Zender robbe kompakt

per toeval ben ik aan een rc wagen gekomen met een robbe kompakt zender erbij (8751), die is uit de jaren 70, maar nu ben ik opzoek naar de gebruiksaanwijzing hiervan, kan iemand mij daar aan helpen, de bedoeling is om het spul te restaureren voor mijn zoontje.
 
Aan een Compact is er weinig te leren, 2 knuppels met een bijbehodende trimknop. De ontvanger zal waarschijnlijk nog het oude robbe stekkersysteem hebben maar de markeringen op de ontvanger geven duidelijk aan welke aansluiting wat is.
 
de zender lijkt weinig te doen, onderin zit een connector waarvan ik vermoed dat het voor het opladen van de accu's is van de zender, maar die geeft niet de spanning door als hij aanstaat als ik het goed heb, er zit een meter op ,maar wat doet die, of hoort hij te doen, is dat voor het laden of moet die de spanning aangeven als ik hem aan heb staan ?

in ieder geval lijkt het helemaal niks te doen.

de auto doet dan natuurlijk ook niks, tenzij daar ook wat mis is want er zit niet eens een ledje op de ontvanger om te zien of hij aanstaat.
Het is duidelijk zoeken hoe het een en ander zou moeten werken.
 
De laadaansluiting loopt bij Robbe/Futaba via de aan/uit schakelaar, alleen via de uit stand kunnen de accu's geladen worden, dat je daarop niets meet kan te maken hebben met een interne diode of dat een zekering doorgeslagen is. Het is een laadaansluiting dus mag je er geen voedingsadapter op aansluiten.

De meter is een batterij spannings indicatie. Probeer gewoon even een paar verse AA batterijen om te zien of die het doet. en poets even de contacten in de batterijhouder, oxidate kan door oudheid of lekkende batterijen ontstaan en zo slecht contact maken.
 
dus als ik het goed begrijp hoort de meter omhoog te gaan als ik er batterijen in heb zitten en de schakelaar op aan zet, ik heb zo snel geen 8 penlites bij de hand dus ik moet even ergens wat spanning opzetten met draadjes
 
Als ie hier op lijkt moet de meter idd "omhoog"
c1e1518782a06aa31e146c9491a45204.jpg

b83118d0c4a438d2fb6e099623ac9c15.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de batterij kontakten nogal groen of zwart zijn zal er binnenin ook een steker geoxideerd zijn. Als je de achterwand losschroeft zie je, dat het batterij compartiment d.m.v. een servosnoer verbonden is met de middelste pootjes van de aan-uit schakelaar. Als de tussensteker er niet fris uitziet en/of als de aan-uit schakelaar oxidatie vertoont zul je de gehele kabel moeten vervangen. Er zal dan namelijk weinig over zijn van de zwarte draad van het snoer.

Bij het aansluiten van 8 batterijen moet het metertje tot helemaal bovenaan het zilveren vlak komen. Nu kan zo'n metertje na lang stil liggen best wel blijven plakken, dus er even voorzichtig op tikken als er niets gebeurt. Overigens is dit metertje zó geijkt, dat de grens rood-zilver wordt bereikt bij 8,6 Volt.
 
ok, bedankt voor de info Corrien, de schakelaar had ik nog niet doorgemeten.
is er op een of andere manier nog aan een digitale versie te komen van het gebruiksaanwijzing boekje Corrien ?
 
Een elektronische handleiding is er nooit geweest, maar die heb je ook niet nodig. Op de zender valt namelijk niets in te stellen. Als je iets wil weten is er hier op het forum altijd wel iemand, die je kan helpen.
 
Jammer ik had er graag het originele boekje bijgehad (al dan niet digitaal) een schema zou in de toekomst misschien ook wel handig zijn.
 
Schema's van Robbe (Futaba) apparatuur zijn niet publiekelijk beschikbaar en in de 70er jaren was er nog lang geen sprake van het Internet of digitale documenten. De fax (wat was dat ook al weer?) Was er misschien net....
 
Jammer dat er geen publiekelijk schema van is als er straks iets niet werkt zal ik opnieuw het wiel uit moeten vinden, maar goed als het wat koeler is duik ik de hobby zolder op en ga ik kijken of ik het werkend kan krijgen
 
Bedankt voor het meedenken, maar dat is een ander type, die van mij is een kompakt dus met een K in plaats van een C geschreven, bouwjaar ergens in de jaren 70, maar ik ga eerst kijken, als de hittegolf over is, of ik deze gerepareerd kan krijgen, nu is het 32 graden op de hobby zolder en dat is me te warm om te gaan zitten knutselen :-)
 
De Kompakt is van 1977 en is maar kort leverbaar geweest omdat-ie te duur was in productie. Deze is daarom al snel opgevolgd door de Economic T2. De Compact werd in 1985 leverbaar.

Aan de Kompakt zal weinig reparatie nodig zijn, behalve dan de voeding. Deze zenders gaan namelijk nooit stuk, behalve dan als er accu lekkage is opgetreden. In dat geval heeft reparatie geen zin.
 
inmiddels in alle vroegte penlites gehaald, de zender lijkt te werken, maar wel op 27.252 MHz terwijl het kristal vermoedelijk op 27.255 hoort te werken (alfa kanaal) hij zit er dus 3kHz naast geen idee hoe oud en verlopen het kristal in de ontvanger is, de ontvanger doet niks zo te zien dus daar ga ik als volgende naar kijken, evt kan ik waarschijnlijk een trimmertje plaatsen bij het kristal om de freq. wat aan te passen, nu weer even weg uit de 30.3 graden op de zolder
 
Gezien je oorspronkelijke vraagstelling ga ik er van uit, dat je met rc apparatuur weinig tot geen ervaring hebt. Ik hoop dus , dat je weet, dat geen enkele frequentieteller kan omgaan met een AM gemoduleerd signaal. Ook, dat kristallen nauwelijks verouderen. Ook, dat 27.255 MHz (andere indicatie mogelijkheden: kanaal 30, band 6, kleur blauw) niet meer is toegestaan voor rc gebruik.

Bij een AM gemoduleerd signaal maakt een frequentieteller er een zooitje van en komt altijd op een veel lagere en als regel sterk wisselende frequentie uit (afhankelijk van de gate time). Dit omdat zo'n teller altijd een gemiddelde waarde geeft. Het wisselende komt doordat bij het samplen de sync tijd steeds voorbij komt en de ene keer in z'n geheel, een volgende keer gedeeltelijk en soms in het geheel niet wordt gemeten.

Bij een FM gemoduleerd signaal geeft een frequentieteller trouwens ook bij alle rc-zenders een lagere frequentie aan dan de kristalfrequentie. Dit omdat hierbij de modulatie niet symmetrisch is (behalve dan bij pcm).

Om de ontvanger te testen controleer je eerst of deze wel stroom opneemt. Dat is iets van een 10 mA. Hoe veel precies is niet interessant, tenzij het spectaculair veel meer is. Vervolgens zoek je naar een weerstand waarvan het topdraadje veel hoger is dan van de andere. Dit is het AM detectiepunt en tevens het afregelpunt. Zonder zendersignaal meet je hier ruis. Mét zendersignaal zie je de gedetecteerde modulatie pulsen voordat ze naar de pulsvormer gaan.
 
Back
Top