Zoom 400 of ... Neen, toch maar een Logo 10 :wink:

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Cornholio, 9 jan 2005.

1. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hallo allemaal, aangezien ik hier nieuw ben op het forum mij eerst maar even bondig voorstellen:

25 jaar, al enorm lang gepassioneerd door RC. Door de hoge kosten van vliegtuigjes/helikopters (aankoop + eventuele crashes) altijd voor autotjes gekozen. Maar nu (hopelijk :D ) klaar voor een heli.

Mijn eerste keuze ging naar een Caliber 30 maar kijkende naar de reacties van omstaanders i.v.m. m'n Savage (lawaai, boze blikken,...) mss voorlopig toch maar beter voor een elektrische gaan. M'n tweede keuze was dan ook de Caliber M24 (ik weet het: serieus verschil) maar aangezien dit een pure indoor flyer is en ik op een klein appartement woon wordt dat ook niets.

Toch maar eens gaan luisteren naar wat de man v/d hobbywinkel te zeggen heeft dan. Die raadde resoluut een Zoom 400 aan.

Nu, de eisen waren: EP / goede leer-heli zijn / na het leerproces er ook meer geavanceerde dingen mee kunnen doen.

Ik dus op zoek naar zoveel mogelijk info op het net (altijd wat research voor een grote aankoop) en zodoende kwam ik hier terecht. Gelezen dat er aanvankelijk wat problemen mee waren, dan een hoop positieve berichten en nu... enkel nog negatieve :?: Het draadje "Zoom 400 verslag" bv stopt gewoon plots alsof de interesse plots weg is...

Wil dit nu zeggen dat een Zoom afgeraden wordt? Eigenlijk wel wat jammer want ik had er al een mooie Airwolf body voor op het oog :p

Commentaar?

2. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Topic even verplaatst. Past in principe ook thuis bij beginners natuurlijk maar behoort meer tot de heli-doelgroep.

3. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Tja.. wat zal ik er op zeggen...

Voordat de Zoom een goede heli is moet er toch wel wat aan gebeuren.
    Belangrijkste wijzigingen zijn:
    Motortje is prut, dus upgrade naar brushles (+ regelaar).
    Skids (landingsgestel) is te smal, dus verbreden.
    Tandwieltjes voor aandrijving van de staartrotor is waardeloos, enige echt goede oplossing is de beltdrive.

Ik vind het best een leuke heli.
    Op dit moment vleig ik er niet mee omdat ik een andere brushless motor in wil zetten met andere tandwielverhouding.
    Die moet ik nog bestellen.
    Ik zou deze heli niet aanraden om mee te beginnen.
    Standaard is ze te kwetsbaar (tandwielen/skids) en de motor gaat niet lang mee.
    Na alle upgrades is het een prima heli ("voor er bij"), echter een micro-collective-pitch-heli is lastigger te vliegen dan een grotere (brandstof of elektro) heli.
    Grotere heli's zijn veel stabieler en daardoor eenvoudiger tevliegen.

En voor de (uiteindelijke) kosten maakt het weinig uit.

4. haak

haak Guest

Je zou toch nog eens kunnen overwegen een micro fixed-pitch zoals de piccolo, hummingbird of een van de klonen te proberen. Een goedkope en leuke manier om te leren vliegen. Dat je op een klein appartementje woont is natuurlijk een belemmering, maar als het windstil is of met weinig wind en een beetje beschutting kun je ze ook buiten vliegen (al is binnen makkelijker). Ik heb mezelf zo heli leren vliegen, en ik vlieg nu een Zoom. Ik zou de Zoom zeker niet aanraden als beginnersheli. Wil je wat groters maar toch FP en goedkoop en vrijwel onverwoestbaar, kijk dan eens naar de Corona.

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Een stabielere heli is de Lipoly ;) Die heeft een rotor van 90cm dus heel groot is hij niet. Hij is wel erg stil ;) Misschien wel de stilste electro heli op dit moment ;) Deze vliegt met een beetje wind ook nog goed. Ik heb er zo'n beetje mee leren vliegen (eerst sim en fp piccolo) Je kan er ook mee stunten dus voor later ook best leuk :)

Als je de riem goed afstelt is dit geen probleem. Tips kan ik je altijd geven ;)

6. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Bedankt voor de reply's jongens...

Goed: Het gaat dus geen micro worden waarschijnlijk, binnen vliegen is uitgesloten en aangezien de kans dat het hier in België windstil is zo goed als onbestaande is. Geen micro dus.

Mss kunnen jullie me nog wat verder op weg brengen: geen micro, EP, FP (maar nadien makkelijk om te bouwen naar CP), prijs/kwaliteit... welke modellen blijven dan nog over?

Ik ben trouwens ook gek van schaalmodellen, dus graag ook de mogelijkheid om er (na het leerproces) eventueel een Airwolf body op te plaatsen zou mooi zijn.

Ook niet onbelangrijk, welke zender moet ik kiezen, rekening houdend met toekomstige CP, intrekbaar landingsgestel (en mogelijk evt. andere functies) + ik zou ook de mogelijkheid willen ophouden om hem ook te gebruiken voor "gewone" vliegtuigen. Ik geef wel de voorkeur aan Futaba.

Ps: mss een domme vraag maar kun je een Zoom ook niet als FP instellen?

7. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    In feite zou je ieder CP heli als een FP kunnen vliegen. gewoon de pitch vast zetten en de throttle variabel maken. Maar zo'n ding is daar niet op gemaakt, dus zal een stuk minder goed vliegen als een echte FP heli.

Een goede beginners heli die heel crashbestendig is en redelijk wat schaal body's heeft is de LMH Corona. Het is wel een FP heli, wat hem dus ook zeer crashbestendig maakt.

Wat is je budget?

8. >Ook niet onbelangrijk, welke zender moet ik kiezen, rekening houdend
    >met toekomstige CP, intrekbaar landingsgestel (en mogelijk evt. andere
    >functies) + ik zou ook de mogelijkheid willen ophouden om hem ook te
    >gebruiken voor "gewone" vliegtuigen. Ik geef wel de voorkeur aan
    >Futaba.

bijna alle micro computer zenders hebben tegenwoordig een heli programma maar de wijze hoe de knuppel indeling is om heli en "gewone"vliegtuigen te besturen is soms tegen strijdig
    Bij vliegtuigen is afhankelijk "soms van de vereninging hoe je het geleerd is " op de rechter knuppel richting en rem of gas en op de linker knuppel
    hoogte dat betekend dat op de rechter knuppel de ratel zit
    Terwijl bij heli de schotel op rechts zit M.a.w.
    de ratel zit hier voor gas of pith op links
    Hierdoor was ik genoodzaakt om er een tweede aparte zender voor het
    heli gebeuren aan te schafen
    maar nog maals hoe "vlieg" je en waar staat de ratel????

9. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Misschien is het handig om in de buurt te zoeken naar een club, waar je dan hulp kunt krijgen bij het leren vliegen/afstellen. Dan kun je bijvoorbeeld overwegen om te beginnen met een Raptor 50, dat is een zeer goede heli voor het geld en spareparts zijn zeer gemakkelijk verkrijgbaar en leuk geprijsd :roll:

Ik zou dan gaan voor een Futaba 9CHP gaan (ookwel FF9 genoemd).
    Gewone vliegtuigen en helicopters kun je op alle mogelijk manieren vliegen, ik vlieg heli en vliegtuig hetzelfde (dual stick, mode 2 dacht k) maar je kan heli en vliegtuig ook beide single stick vliegen....

Ultieme beginnerscombo blijft in mijn ogen:

Futaba 9CHP + 4x 3001 + 149DP (ontvanger)
    Raptor 50v2 + OS50
    1x 9252 (voor pitch, voelt stukken beter aan dan)
    GY401/9254
    KR-1700au accu met dikke bedrading + heavy duty schakelaar

allemaal verkrijgbaar bij rchelistore.com in belgie :wink:

Nogmaals: zoek een club waar ze je op weg kunnen helpen, zelf beginnen met prutsen loopt over het algemeen uit in teleurstelling (ik heb het mezelf aangeleerd het helivliegen, maar over het algemeen is het niks dan teleurstelling en geld over de balk smijten)

Cheers,

Rich 8)

10. mc-heli

mc-heli

Lid geworden:
    12 dec 2004
    Raptor 50 is dit een MICRO-heli :wink:

gr marc

11. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003

12. mc-heli

mc-heli

Lid geworden:
    12 dec 2004
    Michel het was ook maar een grapje omdat het gesprek bij de afdeling van de micro-heli's wordt gevoerd. :D

gr marc

13. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Mss dan toch maar terug bij "Beginners" zetten? :wink:

14. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    nee naar helicopters.

ik ondersteun richard, alleen wil dan het advies geven voor een logo eheli, daar is ook prima mee te leren vliegen.

15. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Leuk zo'n actief forum met snelle reply's... thx guys :wink:

@ Satoer: Goed, niet doen dus :D Laat ons dan maar gewoon een FP kiezen voorlopig (maar wel 1 die ombouwbaar is naar CP). Wat betreft mijn budget... dat is laag (mede door inmenging van m'n vriendin :? :wink: ) maar ik heb tijd, hij hoeft niet meteen te vliegen, stukje bij beetje bijkopen is goed genoeg.

@ J.v.d.Wetering: Wel, ik vlieg (nog) niet... dus mij maakt het niet veel uit hoe ik het leer, ik hoor dat mode 2 het meest gangbaar is dus zal het dat wel worden denk ik.

@ Raptor Rulezzz: In het begin wou ik een Caliber 30 (mss dat ik die ooit nog wel eens koop) maar ben voorlopig van het nitro-idee afgestapt. Om met m'n Savage ongestoord (en zonder vies bekeken te worden) wat te bollen moet ik al ver buiten de stad gaan rijden, en laat ik nu net midden in een stad wonen... Dit wil ik dus vermijden door voor een EP heli te kiezen.

Ok, over het algemeen wordt de Logo 10 (niet de easy) aangeraden dus ga ik me even in die heli verdiepen (een Logo 10 verslagje heb ik hier nog niet kunnen vinden maar ik ga dadelijk "Heb IK het dan fout? (beginner)" al eens doorlezen) en eens de beste prijs zoeken.

Wat betreft zender denk ik te gaan voor de FF9 (mits ik die ergens betaalbaar vindt - 2de hands bv.).

Reacties/commentaar zijn nog steeds welkom :wink:

Ps: Toch nog snel een vraagje om zeker te zijn, de logo 10 is toch wel degelijk FP en (op een betaalbare manier) om te bouwen naar CP?

16. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Als beginnend helivlieger (alleen Hirobo XRB gevlogen) kom ik toch steeds bij de LMH Corona uit en daarna pas bij een Logo 10.
    Onbekend maakt onbemind?

Peter

17. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Een logo is een CP heli. Eigenlijk is elke grote heli CP. Alleen de LMH corona is een uitzondering op die regel, maar die is dan ook niet zo groot. (2 keer zo groot als een zoom)
    De LMH is wel uit te bereiden met CP maar dat maakt hem nog geen 3D heli zoals de Logo (op de kop vliegen enzo)

Logo is een goede keuze, maar ga er maar vanuit dat je die niet midden in de stad kunt vliegen.

Wat is je budget. Het is het gemakkelijkst daar vanuit te gaan. Een beetje goede Logo 10 helemaal compleet zit je al snel op de 1600€+

18. Cornholio

Cornholio

Lid geworden:
    9 jan 2005
    Hmm, ik zie mij hem nog niet direct op z'n kop vliegen maar tis natuurlijk wel mooi om te weten dat ie het kan...

Dan toch een CP om het te leren...? (Toch maar Real flight aan schaffen dan :D )

Mijn totaalbudget weet ik niet, maar voor een heli alleen had ik toch al gedacht aan een €200 a €300... de rest zien we later wel :roll:

19. Raptor Rulezzz

Raptor Rulezzz

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Ik zou het idee om jezelf te leren vliegen, midden in de stad, met een grotere heli dan een micro even uit het hoofd zetten. Vrij gevaarlijk en duur, omdat schade maken dan niet waarschijnlijk is.. maar zeker :roll:

Helivliegen valt niet mee, nu kan je dat leren op de sim.... maar dan nog moet je zelf de heli goed afstellen e.d.

Een Caliber 30 is leuk, maar reserveonderdelen zijn duur & lastiger aan te komen. Ook komt het geheel een iets fragiel op me over :wink:

Ik zou me zowiezo even orienteren en goed kijken of er geen clubs in de buurt zijn voordat je iets aanschaft, want ook voor een electroheli van de maat waar je nu over denkt heb je een veld nodig.... kan niet in het achtertuintje van 3x3 (tenzij je het al goed kunt :p )

Cheers,

Rich 8)

20. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Zo'n vermoeden had ik al. Zet dat hele "groter dan een micro" heli gedoe maar uit je hoofd. Met dat budget kan je net een leuke microheli betalen.

"De rest zien we later wel"??? tja om uberhaupt te kunnen vliegen heb je toch echt nog minimaal een ontvanger, gyro, servo's, accu's, lader, zender, motor, controller nodig. ;)

Deel Deze Pagina