Graupner Taxi Cup II elektro

PH_AJH

Forum veteraan
Na het elektro-sleeptreffen vorige week in Dongen heb ik besloten er ook maar eens één klaar te maken.
De keus is gevallen op een gebruikte Graupner Taxi Cup II, die al voorzien was van een elektromotor.

100609_Taxi.jpg

Setup:
Turnigy C4250-700
Diverse lipo's 4s1p, van 3000 tot 4000 mAh
prop APC-E 13x6,5
ESC is 60A, kan zo niet zien wat voor merk.

De eerste vlucht heb ik vanavond gedaan. De sleepkoppeling zit er al in maar heb natuurlijk nog niet gesleept. Wel iets grotere wielen gemonteerd (Graupner 85mm) en dubbele rolroerservo's zodat de ailerons als flaperon gebruikt kunnen worden.
De vorige eigenaar vloog hem met een 12x8, wat ongeveer 37A bij een propsnelheid van 86 km/h oplevert, met 2150 gram trekkracht. Vermogen is dan 535W.
Met een 13x6,5 zou dat 40A/67 km/h / 2459 gram moeten zijn, en 576W.

Het vliegklaar gewicht ligt met mijn zwaarste accu op 2750 gram. Dat leek mij fors maar blijkt geen enkel probleem.


De eerste vlucht was met een oude Flightpower accu. De vlucht daarna met een nieuwe Dymond en man...wat een verschil. Hij ging ongelimiteerd verticaal omhoog. Het vliegen op zich was een eitje, het is een heel erg fijne kist. Snelheidsbereik is zelfs met deze langzame prop opmerkelijk. Bij de landing heb ik de ailerons 1 cm naar beneden gezet maar dan blééf hij maar doorzweven. Met de ailerons gewoon neutraal was het landen eigenlijk makkelijker.

Kortom, ik ben een blij man. Ben ook erg benieuwd hoe het slepen zal gaan. ik hou u op de hoogte!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke kist Arjan! Kun je wat foto's plaatsen van de sleepkoppeling? Ik ben erg benieuwd hoe dat er bij jouw kist in zit.

Groeten,



Johan
 
Geweldige kist Arjan. Hij vliegt inderdaad super! Ga je nog veel lol van hebben (en ik als je straks ook mijn haantje omhoog kan brengen)
 
Nog even een vraag... to strut or not to strut :-)

100609_Taxi002.jpg


Ik heb over de voors en tegens gelezen. De roeren zijn zonder haken of kieren, daar kan de lijn niet aan blijven haken of tussen komen. Stabilo en kielvlak zijn behoorlijk stevig. De aansturingen/hevels zitten allemaal aan de onderzijde.

Struts of geen struts...? En bij wél struts, welke afmetingen? Hoe hoog tegen het kielvlak en hoe ver op het stabilo?

De sleepkoppeling zit er trouwens zo in. Het is een setje van Graupner. Het boven de romp stekende plastic geleidertje zit in een vuren klosje verlijmd. Dat zit achter het spant en daar weer achter een vuren balkje van links naar rechts, klem tussen de romp zijkanten.

100609_Taxi003.jpg
 
aan het eind van het filmpje:
Nee, daar is weinig verkeerd aan..

WAT DAN WEL?? Wát een topding, Arjan, lijkt mij echt suupper om mee te vliegen. Is ook nog groter dan ik gedacht had!

Veel plezier ermee.. Maar dat zal niet moeilijk zijn toch? :rolleyes:


Coen
 
zou wel struts doen

weet wie hem gelijmd heeft:D:D

ps Ik heb met deze kist zonder struts en een os 15 cc met reso een asw 24 van 4 meter gesleept no problem


gr erik
 
ha

ja, jij hebt hem gelijmd,ik nie :D

mooi ding he ,vliegt makkelijk he

ik zie hem wel een keer voorbijkomen .kan je mij ook een keer slepen .

ik heb nog wel intresse in die renerife .

bel je nog wel ,ik kom denk ik zondag ook nog ,weet nog niet of ik het wel haal allemaal


gr paulus
 
Struts :-)
100611_Taxi002.jpg

Ze zitten tot boven aan het kielvlak, eronder is te weinig hout om ze in vast te zetten.

En de motor.

100611_Taxi001.jpg


Regelaar is een Turnigy Plush 60.
Omdat er wat lood achter in moest heb ik aan de voorkant wat weggehaald. Met name op de accu tray viel nog wel wat te besparen.

Sleeplijn heb ik ook klaar dus het feest kan beginnen :-)
 
Succes!

Vandaag op de club Henk bereid gevonden mijn Grunau Baby te slepen. Henk vliegt alles wat los en vast zit en doet wedstrijden F3A dus wat dat betreft ervaring genoeg. Maar slepen was voor hem de eerste keer, en dat in combinatie met een wat slepen betreft niet zo ervaren zweefpiloot gaf leuke tafereeltjes :-)

De Taxi is ruim sterk genoeg voor deze kleine lichte zwever maar door ons gebrek aan techniek lukte het ons toch de combinatie vreemde capriolen te laten maken. De filmbeelden zijn wat dat betreft zeer leerzaam.
De sleper lukte het op hoogte en tijdens bochten niet altijd even goed om de snelheid en bochtradius constant te houden, waardoor de lijn slap kwam te staan en een flinke snok volgde.
Als ik terug kijk zie ik dat ik waarschijnlijk wel erg hoog achter de sleper vlieg en niet altijd de buitenbocht aanhoud. Dat maakt het allemaal ook een stuk lastiger.

Maar het was ontzettend leuk, en we gaan zeker meer oefenen. Ik denk dat als de techniek wat beter is een zwaardere zwever ook geen probleem zal zijn.

Achter het gemonteerde filmpje staan de complete vluchten zodat Henk en ik er nog wat van kunnen leren :-)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ook mijn (kleine) Salto gaat prima. Onze techniek is nog niet helemaal top maar dat komt nog wel.


Het baantje op onze club is wat kort zoals je ziet. Eens proberen of we daar een paar meter bij kunnen maaien, dan wil ik ook eens een Cirrus omhoog slepen. Maar dan wil ik voor de zekerheid wel wat meer aanloop hebben....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ging er afgelopen woensdag al een magneet in de motor los, vandaag weer twee :sad:

100620_Taxi002.jpg


Aan de achterkant zie je de twee magneten die los zijn gegaan, rechts van de as zie je de ene met een loopspoor die een paar dagen geleden al problemen gaf.
Ik probeer deze twee ook te lijmen en als het weer gebeurt ga ik op zoek naar een andere motor.
 
Wie heeft tips?

Het gaat steeds beter


Toch blijft het zeker op hoogte met enige regelmaat niet helemaal goed gaan.
Mijn zwevers klimmen vaak erg hoog achter de sleper en vervolgens krijgen we een slappe lijn, waarop ik af moet koppelen.
Ik heb wat geprobeerd met de zwevers iets down trimmen tijdens de sleep. Dat helpt, maar ik pieker een beetje over de oplossing.

Het lijkt alsof de Taxi een beetje te snel is en tegelijk iets te weinig klimvermogen heeft. Klinkt dat logisch?

Ik heb inmiddels een andere, iets sterkere motor die ik binnenkort in ga bouwen, misschien helpt dat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arjan,

Ik heb totaal geen verstand van slepen maar mijn gevoel zegt dat de sleeplijn te kort is.
De zwever trekt de staart van de taxi cup omhoog, waardoor deze niet goed kan stijgen.
Maak de sleeplijn eens twee keer zo lang. Dan wordt de hoek tussen sleper en zwever kleiner.Ook hoef je niet zo heel precies achter de sleper te vliegen wat op grotere hoogte steeds moeilijker wordt.

Op een klein veld is het wel wat lastig maar het proberen waard.

Groet Arthur.
 
Hoi Arthur,
de lijn is 20 meter...dat is een gangbare lengte. Verdubbelen van de lengte zou wel heel erg veel zijn :-)
Bij een langere lijn zou de hoek trouwens denk ik niet veranderen, dan zou ik er enkel nog verder boven komen te zitten. Ik heb ook achter andere slepers gehangen met even lange lijnen en daar deed het probleem zich niet voor.

Ik zoek het dan ook meer in de verhouding voorwaartse snelheid/klimsnelheid van de Taxi. Dat is geen lichtgewicht (ruim 2800 gram) en het motorvermogen is ook niet echt erg groot, namelijk 570W. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.
 
Geen probleem hoor!

Andere motor zit er nu in, een Himodel BM3520-830.
Iets zwaarder, iets hoger kV en mag net wat meer stroom trekken (en doet dat ook met dezelfde 13x6,5 prop die er nu op zit)

Ik ben benieuwd :-)
 
Waarom een motor met hoger Kv gekozen? Je had beter een lagere Kv kunnen nemen. Dan kan je een grotere prop gaan draaien. Meer trekkracht, minder snelheid (maar die ligt toch vrij hoog zeg je). Misschien kan je bij een lage Kv nog wel een lipo celletje erbij plakken, resulterend in meer vermogen.
Kan je de huidige motor (met hogere Kv) niet eens proberen met een 14x5, of als de stroom dan meevalt zelfs een 15x5?
 
Back
Top