan toch maar voor die frsky moet gaan. Eens kijken wat het gaat kosten met alle ontvangers die ik nodig heb!
Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Ik vond de 9Xr niet fijn in de hand liggen. De FrSky Taranis en de Turnigy/Flysky fs-i10 (hoewel die een beetje plat is dus wel even wennen) vind ik persoonlijk nog de fijnste zenders voor multirotors waar je gimbals bij gebruikt.
Ik heb de t8j en vind het een fijne zender maar achteraf zou ik nu voor een 10 Kanaals gaan. De eerste quad was een 250 racertje en dan voldoet het prima, maar nu heb ik een f450 gebouwd en ben daar wat meer op aan het knutselen gegaan en dan kom je tekort aan 8 kanalen. Ik kan bijvoorbeeld de gimbal niet bedienen (als die zou werken want dat doet ie nu nog niet ) ik heb er namelijk ook retracts en schakelbare leds op zitten samen met de 4 stuur kanalen en de 2 benodigde kanalen om de naza te bedienen zit dan alles al vol. Ik denk dat je dan ook de 10 Kanaals van Futaba in de vergelijking mee moet nemen.