Slepen met een Vicomte

Onlangs heb ik een kistje op de kop getikt waarvan ik de naam niet exact wist, een soort stick.... Door dit draadje: [63753] svenson-baronnet-oldtimer-funschaal ben ik erachter gekomen dat het moet gaan om een Svenson Vicomte.

full


Leuk kistje, er heeft ooit een brandstofmotor op gezeten, maar er zit nu een dikke Brushless (Turnigy 4260-500) onder de kap. Tot mijn verbazing zat er maar een 20A regelaar in en de vorige eigenaar heeft dit kistje op 3S lipo's gevlogen.

Gegevens even ingevoerd in de Drive Calculator en het blijkt dat dit met de bijpassende 14x7 op 3S, 15A zal trekken. Trekkracht van 1061gr. Maar de motor kan tot 7 cellen en max 50A. Trekkracht op 6S met deze prop zou zo'n 3200gr zijn op 49A.

Kistje weegt met 6S 3000mAh zo'n 2 kilo. Spanwijdte 1.60m.

Nu was ik al een tijdje aan het rondkijken voor een leuk electro sleepkistje voor niet al te grote zwevers. En door het Vintage treffen van afgelopen weekend is het sleepvirus alleen maar groter geworden. Wat is dat een leuk samenspel tussen sleper en zwever zeg.

Dit kistje is behoorlijk stevig gebouwd dus een sleephaak er in bouwen moet niet zo'n probleem zijn.

Een iets grotere uitdaging zal de vleugel zijn. 1 van de vleugeltips is ooit eens gerepareerd en staat nu een beetje omlaag en de bespanning van dat vleugeldeel is oranje ipv rood. Daar moet dus iets aan gebeuren.

Verder zullen er voor het slepen rolroeren in de vleugel gebouwd moeten worden en de V-stelling iets verminderen. Ook zullen de spandraden op de staart vervangen moeten worden door koolstof zoals ik zag op de MPX Mentor van Raymond.

Kistje heb ik gisteravond zo goed als vliegklaar gekregen op 3S. Eerst maar eens kijken hoe dat vliegt. Wellicht nog even ski's maken, we zullen zien.

Zijn er redenen te bedenken waarom de Vicomte na ombouw niet goed zou kunnen dienen als sleepkistje? Dan hoor ik het graag.

Groeten,



Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zullen zien, voordat het zover is moeten er nog ailerons in, nieuwe accu's bestellen en vooral veel vliegen met dit kistje. Mijn gevoel zegt dat de Reiher wat te groot zal zijn, maar het plaatje zou leuk zijn ;-)

Kistje heeft inmiddels wel een piloot, genaamd Sven. Hoeplijk binnenkort op video te zien. Sven zat vorige week in de Salto, maar zijn maag kon er niet zo goed tegen, dus heeft hij gekozen voor deze kist.
 
Laatst bewerkt:
Kistje heeft inmiddels wel een piloot, genaamd Sven. Hoeplijk binnenkort op video te zien. Sven zat vorige week in de Salto, maar zijn maag kon er niet zo goed tegen, dus heeft hij gekozen voor deze kist.

Sven.... dat worden dus rondjes van 29.00...

Mooi toestel!!

Frank
 
Haha, dat svennetje he, ach, als ik wat reclames op TV zie, zijn er veel svennetjes hoor, dus er zal er wel 1 bijzitten met een vaste maag.
Deze Vicomte lijkt in eerste instantie wel erg veel op dat mooie kistje waar Max afgelopen zondag NA het treffen mee vloog. Naast de vintage zwevers vind ik dit soort vliegtuigjes ook super gaaf hoor!
Dit kistje is naast slepen ook nog eens erg geschikt voor een potje lucht-acrobatiek. Daar ben jij ook helemaal niet vies van Johan, als ik je met plezier zach ''swingen'' met je nieuwe aanwinst (salto toch?) afgelopen zondag.

Veel plezier ermee!!

Als ik de easycub straks klaar heb (mis nog steeds een onderdeel voor de aandrijving) en mijn vliegbrevet gehaald heb bij Ome Arjan :), dan zijn er straks sleeptoestellen genoeg voor een goed gevuld luchtruim op het volgende treffen.

En je weet het: dit svennetje wil geen schaatsen onder, maar ski's als er sneeuw ligt :D
 
Laatst bewerkt:
Die spandraden achter zou ik inderdaad van koolstof maken. En kijk even of er een beetje forse servo op het richtingroer zit. Als de sleepkabel het roer om gaat trekken (en dat gaat gebeuren, roer steekt naar boven uit) moet je servo dat wel trekken.
Maarreh, als jij hiermee naar het vintage treffen komt mag ik met mijn schuimpje natuurlijk niet meer slepen :(. Doe rustig aan zou ik zeggen.
 
Die spandraden achter zou ik inderdaad van koolstof maken. En kijk even of er een beetje forse servo op het richtingroer zit. Als de sleepkabel het roer om gaat trekken (en dat gaat gebeuren, roer steekt naar boven uit) moet je servo dat wel trekken.
Maarreh, als jij hiermee naar het vintage treffen komt mag ik met mijn schuimpje natuurlijk niet meer slepen :(. Doe rustig aan zou ik zeggen.

Goede tip, bedankt. Er zit nu volgens een Futaba 3003 op richting. Zal er wel een Hitec hs645 in zetten. En wat mij betreft geen concurrentie onder de slepers hoor! Ik heb de smaak te pakken met gesleept worden. Op het Vintage treffen heb ik waarschijnlijk de Salto, Grunau Baby, Pilatus B4, Habicht en LO100 mee waarmee ik graag gesleept wil worden. En die laatste drie wil ik graag eens achter die mooie Mentor van jou hangen ;-)

gr,

Johan
 
En de naam van de piloot is geen verwijzing naar een schaatser.......
Hij is naast piloot ook nog eigenaar van het bedrijf dat de kist gebouwd heeft, Svenson ;-)
 
Echt leuke kist. Lijkt mij leuk om in Nieuwegein eens wat testvluchten te maken met een lichte zwever erachter. De Fuego kan erachter maar we kunnen er ook een PSS kistje achter hangen of een Discus 1,2.
Groeten, Maarten
 
Nog een tip: zorg voor genoeg vlees in de constructie rond de sleephaak. Als je 3 kg trekkracht hebt, zwaardere zwever erachter die even in een kuiltje blijft steken tijdens de grondrol, dan wordt er zomaar met 5 kg aan het touw getrokken. Op een standaard spantje ligt die haak er dan zo af.
 
Johan,

Voor je aan slepen gaat denken, zou ik eerst eens een paar rondjes met dit toestel gaan vliegen. De Vicomte die ik ooit heb zien vliegen vloog nou niet zopdanig dat hij geschikt was voor slepen. Hopelijk vliegt de jouwe beter. Een sleper moet lekker stabiel te vliegen zijn, een "zwalkerig" toestel is stukken minder geschikt.
Als hij lekker vliegt en goed naar je stuurbewegingen luistert zou je het eens kunnen proberen.


Groet,
Gerben
 
Bedankt voor de tips heren.

Ik ga inderdaad ook echt pas slepen als de kist goed vliegt, ik wil niet met een slecht vliegende kist iemand gaan slepen.


De Vicomte heb ik al even gevlogen, maar voor mijn gevoel zat het ZP te ver naar achteren, dan wordt ie inderdaad zwalkerig. Aangezien ik niet meer lood bij me had en de accu niet verder naar voren kon heb ik niet verder kunnen experimenteren. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met het ZP wat meer naar voren.

Verder wil ik ailerons inbouwen en dan vliegt het waarschijnlijk ook een stuk beter, toch? Als daarna blijkt dat ie nog steeds niet stabiel genoeg is wordt het sleepavontuur voor deze kist zonder probleem afgeblazen ;-)
 
Deze Vicomte lijkt redelijk te vliegen: kcYz9-eowpk[/media] - Vicomte w akcji

Maar ook die heeft neiging tot een kopstandje maken. Is het een idee om het landingsgestel iets naar voren te plaatsen? Vooral omdat er veel gewicht voorin zit omdat het neusje zo kort is.



Gr,


Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top