katapult vliegdekschip

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Hoi,

Ik wil al lang weten hoe een katapult werkt van een vliegdekschip. Er wordt stoom in een vat geleid en als de druk hoog genoeg is wordt deze stoom in een cilinder onder het dek gelaten. Het vliegtuig zit verankert aan een haak welke aan de cilinder zit en aan de achterzijde van de voorwielpoot zit een stang met een breekbus welke de maximale aandrijfkracht plus een beetje stoomdruk kan houden. Als de druk hoog oploopt breekt de bus en wordt het vliegtuig versneld.

Hoe wordt de cilinder afgedicht is de grote vraag. Ik kan me niet voorstellen dat de haak met magneten aan de cilinder zit, maar dat betekent dat je een lange sleuf hebt dus dat de cilinder zo lek als een zeef is.

Weet iemand hoe dit opgelost is?

mvg

Leo
 
men bouwt gewoon heeeel veel stoom in een tank die stoom behaald een bepaalde druk in die tank. stel dat je tank 30cm doorsnee is en hetgeen waaraan het vliegtuig zit is maar 10cm doorsnee

dan zie je al dat er nogmeer druk wordt opgebouwt zodra de stoom uit de tank naar de geleiderpijp gaat.

met een druk op de knop komt alle stoom in 1x vrij uit de tank van 30cm maar doordat het in een pijp van 10cm is wordt de druk aanzienlijk hoger en behaal je een hogere snelheid. hoop dat ik iets heb kunnen helpen.

ik heb dit ook maar op discovery gezien :P
 
Weet niet of het ergens op slaat maar ik denk dat er links en rechts een rubber strook zit waartussen de shuttle heen en weer glijdt en dat het geheel gesmeerd wordt door gecondenseerd stoom (water) uit de cilinder. Geeft natuurlijk enorm veel wrijving maar beter dan een open sleuf.

Gokje.

De pest is dat je op tv nooit meer te zien krijgt dan een schematische voorstelling van het geheel.
 
Zou er niet gewoon een soort katrol systeem in zitten? Dan kan je het vliegtuig over een veel langer stuk laten versnellen dan de cylinder lang is. Als de cylinder langzaam beweegt en veel kracht uitoefent werkt deze ook beter dan over een lang stuk op hoge snelheid.

EDIT:
Each catapult consists of two pistons that sit inside two parallel cylinders, each about as long as a football field, positioned under the deck. The pistons each have a metal lug on their tip, which protrudes through a narrow gap along the top of each cylinder. The two lugs extend through rubber flanges, which seal the cylinders, and through a gap in the flight deck, where they attach to a small shuttle

Dus wel lange cylinders met een sleuf afgedicht door rubber.
 
Laatst bewerkt:
Zat ik ook aan te denken maar waarom zie je dan een stoomstreep na elke lancering?
 
Zou er niet gewoon een soort katrol systeem in zitten? Dan kan je het vliegtuig over een veel langer stuk laten versnellen dan de cylinder lang is. Als de cylinder langzaam beweegt en veel kracht uitoefent werkt deze ook beter dan over een lang stuk op hoge snelheid.

EDIT:
Each catapult consists of two pistons that sit inside two parallel cylinders, each about as long as a football field, positioned under the deck. The pistons each have a metal lug on their tip, which protrudes through a narrow gap along the top of each cylinder. The two lugs extend through rubber flanges, which seal the cylinders, and through a gap in the flight deck, where they attach to a small shuttle

Dus wel lange cylinders met een sleuf afgedicht door rubber.

Waar heb je dat gevonden?
 
2006_4_33.jpg


Rubber :

Is zeker geen totaal lekdicht systeem zie deze foto.

cva-19a2.jpg


Die breekpen wordt trouwens al een poosje niet meer gebruikt.
En de nieuwste ontwikkeling gebruikt zelfs geen stoom meer.

De EM (Electromagnetische) catapult !
Zelfde principe als magneetzweeftreinen en de Railgun (geen science fiction).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een docu dvd box aangeschaft waar ook uitgebreid aandacht wordt besteed aan een vliegdekschip en de werking ervan. misschien een tip.

Hier kun je meer informatie erover vinden. Just Webwinkel

Overigens een aanrader voor de liefhebbers van militaire luchtvaart!
 
je zou ook nog kunnen kijken naar het lanceer systeem van de ''kinda ka''(grootste+ snelste achtbaan ter wereld.
deze bereikt in 3 seconden 210km/h. en is volgens mij geheel hydrolisch aangedreven.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HN8nv4tVFuA&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HN8nv4tVFuA&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
 
Back
Top