Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Mooi verslag weer Roald!

En zie ik nu dat er ook een aantal varianten op de vliegende smurf rondvliegen in China?
 
Hallo Roald,

Het was weer geweldig om te lezen, en de foto's super.
Ik kijk weer uit naar de volgende.

Groeten Hans
 
Eind oktober was ik op een evenement wat het hoogtepunt had moeten worden voor het modelvliegseizoen, nl de Nationale Kampioenschappen. Het werd uiteindelijk een evenement wat heel duidelijk een aantal typisch karakteristieken van de chinezen zou tentoonspreiden…..

LaiwuShow086.jpg



.......Dat was het weer voor deze keer

Roald
Het meest verbijsterend vind ik nog deze foto. Klaarblijkelijk is het gelukt om foto en film te combineren in een en hetzelfde beeld...
Scrol maar eens op en neer....:mrgreen:
 
Min of meer toevallig kwam ik gisteren op dit draadje terecht. Ik heb daarna nog nooit zo'n lange tijd achter mijn beeldscherm zitten lezen en kijken. Wat een fantastisch geschreven verslag, en zoveel mooie foto's om te bekijken! En zoveel achtergrondinformatie over het leven van een modelvlieger in den vreemde. En er gaat ook een warme sfeer van vriendschap met de lokale vliegers vanuit. Geweldig Roald!
 
Hallo allemaal,

volg dit draadje al sinds vorig jaar en kijk elke dag of alweer iets bij is gekomen......
maareh Roald stelt ons geduld redelijk op de proef ;).

We wachten ongeduldig af!
 
Als je een abonnement neemt op dit draadje krijg je vanzelf bericht als er iets in wordt gepost...
__________________

bij de vorige post ook meteen gedaan maar thanx voor de tip!
 
Organisatie zal het wel altijd een puinhoop blijven daar,

Soms wel, soms niet. Met de Olympische Spelen hebben ze wel bewezen dat echt wel wat kunnen organiseren als het echt moet, maar gemiddeld is de chaos toch (nog) wel wat groter dan wat wij gewend zijn......



En zie ik nu dat er ook een aantal varianten op de vliegende smurf rondvliegen in China?

Yep, de Chinese variant met de maskottes van de Olympische Spelen

IMG_1376.jpg


... infrastuctuur waar we in ons kikkelandje alleen maar kunnen dromen. Drie baans snelweg á la Autostrada. Dat hebben ze vast afgekeken.


Inderdaad mooie wegen. Op weg naar de competitie in Laiwu kwamen we via een snelweg die over een afstand van enkele honderden kilometers voorzien was van LED verlichting en zonnepanelen. Het licht was niet zo superhelder als bij gebruikelijke straatverlichting, maar er kwam geen enkele elektriciteitsaanvoer van buiten aan te pas en het was zeker meer dan voldoende om de veiligheid serieus te verhogen.

Ik heb het al eens vaker geschreven en ook nu weer in het licht van de Kopenhagen top: ondanks de slechte naam en beschuldigingen van landen als Groot Brittannië en USA is er toch wel heel veel aan de gang met betrekking tot milieu en energieverbruik. Het wordt helemaal interessant dat wanneer je alles per capita gaat bekijken. Ondanks dat China ’s werelds tweede emissie van Co2 heeft, staat het per capita ergens op plaats 100 ofzo.

Ook ons bedrijf is steeds meer in de weer met alternatieve brandstoffen voor de aandrijven van onze bussen, waarbij LPG, aardgas en hybrides al niets meer bijzonders zijn. De volgende stap wordt al heel snel volledige elektrische aandrijvingen met accu’s en supercapacitors. Wij zijn daarbij echt trendvolgers daar de lokale concurrenten nagenoeg allemaal al iets dergelijks kunnen aanbieden. Naast het milieuaspect heeft elektrische aandrijvingen voor de chinezen ook het voordeel dat ze daarmee minder afhankelijk worden van olie die ze moeten importeren.


ik dacht dat het hier in nederland een beetje ikke ikke en de rest kan, aan het worden was maar ik geloof dat het bij jou daarachter nog een stapje erger is... :(

Ja, ikke ikke en de rest kan….inderdaad is dat iets wat steeds meer gaat spelen. Ik vergelijk China vaak met hoe wij met een negatieve inslag kunnen oordelen over de USA. Alles wat we op die Amerikanen kunnen aanmerken is hier ook van toepassing maar dan in het kwadraat. Zal ook wel te maken hebben met het feit dat vroeger de regering wel voor je uitmaakte wat goed of slecht was, terwijl dat nu veel minder het geval is. Er is echter niet echt iets anders voor in de plaats gekomen om die leegte op te vullen. Er is nauwelijks een sociaal gevoel of verantwoordelijkheid met alle problemen tot gevolg. Een aantal zaken die je hier ziet doen je best wel denken aan de USA: de supercommercie, money talks en het is vaak het enige waar het om draait. Het absolute falen van de vercommercialiseerde gezondheidszorg die gewoon nauwelijks aanwezig voor degene die het niet kunnen betalen. Hetzelfde voor het schoolsysteem, waar ook weer alleen de juiste hoeveelheid geld ervoor zorgt dat je goed terecht komt.

Dat betekent dat de rijken alleen maar rijker worden en de armen nauwelijks vooruit komen. Er wordt dan wel eens op gewezen hoe de positie van de boeren en migranten zoveel beter is geworden, maar feit is gewoon dat het inkomensverschil nog steeds aan het groeien is.

Deng Xiaoping zei eens dat het ok was om veel geld te verdienen, want daarmee zouden ook anderen ervan beter worden, maar volgens mij is het een beetje doorgeschoten. Ik stoor me soms ook echt aan die decadentie van de Nouveau Riches en die attitude dat succes een keuze is.

Overigens hebben we nog steeds behoorlijk last van het winterweer. Ondanks dat het niet superkoud is (-7 als uitschieter) levert het toch wel al flink wat problemen op. Met name de aanvoer van aardgas is een groot probleem. Ze lopen al gigantisch achter en moeten flink rantsoeneren waardoor bijvoorbeeld de taxi’s (die hier alleen maar op aardgas lopen) gemiddeld zo’n 3 uur of meer in de rij moeten staan.



Maar weer naar het vliegen,

We gaan weer even terug in de tijd en wel naar het begin van dit jaar. Dat was het begin van een erg leuke samenwerking met een van de veteranen in Aziatische F3A wereld, Alex Lau uit Hong Kong. Hij is/was zowel deelnemer op de diverse WK’s F3A alsook zeer actief met jet jetvliegen en heeft verschillende keren deelgenomen aan verschillende edities van de Jetmasters. Naast zijn kennis van het vliegen en het F3A wereldje, zijn contacten en de mogelijkheden om aan de meest interessante spullen te komen, spreekt hij ook perfect Engels wat het communiceren een stuk gemakkelijker maakt.

Ik leerde hem kennen op de Radar Cup wedstrijd in Kunming. We hadden het er over dat er zo weinig wedstrijden waren in China en dat het wel leuk zou zijn om wat meer verschillende competities te hebben. Welnu, dat zou wat gaan veranderen….!!!

De eerste wedstrijd kwam meteen een paar weken na de wedstrijd in Kunming, Februari 2009 in Hong Kong. Dat was een vriendschappelijke wedstrijd en bedoelt voor de selectie van het Hong Kong team voor de WK F3A in Portugal.

Behalve de vliegers uit Hong Kong, was er ook een Amerikaan overgevlogen (maar origineel geboren in HK), kwam er een vloot Chinezen uit Guangdong en ik zei de gek. Het was uiteindelijk een erg leuke ervaring met heel veel goed vliegen. Het was tevens ook de meest uitdagende locatie waar ik ooit geweest ben. Midden tussen de bergen en heuvels, met ontzettende turbulenties en wind uit allerlei richtingen. Er was een heuveltje die precies op 150 m lag, er werd dus ook gezegd dat als je groene strepen op je kist had, je precies op de juiste hoogte en afstand zat………

De sfeer was erg leuk, maar ook erg competitief want het ging er voor een aantal mensen toch om wie er naar Portugal mocht. Dat Alex Lau eerste zou worden was vooraf wel duidelijk, maar dat ikzelf als derde zou eindigen, daar had ik niet op gerekend…..;-) Later zou blijken dat ik twee deelnemers aan het WK achter me had gelaten………

Het was trouwens ook de eerste keer voor mij om een grote doos met modelvliegtuig in het grote vliegtuig mee te nemen. In het begin was ik er niet echt gerust op, maar dat bleek ontzettend mee te vallen. Eigenlijk niet duur en weinig problemen. Wel lachen was de douane op het vliegveld in Xi’an. Daar komen maar een tweetal internationale vluchten per dag aan en die zijn dus echt niets gewend. Het duurde wel even voordat ik doorkan. Op zo’n moment is het juist een voordeel om geen Chinees te spreken, je kijkt ze gewoon met grote ogen aan en na een tijdje worden ze je vanzelf zat….hehehehe

Hierbij wat fotootjes:

P1000714.jpg


IMG_0248.jpg


IMG_0249.jpg


IMG_0250.jpg


IMG_0251.jpg


IMG_0252.jpg


IMG_0253.jpg


P1000345.jpg


P1000430.jpg


DPP_20090315002.jpg


DPP_20090315003.jpg


DPP_20090315005.jpg


DPP_20090315006.jpg


DPP_20090315008.jpg


DPP_20090315009.jpg


DPP_20090315010.jpg


DPP_20090315012.jpg


DPP_20090315013.jpg


DPP_20090315018.jpg


DPP_20090315030.jpg


DPP_20090315031.jpg


DPP_20090315038.jpg


DPP_20090315043.jpg


DPP_20090315044.jpg


DPP_20090315046.jpg


DPP_20090315049.jpg


DPP_20090315051.jpg


DPP_20090315055.jpg


DPP_20090315064.jpg


DPP_20090315077.jpg


DPP_20090315078.jpg


DPP_20090315094.jpg


DPP_20090315098.jpg


DPP_20090315100.jpg


DPP_20090315101.jpg


DPP_20090315103.jpg


DPP_20090315104.jpg


DPP_20090315106.jpg


DPP_20090315109.jpg


DPP_20090315112.jpg


DPP_20090315114.jpg


DPP_20090315115.jpg


DPP_20090315116.jpg


DPP_20090315118.jpg


DPP_20090315121.jpg


DPP_20090315130.jpg


DPP_20090315132.jpg


DPP_20090315139.jpg


DPP_20090315140.jpg


DPP_20090315143.jpg


DPP_20090315145.jpg


DPP_20090315147.jpg


DPP_20090315148.jpg


DPP_20090315151.jpg


P1000359.jpg


P1000363.jpg


P1000365.jpg


P1000371.jpg


P1000374.jpg


P1000386.jpg


P1000390.jpg


P1000391.jpg


P1000392.jpg


P1000405.jpg


P1000409.jpg


P1000410.jpg


P1000432.jpg


IMG_0259.jpg


IMG_0266.jpg


DPP_20090315160.jpg


DPP_20090315161.jpg


DPP_20090315162.jpg


DPP_20090315163.jpg


DPP_20090315164.jpg


DPP_20090315165.jpg


DPP_20090315166.jpg


DPP_20090315168.jpg


DPP_20090315170.jpg


DPP_20090315173.jpg


DPP_20090315176.jpg


DPP_20090315179.jpg


DPP_20090315180.jpg


DPP_20090315186.jpg


DPP_20090315189.jpg


DPP_20090315192.jpg


DPP_20090315194.jpg


DPP_20090315196.jpg


DPP_20090315200.jpg


IMG_0270.jpg


IMG_0271.jpg


IMG_0272.jpg


P1000322.jpg


P1000323.jpg


P1000324.jpg


P1000325.jpg


P1000326.jpg


P1000334.jpg


P1000350.jpg


P1000483.jpg


P1000484.jpg


P1000485.jpg


P1000489.jpg


P1000490.jpg


P1000491.jpg


P1000493.jpg


P1000520.jpg


P1000521.jpg


P1000679.jpg


P1000681.jpg


P1000692.jpg


P1000694.jpg


P1000695.jpg


P1000697.jpg


P1000702.jpg


P1000703.jpg


P1000704.jpg


Dat was het weer voor deze keer

Groet

Roald
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam nog een heel ander bericht tegen over vliegen in China, en het leek me logisch om het hier te posten... een Human Powered Airplane:

mozi_02.jpg


Hier is het hele artikel:
The Sky’s the Limit for China’s DIY Aviators | Autopia | Wired.com

Dit zijn niet de eerste de beste hoor ! Die twee op de foto in het artikel zijn de eigenaren van Oxai, een fabriek uit Shanghai wat F3A vliegtuigen maakt en voor alle grote namen in dat wereldje werkt.

Grappig detaill is dat die man naast het vliegtuig, Yang, altijd hetzelfde shirt aanheeft. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit iets anders heb zien dragen en als dat zo is dan is het echt een uitzondering.....

Er wordt best wel veel afgeexperimenteerd, maar men heeft hier twee grote nadelen: het is nog steeds moeizaam om toestemming te krijgen om met iets te vliegen wat niet militair is of te maken heeft met een reguliere luchtvaartmaatschappij. Daarnaast is creativiteit meestal ver te zoeken. Het schoolsysteem en een deel van de (socialistische) cultuur is erop gericht om gebaande paden te volgen. Vrij experimenteren wordt niet gestimuleerd........vandaar dat ze zo goed zijn in kopieeren.....
 
Back
Top