zo snel mogelijk gloeiende gloeiplug

Hallo, ik ben op zoek naar een gloeiplug die zo snel mogelijk opgloeit. Ik heb hier een rossie R 3 Med. liggen, maar ik vind dat die er toch nog iets te lang over doet, of ik doe iets verkeerd natuurlijk.

Het is namelijk niet voor een brandstof motortje, en het moet dus echt direct gaan gloeien.

Hi,

Ik ben wel benieuwd nu naar je toepassing.... als je het gaat gebruiken als 'detonator' voor vuurwerk varianten weet ik nog wel wat alternatieven voor je....

Laat maar eens horen wat je van plan bent...

Groet, vincent

Je zou ervoor kunnen zorgen dat de gloeiplug al een beetje warm is of zachtjes gloeit. Verhoog je de spanning dan zal de plug sneller op de gewenste temperatuur zijn.

Ik maak een flashgun na
flashgun.gif

Dit schiet vuurballen weg vanuit je hand. Maar ik vind het geen 80 euro waard.

Word gebruikt in goocheltrucs enzo.

Dat soort dingen doe je niet met een gloeiplug maar met een bougie en een pulsgenerator met een beetje vermogenstransistor aan het einde en cascade of pulstrafo/bobine. Die laat je op 1kHz pulseren en dan heb je een enorme hoeveelheid vonken om gassen en brandbare mengsel tot ontbranding te brengen.

helaas, maar dit gebeurt wel degelijk met een gloeiplug. Het gaat namelijk niet om een brandbaar mengsel of gas. Het betreft speciaal geinpregneerd katoen.

Er zijn gloeipluggen met een heel dunne gloeidraad. Deze worden gebruikt in motoren die erg warm worden en/of heel hoge toeren draaien. Die dunne gloeidraad is veel sneller warm dan een dikke voor een "gewone" motor.

joerideman zei:
Ik maak een flashgun na
flashgun.gif
Ik zie toch echt een hele dikke bougie aan de rechterkant zitten. Daar aan vast een siliconen bougiekabel die is aangesloten op een piezo-element (zo'n ding waar je ook je gasfornuis of cv-ketel mee start). Dus het is echt een bougie die bij het drukken op de knop één vonk genereert.

joerideman zei:
nahh, niet op je zicht uitgaan, en aannemen wat ik schrijf. http://www.theatrefx.com/directions_mg02.pdf kan je het nalezen, plus dat als je verder op internet gaat zoeken je ook de gloeipluggen tegen komt die je reserve kan kopen.

hehe :wink: Bij nadere inspectie heb je gelijk. Als je het formaat dat ik in gedacht heb zo'n 4x verkleint heb je inderdaad hetzelfde maar dan met gloeiplugje en een (goedkoop) pulsdrukkertje. :D Wel een tricky apparaatje. Hoeveel gasten hebben hun wenkbrauwen al verloren met het vullen terwijl het gloeiplug enthousiast werd :? 8O

Je moet een gloeiplug voor dieselmotoren nemen, daar zit het gloeielement naar buiten toe en niet zoals bij modelbouwgloeipluggen aan de binnenkant. De dieselgoeipluggen vind je ook wel eens in elektrische sigarettenaanstekers op batterijen. Bijvoorbeeld deze.

Hmm... je zou ook 3v kunnen gebruiken, als het toch maar heel kort is zal hij vast niet doorbranden en gloeit heel snel.

ja oke, maar dan zal die ook weer sneller kapot gaan. Er is altijd wel iemand die die knop dan te lang ingedrukt houdt om naar het mooie gloeiende spiraaltje te kijken.

EDIT:
:cry: aaaarghh nu is die kapot, verbinding van het gloeidraadje is aan 1 kant los, en ik vrees dat dit niet met soldeerbout valt op te lossen. Puntlas waarschijnlijk, had misschien niet het draadje een beetje naar buiten moeten trekken. :oops:

En zelf een gloeidraadje maken? Deed ik vroeger vaak voor vuurwerkraketjes ed. Verenstaal werkt goed; als je ergens een mooi dun veertje uitsloopt heb je ene gloeidraad die best lang meegaat. Moet wel echt dun zijn trouwens om op 1,5V snel op te gloeien, bv. zo'n veertje als vaak in een aansteker (Jeep bv.) als geleider wordt gebruikt.

Gloeidraadje maken is niet zo moeilijk, ik heb hier dun nichroomdraad liggen, dus dat zit wel goed. Maar om het ding na te maken en hem net zo bruikbaar te laten zijn als het orgineel, zal ik toch echt met een standaard gloeiplug moeten werken.

Als je een hogere spanning neemt en dit met een weerstand verlaagd zodat er 1,5 volt over de plug staat waneer hij kontinu brand. En dan over de plug een vette elco plaatst. De elco wordt opgeladen op een hogere spanning door de weerstand en geeft snel zijn energie af. waarna de plug weer op 1,5 volt brand.

Ik zou moeten kunnen uit rekenen hoe groot de elco moet zijn maar ja dit is al lang in de vergetelheid geraakt. Ik weet zeker dat er andere mensen zijn die kunnen uitrekenen of je op een normale waarde uitkomt. En anders gewoon proberen.

Groet Robert-Jan

vuur uit je hand laten komen.... dat heeft mijn broer zojuist gedaan...

met je ene hand een holletje maken, en met de andere een gasaansteker leeg laten lopen in dat holletje, dan op het vonkknopje drukken en voila, een vuurbal in je hand... en na een tijdje ook een verbandje :evil:

Back