Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

gewoon mee mixen met de ailerons (flapperons dus :p))
Uh, in dat geval mix je up op de ailerons en down op het hoogteroer. :? Dan werken ze als spoilers in plaats van flaps en heb je meer controle met besturen. Is even zoeken naar de juiste verhoudingen. :D
 
Laatst bewerkt:
Door de ailerons 15mm naar beneden te sturen verhoog je de draagkracht bij lage snelheden aanzienlijk. Met een beetje tegenwind kon ik de kist zonder grondsnelheid neerzetten...

Wel oppassen voor tipstalls bij die lage snelheden, al kondigen die zich goed aan, en zijn ze met ailerons en een beetje gas goed te ondervangen.
 
Prop-er, ik haal je draadje even naar boven hoor :D
Wat een mooie kist is die Rainbow zeg.

Ik heb er even een paar vraagjes over, ik ben me namelijk aan het oriënteren op een nieuwe kist om mee te slepen.
Ik wil er graag een flinke setup in stoppen vergelijkbaar met die van de Mentor van Fotor

ook hier te vinden

Gaat een 5S lipo van 5000Mah passen denk je ?

Is de algemene bouwkwaliteit van de Rainbow goed genoeg om een, laten we zeggen, 3 meter zwever rond de 2 - 2,5 Kg omhoog te sleuren ?

En tot slot de motor die in de "power" set van de Mentor zit heeft een doorsnede van 42mm, past dat nog netjes in de neus van de Rainbow ?

Alvast bedankt,
Jesse.
 
Hey Bertus, tuurlijk mag jij er ook op reageren, graag zelfs! :D
Bedankt voor de info, ik zit er echt zwaar over te denken om hem te bestellen.
Hij kost bij Stauffenbiel maar €99 en met hong kong componenten twv. €180 heb ik voor een redelijk bedrag een leuke nieuwe kist.
 
Bertus, ik hoorde uit betrouwbare bron dat er op diverse sleepmeetings ook vaak Rainbows aanwezig zijn maar dat er relatief weinig mee gesleept wordt ivm mankementen.
Kun jij dit bevestigen/ontkrachten of zou je dat eens na kunnen vragen bij die maat van jou ?
 
Bertus, ik hoorde uit betrouwbare bron dat er op diverse sleepmeetings ook vaak Rainbows aanwezig zijn maar dat er relatief weinig mee gesleept wordt ivm mankementen.
Kun jij dit bevestigen/ontkrachten of zou je dat eens na kunnen vragen bij die maat van jou ?
Berichten van "heb horen zeggen" zijn natuurlijk onbetrouwbaar. :yes: Ik heb ook een Rainbow gehad en daar is flink mee gek gedaan. Geen idee wat voor mankementen er zouden moeten zijn. Het is een degelijke kist die zeer veel kan hebben.

Misschien ook een interessante combo? Of deze? Wil je echt veel vermogen met een HK setup en op 5S gaan vliegen, kies dan een Turnigy SK4250-650kV met Turnigy Plush 60A of 80A (timing op low zetten, aparte BEC aanbevolen!). Met een APC-E 14x7" zal dat een dikke 3,5kg statisch doen, dan is slepen geen enkel probleem. :nooo:
 
Laatst bewerkt:
Voor slepen heb je ook wat snelheid nodig. Mijn 900kV motor was meer 700kV, en de kist was daarmee niet snel te krijgen.
 
Sleurhutje, bedankt voor de zéér nuttige informatie, daar klinkt erg goed.
Pfffff, die Turnigy SK is wel een beest zeg !
Dat zou met een 5S Lipo ongeveer 800 Watt opleveren, en hij is maar 25 gram zwaarder dan de Himax motor van de tuning set voor de MPX Mentor.
Ik maak deze vergelijking omdat ik voor de motorisering eerst goed gekeken heb naar wat Fotor in zijn Mentor heeft aangezien de kisten qua afmeting en leeg gewicht redelijk bij elkaar in de buurt komen.

@ Prop-er: problemen met snelheid? Fotor heeft van zijn 510 Kv motor op 5S toch een hoop sleep plezier dacht ik, hoe zit dat dan ?

@Bertus, ik geloof ook dat de Kadett en de rainbow dezelfde kist zijn ja.

weet iemand iets te vertellen over die Torcster motoren uit de link van sleurhutje, hierboven ?
 
@ Prop-er:

Deze man heeft een AXI 4120-18 in zijn Graupner Elektro Kadett liggen.
Dat is een 515 Kv motor die hij gebruikt met een 5S lipo.
Op 0:34 sleept hij een 2,5 meter ASW 28 van 1,5KG, dat gaat toch prima zo of mis ik iets?
Het kan zijn dat jij iets ziet wat ik niet zie, ik heb namelijk nog helemaal geen ervaring met slepen, ik hoor graag je reactie hier op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fotor heeft van zijn 510 Kv motor op 5S toch een hoop sleep plezier dacht ik, hoe zit dat dan ?
De snelheid van mijn sleper is inderdaad niet superhoog, en met echt snelle kisten (acrozwevers) heeft de Mentor moeite. Laatst MadDuc met een 3 kg Salto achter de Mentor gehad, en dat was net teveel (ging niet helemaal goed.....). In rustig weer kan het misschien allemaal net, maar dan moeten beide heel strak vliegen. Met normale (niet kunstvlucht) zwevers heeft de Mentor geen problemen.
 
Oke, kijk dat bedoel ik dus met geen ervaring.
Goed om te horen Raymond.
Zo als met zoveel dingen zal ik dus een compromis moeten sluiten, meer Kv ten koste van trekkracht of minder Kv ten koste van snelheid.
Ik denk dat het die laatste wordt.

*EDIT*
Een mooie middenweg zou dan eventueel deze motor zijn:
900 Kv, 770 Watt, 13x6 prop
 
Laatst bewerkt:
Oooh eehm Prop-er,
Ik hoop niet dat ik erg vervelend ben want ik kaap wel erg je draadje op deze manier, roep even als het je niet zint oke :)
 
Geen probleem hoor, kaap er rustig op los.

Was ik even vergeten: Mijn 700kV motor stond op een 3S.

Conclusie: zorg gewoon voor een goede verdeling tussen trekkracht en vliegsnelheid.

Drive Calculator
 
ja Raymond, na de opmerking van Prop-er dat zijn 900 Kv op een 3S liep vind ik iets rond de 550 - 600 Kv eigenlijk wel prima.
Het hoeft allemaal niet zo snel van mij.
 
Laatst bewerkt:
weet iemand iets te vertellen over die Torcster motoren uit de link van sleurhutje, hierboven ?
Prima motoren, gewoon 30-in-een-dozijn uit China. Worden verkocht onder vele bijna A-merken. Ik heb er eentje in mijn MPX Blizzard zitten (1450kV) en die loopt soepeler en verbruikt minder dan de Turnigy met dezelfde specs. En een 2203-1450kV voor indoor vlieger, wordt ook verkocht als E-Power voor het dubbele van de prijs. :?

Een mooie middenweg zou dan eventueel deze motor zijn:
900 Kv, 770 Watt, 13x6 prop
Da's een heel slechte motor, bij 700W gaat de helft van het vermogen verloren. Op 4S met een APC-E 11x5" wilde mijn Rainbow niet eens vertikaal. 8O Maar wel dik 50A trekken. :? Niet doen dus. :nooo:
900 kv vind ik al veel op 5S, ik zou voor een kv van 600 tot max 700 gaan.

Met die 4250 heb je een beest van een motor. Met 5S kun je alle kanten op met propellor keuze: 12x8 of 13x6,5 en hij gaat een goede 70km/u bij ruim 3kg. Met een 13x8 wordt het een rappe jongen. Met een 14x7 kun je prophangen (lukt prima met die grote roeren achterop ;)).
 
Voor een sleepkist heb je naast trekkracht bij stilstand, ook trekkracht bij vliegsnelheid nodig.
Neem je een prop met grote diameter en weinig spoed heb je staisch veel trekkracht, maar zodra je op vliegsnelheid bent, neemt de trekkracht dramatisch af. In de praktijk trek je de zwever makkelijk van de grond, maar eenmaal in de lucht wordt het hangen en wurgen.
Zoals al eerder aangegeven is eht belangrijk een goed compromis te vinden tussen trekkracht en "pitch-speed". Voor deze maat sleper zou ik een pich speed van rond de 75km/h aanhouden, niet omdat je zo hard sleept, maar om bij vliegsnelheid genoeg trekkracht over te houden.

Groet,
Gerben
 
Back
Top