Naar E ombouw van de Oxalys

Het is een grijs gebied. Er is op rcuniverse ook een discussie gaande over de remfunctie van de Spin regelaar. Daar zit namelijk een tijdsafhankelijke regeling in. Het is argumenteerbaar dat dit niet toegestaan zou zijn.

Iedereen gebruikt het, en de FAI/CIAM doen er verder geen uitspraken over, dus mag je het gebruiken. Het concept is, zolang er geen harde uitspraak is dat het niet mag, mag het.

Plettenberg levert ook een vectorsturing voor hun 'in-spinner' motor, deze is ook al gebruikt op het WK, echter hierna is er iemand zo snugger geweest om de vraag officieel voor te leggen bij de FAI, en nu is er besloten dat dat (dus vector sturing) niet meer is toegestaan. Dit omdat er in de reglementen staat dat het toestel bestuurd moet worden middels stuurvlakken, en de prop niet als stuurvlak gezien wordt.

@Ed: proberen staat je vrij, ik vermoed dat het geen succes zal zijn. Je gaat toch krijgen dat je toestel 'uit zichzelf' dingen gaat doen, mogelijk op momenten dat jij dat helemaal niet wil.

Wat gaat een governor bv. doen tijdens een snaproll? Je motor krijgt ineens een opdoffer en meer vermogensvraag, een governor gaat dan dus meer vermogen leveren.. iets wat je tijdens een snaproll vaak juist niet wil..
 
mb0sue.jpg


Na deze zijstap weer terug naar de model aanpassingen.
De luchtsleuven voor de koeling zijn gemaakt.
Nu weet ik weer waarom kevlar zo moeilijk bewerkt.
Het haart enorm is lastig af te werken en glad te schuren.
De haartjes eerst behandelen met Ca en daarna afschuren.
 
xtvte.jpg


Ik heb de koel opening alvast dicht gemaakt met een stukje koolstofdoek.
Nog even nadenken hoe de hier een aangepast koelgat in wordt gemaakt.
 
Het haart enorm is lastig af te werken en glad te schuren.
De haartjes eerst behandelen met Ca en daarna afschuren.

Je kunt zie sleuven ook snijden met mesje, of slijpen met een dremel slijpschijfje.. dan heb je amper tot geen haren.
 
Ik heb hiervoor Hyperion 4200 G3 45C pakketten aangeschaft.
Ik ben ook nog in het bezit een van Zippy 4000 40C pakket.
Beide pakketten zijn onder het streefgewicht van 1180 gram met 2x 5 cellen.
Door te gaan experimenteren met 9 cellen kan het accupakket rond de 1050 gram blijven.
Het F3A programma kan volgens deskundigen met 3200 tot 3500 ma gevlogen worden.
 
Het F3A programma kan volgens deskundigen met 3200 tot 3500 ma gevlogen worden.

Dat is zelfs vrij veel. Rond de 3000mAh zou voor P11 meer dan voldoende moeten zijn, ook bij wind.

Ter vergelijk; ik verbruik op 8s zo'n 2500~2700mAh voor 1 P11 vlucht. Bij 8s ligt het verbruik hoger dan bij 10s, maar mijn toestel is iets lichter (4.2kg ipv. 4.8).
 
Misschien zijn 8 cellen ook voldoende, in combinatie met een efficiëntere motor als de nieuwe Plettenberg. Ik ben nu een pas ring aan het maken om een 8 cellenmotor ook een
Turnegy ,de SK 5065-270 er zo in te schroeven. Kan ik met 3000 mAh cellen gaan vliegen.
Met deze motor en 8 cellen 3000 mAh kom ik dicht in de buurt van 4.2KG.
 
Misschien zijn 8 cellen ook voldoende, in combinatie met een efficiëntere motor als de nieuwe Plettenberg. Ik ben nu een pas ring aan het maken om een 8 cellenmotor ook een
Turnegy ,de SK 5065-270 er zo in te schroeven. Kan ik met 3000 mAh cellen gaan vliegen.
Met deze motor en 8 cellen 3000 mAh kom ik dicht in de buurt van 4.2KG.

Efficientie is natuurlijk altijd goed, maar staat los van of 8 of 10 cellen nodig is. Dat hangt maar van één ding af, het kV van je motor, en de prop die je kiest.

10 cellen was de standaard om de stromen lager te houden. Vermogen is immers het product van spanning en stroom, dus voor een zelfde vermogen zal er bij een hogere spanning een lagere stroom lopen.

Dat was nodig omdat de eerdere generaties lipo's het vermogen maar amper konden leveren. Als je 2.5kW uit 10 cellen wilt trekken, is dat een slordige 70A. Als je dan een 15C 5000mAh pakket hebt, dan zit je al dicht op de grens. Voor 2.5kW uit 8 cellen geldt een stroom van ca 85A, dat was voor de eerdere generaties gewoon teveel.

Tegenwoordig is het geen probleem meer, je geeft zelf al aan, je beschikt over 40C en 45C pakketten. Bij 4000mAh betekent dat dat je er een slordige 160A continu uit mag trekken.

Je zou dus zelfs op 5 cellen kunnen gaan vliegen, als er een motor zou bestaan met een kV van ca. 500.

Ik heb zelf voor mijn nieuwe project een Axi 5325/18 aangeschaft, een 8-cellen F3A motor. Lorenz heeft deze getest en het ding levert meer dan voldoende vermogen.

In totaal scheelt het toch een 100 gram op de setup, ook al lijkt dat op papier niet helemaal waar. Bijkomend voordeel (vind ik) is dat je ook niet zo'n enorme lat nodig hebt, ter vergelijk, de 10 cellen Axi 5320 wordt met een 23x10 prop gevlogen. De 8 cellen axi die ik heb, kan een 19x12 op. Voor een ouder model waarbij grondspeling een probleem kan zijn, is dat mooi meegenomen. Daarnaast weegt de motor 575 gram, wat ook niet zwaar is in vergelijking tot andere motoren.

Let wel op, een lager cellenaantal betekent wel dat je een grotere capaciteit lipo moet hebben om evenveel energie mee te nemen. Als je dus bv. op een 10 cellen motor een 4000mAh pakket gebruikt, heb je bij 8 cellen een 5000mAh pakket nodig om dezelfde vluchtduur te halen.
 
2qlg64o.jpg

wrjad2.jpg

Het ombouwen is klaar , nu alleen nog spuiten en opfrissen.
De bellypan is door middel van 1 bout te bedienen.
Het accupakket zit vast met 2 nylon inbus bouten M6.
Intussen even kritisch naar de servo s kijken.
Met name de 9650 futaba mini servo s hebben wat speling gekregen.
Of revisie of vervangen voor verse of een alternatief.
Ik heb al even bij Hitec gekeken.
 
Bij de reviews van deze motor lees ik nogal wat enge verhalen over slecht verlijmde magneten. Heb je de motor al uit elkaar getrokken en e.e.a. kritisch bekeken? Kan je een kist kosten als zoiets gebeurt...
 
Beste Alex,

Deze reviews hebben misschien betrekking op een van de eerste series. Ze staan bij HC op de site.
Ik heb 2 van deze motoren al meer dan een jaar in bedrijf zonder ook maar een probleem. En het vermogen is gewoon gigantisch! Veel duurdere motoren komen niet in de buurt. Ondertussen vliegt de hele Nederlandse top met deze motor in hun 3D kisten. En nu dus ook 2 F3A/A piloten. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Groet, Mart. Een zeer tevreden Turnigy aanhanger.
 
Deze reviews hebben misschien betrekking op een van de eerste series.

Ok, dat is wat mij betreft alleen maar goed nieuws dan:) Ik zit nog een beetje rond te kijken voor een 2 meter budget 3D kist, daar zou deze motor dus probleemloos in kunnen kennelijk:thumbsup:
 
De eerste series van deze motoren waren inderdaad brandhout. De allereerste serie was niet zwart, maar 'oranje'.. deze zijn later als HXT's verkocht (maar dan zat de Turnigy SK sticker er nog op).

Voor wat ik gezien heb van alle turnigy SK motoren, besparen ze voornamelijk op kwaliteitscontrole. Dat wil zeggen, als je er 10 koopt, zullen er 9 goed zijn, maar de 10e mss niet. Zoiets.

Dus, ongeacht welke serie je hebt, ik zou ze altijd even controleren.

Moet mij wel van het hart, wat ik niet helemaal begrijp.. qua brandstof wordt er niet bezuinigd, en dan wil je vergelijken met electro en neem je het 'bodemspul'.. ik had dan, voor een eerlijk vergelijk, op z'n minst bv. een Axi gepakt met de spin regelaar.

De motor geloof ik dan nog wel, mits de magneten maar vast zitten zal het ding doen wat ie moet doen, maar de regelaar.. onderschat niet het belang van een goede regelaar. Ik had daar óf de Spin 99 voor gepakt, of de Schulze , óf die CC regelaar die je hebt. De laatste omdat die al een beter instelbare rem heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet mij wel van het hart, wat ik niet helemaal begrijp.. qua brandstof wordt er niet bezuinigd, en dan wil je vergelijken met electro en neem je het 'bodemspul'.. ik had dan, voor een eerlijk vergelijk, op z'n minst bv. een Axi gepakt met de spin regelaar.

Dit is inderdaad altijd al raar geweest. Dat is al jaren zo en schijnbaar vind men nog steeds dat electro goedkoper is (wat op zich ook wel zo is) en dus moet de motor ook ineens voor 50 euro gekocht kunnen worden.
Tja, je kunt ook brandstof motoren kopen voor 50 euro en daar verwachtten we dan niet veel van, maar bij electro verwachten we ineens topprestaties. Kwaliteit kost echt nog steeds wat.
 
Het is een experiment, alle mogelijkheden van het E vliegen onderzoeken.
Ik heb voor de Turnegy motor gekozen op advies van collega vliegers.Goede ervaringen.
Natuurlijk hebben wij ook gesproken over loslatende magneten en regelaars.
Het advies was gebruik de motor met een klemmende propeller bevestiging niet de bijgeleverde opschroef propellerbevestiging.Dan is het risico van loslatende magneten minder.
Een doos met 4 kannetjes coolpower 30 % helibrandstof kost ongeveer evenveel als een goede regelaar.Er is geen sprake van low budget of een vergelijking met brandstof.De eerste regelaar die ik kocht was de Castle creations HV 85. Ik ben mij er van bewust dat de regelaar ongeveer het belangrijkste onderdeel is van de set up.
Advies ingewonnen , wat moet ik gebruiken: de CC of de turnegy, de Turnegy!
Ik heb een heel lijstje gemaakt wat combinaties kunnen zijn van motoren voordat ik iets ging kopen.
Axi 5330 F3A +Jeti Spin 99
Hacker Q80 +Jeti Spin 99
Hacker X 50 Cl +X80 Opto plus
F3A-1 2 Y Neumotors +Cc 85 HV.

Ik begin nu pas met E vliegen omdat de aandrijving volgens mij eerst doorontwikkeld moet worden.Nu is het zover.
In 2003 tijdens de WK in Polen was Jason Shulman nadat Dennis in 1993 de primeur had deelnemer met een E F3A model. Hiervan kregen wij alle details.Door sponsoring en andere ondersteuning was dit mogelijk.Voor ons gewone modelvliegers toekomstmuziek.
Gelijk had hij wel, over ongeveer 7 jaar gewoongoed voor de gemiddelde wedstrijdvlieger.

Ik heb in de Oxalys de mogelijkheid ingebouwd meerdere motoren zo in te schroeven.
Regelaars plaatsen is al helemaal simpel.

Ik heb plannen met Neumotors en Plettenberg, en de 8 cellenmotor van Henri lijkt mij ook zeer interessant.
 
Laatst bewerkt:
de prijs was niet zozeer als kritiek bedoeld. Ik snap best dat zeker voor het proberen dit een heel goede optie is.

Ik ben zelf redelijk benieuwd naar de Hacker Q80. Deze heb ik 2 weken terug bij Uhlsamer zien vliegen en die ging er erg hard mee. Maar, ik zal zelf toch wel bij PLettenberg blijven...

Maar goed, on topic. Ik ben toch eens benieuwd hoe dan met 8S of 9S moet gaan werken. De verhalen of theorie die hier neergezet wordt snap ik wel, maar waarom is dat dan nog niet toegepast in de top? Niet dat de top nu altijd leidinggevend hoeft te zijn, maar toch.... je zou dan verwachten dat in ieder geval iemand dat zou doen.
Dus al met al ben ik met name benieuwd naar die resultaten.

Trouwens Ed, ik moet je complimenteren met het netjes wegwerken van allerlei gaten (vanwege brandstof setup). De meeste (inclusief mezelf) laten dat achterwege.
 
maar waarom is dat dan nog niet toegepast in de top?

Omdat men op wedstrijden niet wil vliegen met experimenten, maar met een bewezen betrouwbare en functionerende combo. De combinatie Hacker C50 + Spin 99 enerzijds of Plettenberg + schulze anderzijds zijn gewoon hele goede aandrijvingen.

Overigens wordt er wel degeljik geexperimenteerd met en is er vraag naar 8s aandrijvingen. Waarom niet 9s, ik zou het niet
weten. Axi heeft nu een 8s aandrijving, Hacker had er al een, en plettenberg is er geloof ik ook wel mee bezig.

Denk ook dat de prijs van de packs ermee te maken heeft. 3 jaar geleden trapte 'de top' nog in het flightpower verhaaltje en werden er bedragen van 300 euro of meer voor een pack neergeteld. Als je dan voor 1000+ euro aan packs hebt liggen, ga je niet 'even opverstappen op 8s'.

Waar het mij om ging, is dat het concept dat het 10s moet zijn in het verleden waar was, maar nu niet persé. Misschien blijkt uiteindelijk wel dat 10s tóch de ideale setup is, maar dat ligt niet meer zo vast als het 'vroegah' deed. Er is ruimte om er mee te experimenteren en het kan maar zo dat over 5 jaar iedereen op 8s vliegt.

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe 'mijn' 8s motor het gaat doen, helaas heb ik nog geen toestel om het op te proberen. Mijn eigenbouw vordert heel traag, dat wordt wel voorjaar 2011 voordat dat de lucht in gaat.

En idd. complimenten voor de afwerking Ed, ga je de hele romp opnieuw spuiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top