Rapster (pylonracertje)

Een vraagje: hoe maak je de vleugelvorm? Is dat gewoon een mooie ronding eraan schuren of zit er meer achter? Zijn er ergens nog tekeningen te vinden (de eerste link werkt niet...)

ik wil ook graag weten wat de verbeteringen zijn tegenover de speedster 400
 
Hip Marcel! Misschien nog rechts op de bovenvleugel iets voor rechts/links orientatie?

En de verbeteringen weet ik niet Gerard, weet wel dat dit kistje (in tegenstelling tot andere die ik heb) bij volgas een 180 graden draai kan maken binnen een paar meter zonder af te zakken, rest van de kisten vraagt toch altijd een beetje roer erbij. En dit ding keert zo snel, wow.
 
hoezo heb je rechts-links orientatie nodig?
Bij een pylonracer heb je meestal wel door welke kant hij opvliegt, verschil tussen boven en onder lijkt me belangrijker.
 
Ik hou gewoon van wat extra blokjes ;). Maar nee, is eigenlijk voor hetzelfde effect, door alleen rechts wat extra's te doen wordt het contrast weer groter. En bij zo een klein snel ding is alle contrast meegenomen :)
 
ik wil ook graag weten wat de verbeteringen zijn tegenover de speedster 400

dikkere vleugel, ander profiel (geen vlakke onderkant meer), verbeterde instelhoek waardoor de romp nu recht door de lucht gaat en de staart niet meer laat hangen zoals vrijwel alle andere houtbouw speed 400 pylonracers.

daarnaast komt er een rapster F5D en eentje voor F3S aan................zelfde bouwwijze, alleen iets groter en gemaakt voor veel meer power en volgens de officiele wedstrijd klasse.
 
Toestel ziet er leuk en snel uit.

Maar hoe moet dit gaan werken??????
Of kijk ik er verkeerd tegenaan?
Kleine update.

Eerst de servo besturing gemaakt onder de vleugel zodat deze in de vleugel wegvalt.
24decec.jpg


Frank
 
Gewoon, servo beweegt de rolroeren op en neer ;). IJzerdraad steekt dus in de rolroeren. Mooi systeem hoor. Zeer direct sturen, geen speling, makkelijk, wat wil je nog meer.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon, servo beweegt de rolroeren op en neer ;). IJzerdraad steekt dus in de rolroeren. Mooi systeem hoor. Zeer direct sturen, geen speling, makkelijk, wat wil je nog meer.

Nou, wat wel makkelijk zou zijn is als het stuk dat nu door de witte buisjes loopt op het scharnierpunt tussen vleugel en aileron zit; ik denk dat hij dat ook bedoelde. Of wil je je ailerons alleen naar beneden laten bewegen? (zoals het er nu uitziet is een naar boven gaande beweging niet mogelijk, dan lopen de stangetjes die in de ailerons steken aan tegen de vleugel)

Anders hoor ik het inderdaad ook graag ;)
 
Hahahaha, man ik ben ook niet wakker vandaag. Dat ik daar overheen gekeken heb. Bij mij is dat 'witte buisjes deel' uiteraard op het scharniervlak. Hmmm Marcel, what have you done?

Goede opmerking dus. Tja, op je werk snel inet checken is niet goed voor de nauwkerigheid ervan ;)
 
Zelfs met een gleuf ben je er dan niet. Je hebt het scharnierpunt nodig. Anders wordt de hele aileron omhogo of omlaag getilt/duwd, niet rondom het scharnierpunt maar in zijn geheel(!).
 
Goeden avond,
Ik ben niet helemaal nuchter nu hahaha. Maar ik snap even het probleem niet. het werkt gewoon voortreffelijk zo op deze manier. Beweging naar boven en beneden heeft de zelfde uitslag. Hij loopt niet aan tegen de vleugel. Geheim van de vakman hahaha Grapje.
Vleugel is 8 mm dik. Dat houd in dat ik ogv 3 mm speling heb. Dat geeft meer dan voldoende uitslag aangezien toestel geen grote uitslagen nodig heeft.
Maar ik moet ook eerlijk zijn, als ik het nog eenmaal had moeten doen had ik hem op het schanierpunt gemaakt. Was ook nog eens minder werk geweest.

Morgen zal ik het via filmpje laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs met een gleuf ben je er dan niet. Je hebt het scharnierpunt nodig. Anders wordt de hele aileron omhogo of omlaag getilt/duwd, niet rondom het scharnierpunt maar in zijn geheel(!).

Vrijdag bij mooi weer kun je het zelf aanzien en aanvoelen.
Je mag van mij de maiden wel doen. Kan ik filmen.
 
Hey kerel, zoals beloofd hier even een re.

Ik snap ook niet dat ie het perfect doet, maar als het werkt werkt het dus niet zeuren zeg ik altijd maar ;). Maximale uitslag die je nodig hebt is 5mm, maar dat is vrij veel, 3mm werkt ook al hoor ;).

Maar je snapt het principe van wat iedereen zegt wel dus das goed he.

Ik ben er vrijdagmiddag zeker weten, wordt het nog beter weer als zaterdag schijnt :). Dus vanaf 13.00 ofzo ben ik er wel.

Maiden is een deal :). Leukleukleuk. Vlieg graag met alle kisten rond waar ik mijn handen op kan leggen hahahaha. Dus zorg maar dat je er bent :)
 
Dat gaat toch nooit werken als de de as niet op 1 lijn ligt met de ailerons?
Verlijmen lukt sowieso niet meer in de ailerons dus spelingsvrij is dan al helemaal ver te zoeken.... of mis ik ook iets


Zo heb ik het zitten.

aileronaansturingpylon.jpg

eigenbouw-pylon400
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top