Bertus,
mag ik even mijn gedachtengang hierover laten gaan.
met je span te vergroten ga je ook een grotere lift creëren, met als gevolg dat het toestel trager wil vliegen en enkel nog stijgen.
dit kun je volgens mij dan wel weer opvangen door een ander vleugelprofiel te nemen. Ik weet niet welk profiel je had op je kist.
grotere, zwaardere zwevers vragen meestal ook meer snelheid.
dus volgens mij het voornaamste om grotere, zwaardere zwevers omhoog te krijgen is niet een lichtere sleper met meer span maar een sterkere motor.
als vergelijk bij ons in de club hebben we 2 slepers (hector je wel bekend)
de ene heeft een 3W 48 boxer en weegt loodzwaar, de andere een MVVS 58 en weegt maar liefst 5 kg minder.
die met zijn lichte kist heeft veel meer moeite om het vermogen te kunnen gebruiken daar de sleper steeds wil stijgen zijn zijn lagere gewicht. beide slepers trekken evenveel de lucht in op dezelfde tijd.
het is wel een grotere luxe te landen met een 5 kg lichtere kist.
tot zover mijn redenering over het topic lichtere sleper - zwaardere zwevers.
ik kan me vergissen maar ik wil deze weg wel eens verder uitspitten.
groeten,
Peter