De veer in de gashendel is volgens mij juist een zege en een must. Een zege omdat het je motoren en regelaars spaart, omdat je bij een crash meestal automatisch de knuppels loslaat. Als de veer je gashendel niet terughaald bij een crash en je vergeet het zelf te doen dan zijn je motoren en regelaar (en misschien nog erger) verbrand.
De veer is een must, bij grotere toestellen, ivm. de veiligheid. Stel dat een modelpiloot onwel wordt tijdens het vliegen...... dan moet de motor toch vanzelf uitgaan als je de zender loslaat om te voorkomen dat het model een ongeleid projectiel wordt en materiele of lichamelijke schade veroorzaakt. In je auto, brommer, motor of boormachine zit niet voor niets een veer aan je gaspedaal of gashendel. In mijn opinie zou dit ook bij modelbouw een verplichting in de wet moeten zijn.
Het eerste wat ik doe, als een zender niet met een veer is uitgerust, is een veer of elastiek aan de gasknuppel maken. Veiligheid boven alles! Dan kun je ook niet verrast worden als bij het aanzetten van je model de knuppel niet in de laagste stand staat. Tegenwoordig hebben een aantal fabrikanten daar wel een beveiliging voor, maar ook veel niet en oudere apparatuur al helemaal niet.
Wel vindt ik dat standaard veren van de gashendel meestal iets te strak zijn. Die stel ik dan opnieuw af of rek ik iets uit.
Bert